کد خبر: ۴۹۴۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۲
نادر طالب زاده از «جشنواره عمار» می‌گوید

جشنواره‌ای که از روستاهای ایران تا غزه و کربلا اکران می‌شود

یکی از ویژگی های اکران های مردمی این است که حدود 3 هزارو 500 نقطه از کشور یعنی حتی روستاها هم به اکران فیلم‌های مردمی جشنواره عمار پرداخه اند و همه فعالان اهل فکر و ذوق به نحوی در این جشنواره به کار گرفته شدند.
نادر طالب زاده دبیر جشنواره مردمی فیلم "عمار" در دومین نشست خبری این جشنواره  که دیروز چهارشنبه 11 دی ماه در حسینیه هنر برگزار شد گفت: جشنواره فیلم عمار از جشنواره های منحصر به فرد ما است که ویژگی ابتکار عمل در زمان، تکراری نبودن و حمایت از انقلاب اسلامی و افق جمهوری اسلامی را در بر دارد. همچنین این جشنواره فعالان زیادی را از اهالی رسانه و هنر در سراسر ایران جمع آوری کرده و به فعالیت وا داشته است.

به گزارش شیرازه به نقل از 598؛ وی افزود: یکی از ویژگی های اکران های مردمی این است که حدود 3 هزارو 500 نقطه از کشور یعنی حتی روستاها هم به اکران فیلم‌های مردمی جشنواره عمار پرداخه اند و همه فعالان اهل فکر و ذوق به نحوی در این جشنواره به کار گرفته شدند. اگر فیلم های کوتاه ، کلیپ های موسیقی، فیلم های مستند و ... در یک روستا نمایش داده شود فرهنگی که مورد نظر جشنواره عمار است در این مکان های کوچک و بزرگ رشد می کنند. هدف عمار پاسداری از مرزهای انقلاب اسلامی است و عمار با این هدف هر ساله به طور خودکار رشد کرده است.

دبیر جشنواره مردمی فیلم "عمار" با اشاره به نگاهی که در بخش بین‌المللی این جشنواره وجود دارد عنوان کرد: در جاهای مختلف کشور و حتی خارج از کشور درباره این جشنواره از من سئوال هایی پرسیده می شود و این نشان می‌دهد که این جشنواره مطرح شده است حتی بخش بین المللی جشنواره نیز با کارشناسی درست برگزار کنندگان بخش فعالی بوده است. امروز حمایت از حقیقت و دیدگاه جمهوری اسلامی فراتر از مرزهای ایران حرکت کرده  و به قطع در همه جا رسوخ کرده است.

در ادامه این نشست ناصر حسینی پور دبیر اکران های مردمی فیلم عمار بیان کرد: تاکنون دبیر اکران های مردمی در چند استان مشخص شده است و تا چند روز آینده بقیه استانها هم مشخص خواهند شد. هم اکنون زمینه اکران فیلم ها از 2 هزار اکران به 3 هزار و 500 نقطه اکران کننده رسیده است.

وی با اشاره به پتانسیل های جشنواره فیلم عمار عنوان کرد: ما معتقدیم فیلمی که دیده نشود گویی اصلا ساخته نشده است و این جشنواره قابلیتی را ایجاد کرد که فیلم ها دیده شوند. جشنواره عمار افرادی را به میدان آورد که آماتور بودند اما آثار قابل قبولی را در حوزه موضوعات مورد نظر جشنواره مثل جنگ نرم، فتنه 88، نقد درون گفتمانی و ... ارائه دادند. خیلی از این فیلم ها شاید به روش معمول نمی توانند با بهترین ها رقابت کنند اما ما زمینه نمایش فیلم ها را در این جشنواره به وجود آوردیم. فیلم های مورد نظر به دو شکل کوتاه مدت و بلند مدت اکران می شوند و اکران کوتاه مدت فیلم هایی که درد  و دغدغه دینی دارند در طول جشنواره نمایش داده می شوند که هدفشان رسیدن به قله تربیت حماسی است. در درازمدت هم فیلم های عمار به عنوان یک برنامه تاثیرگذار مثل زیارت عاشورا و دعای ندبه در طول سال اجرا می شود.

حسینی پول با تاکید بر اینکه هیچ جشنواره ای هم فیلم عمار از این همه ظرفیت و تنوع برخوردار نیست اظهار کرد: فیلم های عمار در آرایشگاهها، ندامتگاهها، مدارس، خوابگاهها، کانونهای پرورش فکری، هیات های خانگی و ... اکران می شوند. نمایش این فیلم ها از مسجد و خانه ای که عده ای دور هم می نشینند گرفته تا یک سالن 300 نفری در یک سینما وجود داشته است.

دبیر اکران های چهارمین جشنواره مردمی  فیلم عمار درباره بحث بودجه نیز  بیان کرد: این جشنواره با وابستگی بودجه ای به هیچ نهاد و سازمانی ندارد حتی کسانی که می خواهند در سراسر کشور این فیلم ها را اکران کنند درگیر بروکراسی اداری نمی شوند. این بچه های انقلابی امروز تصمیم می گیرند که فیلم های عمار را اکران کنند و زمانی که فیلم ها به دستشان برسد می توانند آنها را نمایش دهند. ما از هر کس که مکانی برای اکران داشته باشد و بتواند زمینه یک اکران مردمی را فراهم کند حمایت می کنیم و در حوزه ارسال محصولات فرهنگی به نوعی نقش خدمات دهی داریم.

