کد خبر: ۴۲۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۲
به مناسبت 30 مرداد روز مسجد

معماری عارفانه مسجد نصیرالملک شیراز روح را به پرواز در می آورد + تصاویر

مسجد نصیرالملک از هر حیث به خصوص زیبایی و شکوه معماری آن در ایران و حتی جهان کم نظیر است، موضوعی که امروزه در مساجد فعلی کمتر دیده می شود و از آن روح عرفانی و سبک معماری ناب اسلامی خبری نیست.
به گزارش شیرازه، معماری مساجد و اماکن مذهبی در گذشته چنان بوده که به محض ورود، بیننده را از دنیای پیرامون به عالم ملکوت سیر می داده است. فضاهایی که در عین سادگی، بدون تجملات و تزئینات آنچنانی امروز، چنان ارتباطی را با روح انسان برقرار می کند که صادقانه می توان گفت مساجد امروز کمتر نشانه ای از این حس عارفانه دارند.

گرچه محتوا و پیام اولویت جدی بر شکل و ظاهر دارد اما نگاه کارشناسی به موضوع معماری اسلامی - ایرانی به خصوص در ساخت مساجد و تکایا می تواند از طرح ها و ابتکارات من درآوردی بی روحی که این روزها به مدد تکنولوژی فراگیر شده جلوگیری کرد.
 
مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین و با شکوه‌ترین مساجد تاریخی ایران است. اگرچه از نظر وسعت در قیاس با مسجد وکیل یا مسجد جامع نو از وسعت چندانی برخوردار نیست، اما شکوه معماری مسجد، آن را در نهایت تعالی و ظرافت قرار داده است و می‌توان آن را شاهکار معماری به ویژه کاشی کاری دانست.

این مسجد در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی حرم مطهر شاه چراغ(ع) قرار دارد و از بناهای دوران قاجار است که در سال ۱۲۹۳ قمری توسط حسنعلی نصیرالملک ساخته شد.

مسجد دارای حیاط وسیع است که حوض بزرگ در وسط آن است. در سمت شمال حیاط طاق مروارید، در سمت شرق شبستان با هفت ستون سنگی، در سمت جنوب دو گلدسته زیبا و در سمت غرب شبستان اصلی قرار دارد که دارای دریچه‌هایی با شیشه های رنگی است.

برای شناخت بیشتر این مسجد کم نظیر، به تصاویر زیر دقت کنید.

برای دیدن تصاویر در اندازه واقعی روی آن کلیک کنید.



نظرات بینندگان