کد خبر: ۴۹۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۹ دی ۱۳۹۲
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در قبل از انقلاب؛

ما در توافق ژنو نباید به طرف مقابل امتیاز می‌دادیم

دکتر اکبر اعتماد، اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در قبل از انقلاب در ارتباط زنده تلفنی با برنامه "ثریا" از شبکه یک سیما به نکات مهمی اشاره نمودند
برنامه شب گذشته ثريا، به مناسبت دومين سالگرد شهادت شهيد مصطفي احمدي روشن و با توجه به توافقنامه اخير هسته اي به موضوع فناوري هسته اي اختصاص داده شده بود.

به گزارش شیرازه به نقل از 598 در این برنامه موضوع معاهدات و توافقات هسته اي به صورت ويژه ای با حضور ناصر نوبري سفير سابق کشورمان در شوروي و همچنین مصاحبه تلفنی با اکبر اعتماد، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در قبل از انقلاب مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر اکبر اعتماد، اولین رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در قبل از انقلاب در ارتباط زنده تلفنی با برنامه "ثریا" از شبکه یک سیما به نکات مهمی اشاره نمودند که جملات مهم این گفتگوی تلفنی در ادامه می آید:

- اصل ماجرا این است که کشورهای غربی با نظام جمهوری اسلامی مساله دارند و مساله اتمی هم بهانه‌ای شده برای فشار آوردن اگر اتم نباشد چیز دیگری پیدا می‌کنند.

- قبل از انقلاب ما با کشورهای غربی مخالفتی نداشتیم آنها هم با ما همکاری می‌کردند ولی این نشان می‌دهد که مادامی با ما همکاری می‌کنند که به منفعت شان باشد. حالا هم چون با جمهوری اسلامی روابط دوستانه ای ندارند هرچیزی که از دستشان بر می آید انجام می دهند.

- NPT بهانه‌ای شده برای غربی‌ها که از طریق آن به ما فشار بیاورند اما چیزهایی که به ما تحمیل می‌کنند با قرارداد NPT تضاد دارد و خارج از NPT است.

- ایران باید غرب را تهدید بکند که از NPT خارج می‌شود. این تهدید جواب می دهد چون آنها دوست ندارند که ایران از NPT خارج شود.

- اگر من در سال ٦٨ رئیس سازمان انرژی اتمی بودم قطعا ان پی تی را امضا نمی کردم.

- امضای توافق در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر بود اما مفاد آن می شد بهتر باشد.

- من به پایبندی غرب به توافق اخیر خوش بین نیستم و احتمال می دهم در پایان ٦ ماه غرب بهانه ای برای ادامه شرایط کنونی پیدا کند.

- ما در توافق ژنو نباید به طرف مقابل امتیاز می‌دادیم.

- امیدوارم بعد از شش ماه مقداری تحریم ها سبک شود اما زیاد خوش‌بین نیستم.

- در شرایط موجود ما باید برنامه انرژی اتمی مان را مجددا مورد بررسی قرار بدهیم.
نظرات بینندگان