کد خبر: ۴۹۷۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۶ دی ۱۳۹۲

آیت الله حائری: یادمان ماذون در سیه‌چادرهای عشایری برگزار شود

مأذون ادیبی حاذق، آزاده، متکی به معتقدات و به دور از تملق بوده و از آنجا که اشعار او عاری از موارد منفی است، قابلیت الگو شدن را برای جوانان عشایر دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی کنگره گرامیداشت مأذون، آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی در دیدار مسئولان برگزاری همایش سید محمد ابراهیم معروف به میرزا مأذون، شاعر عارف و شهیر عشایر جنوب با اشاره به قابلیت این شاعر برای الگو شدن جوانان اظهار داشت: استبداد و استعمار تلاش بسیاری برای قطع کردن ارتباط فرهنگ‌های قومی با گذشته وزین خود انجام داده‌اند.

وی افزود: غربی‌ها در سه دهه با شیوه‌های کارشناسی شده در ایران و ترکیه این باور را در دولت‌ها ایجاد می‌کردند که تنها راه رشد کشورها، شبیه غرب شدن است.

حائری ادامه داد: آنان کاری کردند که ملت‌ها مانند سنگ‌ریزه در مقابل هر آبی که جاری شود مقاومت نداشته باشند و مصداق آن تغییر در پوشش و مقیاس‌های ریاضی و هندسی در ایران و تحول در زبان و خط در ترکیه بود.

به گفته وی، اگر جانفشانی علمای ایران نبود با دگرگونی در خط و زبان، کار فرهنگ ایران یک‌سره می‌شد، مانند مردم ترکیه که ارتباط فرهنگی‌شان را با گذشته اصیل خود از دست دادند.

حائری با اشاره به نقش نظام اسلامی در احیای فرهنگ‌های قومی و قبیله‌ای، خاطرنشان کرد: این از ابتکارات امام راحل(ره) بود که بقایای فرهنگ‌ها و قومیت‌ها را جمع کرد و پرورش و تکثیر داد.

وی تصریح کرد: با این اوصاف مناسب است که ارتعاشات یادمان مأذون در بین جوانان عشایری طنین‌انداز شود تا آنان با استقبال از اشعار این شاعر عارف، به داشته‌های فرهنگی خود ببالند و در مقابل جنگ نرم دشمن که در قالب ماهواره و اینترنت تجلی یافته، احساس وزانت و وقار فرهنگی کنند.

این استاد اخلاق حوزه از میرزا مأذون به عنوان شاعری که در آثار خود از مفاهیم قرآنی، عرفانی و آثار شعرای بزرگی مانند حافظ و سعدی الهام گرفته است، یاد کرد و افزود: مأذون ادیبی حاذق، آزاده، متکی به معتقدات و به دور از تملق بوده و از آنجا که اشعار او عاری از موارد منفی است، قابلیت الگو شدن را برای جوانان عشایر دارد.

حائری بیان کرد: با این اوصاف پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر و اقبال جوانان از آثار و کلام عرفانی ماذون، یادمان این شاعر ایلیاتی در سیه‌چادرهای عشایری برگزار شود.

به گزارش فارس، در این دیدار امین‌الله قربانی کشکولی دبیر کنگره میرزا مأذون در مورد هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده و موقعیت زمانی و مکانی برگزاری این همایش و محمد نادری دره شوری رئیس هیئت امنای آرامگاه مأذون پیرامون شخصیت عرفانی این شاعر و ضرورت معرفی وی به جامعه ادبی ایران مطالبی را بیان کردند و در پایان کتاب تفسیر 14 جز از قرآن کریم توسط میرزا مأذون و به خط دخترش (جواهر سلطان) در بیش از یک قرن پیش نگاشته شده است به رؤیت  آیت‌الله حائری رسید.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
farhad
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۲
0
چالب بود