کد خبر: ۴۴۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۱ مهر ۱۳۹۲
گفتگوی اختصاصی شیرازه با «محمد فرهاد کلینی» کارشناس ارشد مسائل استراتژیک

آمریکا باید از رفتار سینوسی در تماس ها پرهیز کند

آمریکایی ها سعی دارند فضای داخلی ایران را نسبت به سیاست های خود شرطی کنند و از این منظر آنها در حال حاضر از یک الزام راهبردی و یک حرکت تاکتیکی پیروی می کنند که این شرایط باعث شده است فضای ابهام آلودی ایجاد شود.

«محمد فرهاد کلینی» کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در گفتگو با خبرنگار «شیرازه» در خصوص اینکه آیا اساساً می توان به کشوری مثل آمریکا که فقط چند روز بعد از گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور ایران و ابراز علاقه برای ارتباط با تهران، مجددا صحبت از تهدید نظامی می کند، اعتماد کرد، گفت: قبل از هرچیز باید به این نکته توجه کرد که یک تناقضی در ارسال پیام ها و نامه های آمریکا به تهران قبل از اجلاس سازمان ملل با مواضعی که در سازمان اتخاذ کردند وجود دارد به طوری که برخی ادعاهای قبلی مجدداً تکرار شد.

وی افزود: البته اشاره آقای اوباما به صحبت ها و پیام رهبری مبنی بر حرام دانستن بمب اتمی از نکات مثبت مواضع ایشان در سازمان ملل بود.

وی ادامه داد: این اتفاقات نشان دهنده این است که در خیلی از موضوعات آمریکایی ها به جمع بندی نهایی نرسیده اند و از همین رو آقای روحانی در سخنرانی خود در سازمان ملل خواستارصدای واحد از آمریکایی ها شد.

کلینی با اشاره به تماس تلفنی آقای اوباما با آقای روحانی گفت: علی رغم این که تلاش های مقامات آمریکایی برای تماس و انجام ملاقات با هیئت ایرانی باعث شد که یک گفت و گوی تلفنی صورت پذیرد اما آقای اوباما در ملاقات خود با رئیس رژیم صهیونیستی از ادبیاتی استفاده کرد که سعی داشت ارزش تماس تلفنی خود با ایران را به فراموشی بسپرد و کماکان با اشاره به موضوع همه گزینه ها روی میز است سعی کرد تا تهدید نظامی که خواست اسرائیل هم هست را مجدداً به نوع دیگری تکرار کند.

این کارشناس ارشد اظهار داشت: مشاهده رفتار سینوسی از جانب آمریکا سئوالات زیادی را در ذهن هیئت جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد به طوری که به واکنش سریع و به موقع وزارت خارجه ایران و شخص وزیر خارجه روبه رو شد.

وی افزود: اینکه آقای اوباما به تنهایی توانایی این را داشته باشد در آمریکا نسبت به ایران و نگاه به انقلاب اسلامی یک رویکرد جدیدی ایجاد کند تردید وجود دارد و به نظر می رسد اجماع کافی در این خصوص وجود ندارد و این تلاش ها خود به خود سئوال برانگیز است. مثلاً چرا در آمریکا تلاش می شود انتظار از تغییر شرایط را در داخل ایران به صورت مصنوعی و کاذب بالا ببرند ؟

فرهاد کلینی تاکید کرد: آمریکایی ها سعی دارند فضای داخلی ایران را نسبت به سیاست های خود شرطی کنند و از این منظر آنها در حال حاضر از یک الزام راهبردی و یک حرکت تاکتیکی پیروی می کنند که این شرایط باعث شده است فضای ابهام آلودی ایجاد شود.

وی افزود: به نظر می رسد آقای اوباما نیازمند این است که شرایطی را به وجود آورد تا بر موانع غلبه کند و لازمه آن نشان دادن یک اراده برای ایجاد تعادل مناسب در سیاست های آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی است و در این خصوص اولین نشانه جدی رفع سیاست های خصمانه خصوصاً رفع تحریم های یک جانبه اقتصادی است و به خوبی آقای اوباما می داند که امروز شرکت هایی مثل توتال و شل آمادگی دارند تا دور جدیدی از تعامل با ایران را برقرار کنند.

کلینی در بخش دیگری از گفتگوی خود با «شیرازه» درباره اولین اقدام آمریکا در راستای اعتمادسازی گفت: در شرایط فعلی طرفین امادگی لازم را برای تغییر و تعدیل ادبیات نسبت به یکدیگر را تا حدودی به اثبات رساندند، اما این موضوع به تنهایی فاقد ارزش است و لازمه آن تغییر رفتار و اثبات حس نیت هرچه بیشتر نسبت به موضوعات مشترک می باشد.

وی افزود: در این خصوص آمریکا دو فرصت جدید دارد که می تواند از نرمش قهرمانانه ایران استفاده کند. اولین فرصت، چگونگی ورود آمریکا و تغییر سیاست های خود نسبت به حقوق اصلی مردم ایران در مذاکرات پیش روی ایران و 5+1 است که می تواند اقدامات مثبت خود را به کلیه مذاکره کنندگان نشان دهد.

وی ادامه داد: دومین فرصت در این خصوص، توجه و درک آمریکا از جایگاه و نقش ایران در منطقه، خصوصا تحولات سوریه است که می تواند شرایطی را برای پاک کردن صحنه تروریسم از خاک سوریه و رساندن این کشور به ثبات و صلح رقم بزند و همزمان تاکید کرد که ایران اجازه نخواهد داد تا برخی در امریکا با سیاست بهره گیری ار تعاملات جدید با ایران این شرایط را برعلیه اروپا و روابط پایدار ایران با روسیه و چین استفاده کنند.

نظرات بینندگان