در ادامه این نشست نادر طالب زاده درباره مراسم افتتاحیه جشنواره مردمی فیلم عمار  که روز جمعه 13 دی ماه برگزار خواهد شد گفت: در این مراسم از مرحوم امیرحسین فردی و فرج الله سلحشور تقدیر خواهد شد.

همچنین از شبکه تلویزیونی المنار به دلیل نقش فرهنگی آن که تا امروز داشته و دیگر مراکز رسانه های  که از حقیقت دفاع می حمایت می کنند تقدیر خواهد شد.
وی به مواضع رسانه های غربی در برابر جشنواره عمار اشاره و بیان کرد: رسانه های غربی همچنان که به جشنواره افق 9 توجه زیادی نشان می دادند به جشنواره عمار هم توجه دارند به طور مثال یکی از سایت های مشهور که لابی معروفی در ایالت متحده دارد مواضع تندی را در برابر این جشنواره اتخاذ کرده است.

حامد بامروت نژاد دبیر اجرایی چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار درباره آثار دریافتی این جشنواره و همچنین آثار راه یافته به مسابقه اعلام کرد: 1500 نفر در بخش داخلی و 700 اثر در بخش بین المللی به جشنواره فیلم عمار رسیده، آثار در این دوره به لحاظ کیفی بسیار به هم نزدیک بودند و این داوری سخت کرده بود و ما مجبور شدیم معیارهای داوری را بالاتر ببریم.

از میان آثار رسیده در بخش داستان 25 اثر، مستند 130 اثر، انیمیشن 60 اثر ، نماهنگ 40 اثر و برنامه تلویزیونی 20 اثر به بخش مسابقه راه یافته است. همچنین در بخش فیلمنامه و نقد از میان 206 اثر رسیده 30 اثر به بخش مسابقه ورود پیدا کرد.

در بخش اقلام تبلیغی نیز به بخش ویژه جشنواره امسال بود از 220 اثر در بخش تیزر و پوستر 35 اثر به مسابقه راه یافت. همچنین 25 اثر در بخش "فیلم ما" و 20 اثر در بخش بین المللی به مسابقه را ه یافت.

وی ادامه داد: بسیاری از تولید کنندگان تنها علاقه داشتند که اثرشان در جشنواره دیده شود و به اکران ها راه پیدا کنند حتی اگر جایزه نگرفته  و یا به بخش مسابقه راه نیابد.

بامروت نژاد با اشاره به مهمان ویژه مهمانان ویزه مراسم افتتاحیه جشنواره عمار عنوان کرد: مهمانان ویژه ما خانواده شهدا هستند اینها تنها گروهی هستند که ما از آنها به طور ویژه ای دعوت می کنیم.

وی در مورد هزینه اکران های مردمی عنوان کرد: مطالبه ما این است که دستگاههای فرهنگی توجه ویژه ای به جشنواره عمار داشته باشند البته ما سعی کرده ایم هزینه ها را تا حد زیادی کاهش دهیم به طور مثال 3 هزار و 500 نقطه ای که گفته شد که فیلم ها در آنها اکران می شود تنها امکاناتی که از جشنواره عمار دریافت می کنند نسخه فیلم های عمار است.

طالب زاده در ادامه درباره رشد کیفی فیلم های جشنواره عمار بیان کرد: این فیلم ها رشد کیفی چشمگیری داشتند و می توان گفت جشنواره کلکسیونی از فیلم های خوش ساخت بود و این نشان می دهد که جشنواره رو به ارتقاء است البته جشنواره تکلیف دیگری هم دارد و آن آموزش فیلمسازانی است که در این جشنواره شرکت می کند. از دیگر ویژگی های عمار بخش نقد آن است. در واقع می توان گفت نقد و نقدپذیری جزو فرهنگ این جشنواه است.

دبیر چهارمین جشنواره مردمی فیلم عماردرباره مهمانان خارجی این جشنواره که قبلا عنوان شده بود بعضی از آنها از مهمانان جشنواره "افق9" هستند بیان کرد: جشنواره عمار توجه ویژه ای به عماریون خارج از کشور دارند کسانی که به خاطر مواضع خود بیکار شدند. اینها استادان دانشگاه، پژوهشگر یا روزنامه نگارانی بودند که از حقیقت دفاع می کردند و ما با اسکایپ و سیستم های اینترنتی با آنها مصاحبه خواهیم کرد و در جشنواره نشان خواهیم داد.

وی ادامه داد: شبکه مستند قرار است بخش هایی از فیلم های جشنواره را در طول سال نمایش دهد خود من هم در برنامه "راز" که دور جدید آن در این هفته آغاز خواهد شد به این جشنواره خوهند پرداخت.

بامروت نژاد همچنین در پایان این جلسه به بخش های موضوعی جشنواره اشاره و بیان کرد: در حوزه جنگ نرم 30 اثر، در حوزه بیداری اسلامی و جهانی 20 اثر، موضوع نقد درون گفتانی 19 اثر و اقتصادی مقاومتی و مرگ بر آمریکا که دو بخش ویژه امسال جشنواره عمار بودند 10 اثر به بخش مسابقه راه پیدا کردند
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
خلیل آزاد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۲
0
سلام
پیشنهاد می کنم مکان های اکران مستندهای جشنواره ی مردمی عمار رو در سراسر نقاط استان منتشر کنید.