کد خبر: ۴۹۹۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۲
به مناسبت 21 دیماه سالروز شهادت غلامرضا رهبر

جای خالی فقه رسانه؛ بسیج رسانه فارس پیش قدم شود

این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم هیچ کسی در هیچ زمانی بیرون از حوزه رسانه نیست و رسانه بر زندگی انسان چنبره زده و بخش بزرگی از زندگی افراد را به خود مشغول داشته است. مکلفان از خود می پرسند که تعامل آنها با رسانه چگونه باید باشد؟
شیـــرازه - سرویس فرهنگی: مهرماه سال 90 در حرم مطهر امام رضوی، سازمان جدیدی در بدنه بسیج مستضعین به نام بسیج رسانه متولد شد. مبتکران این طرح، سردار غیب پرور فرمانده سپاه فجر، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج و تعدادی از اهالی رسانه ای فارس در آستانه سالروز عمليات ثامن الائمه در جوار مشهد دل ها گرد هم آمدند و نخستین نهال این سازمان را غرس کردند.

حالا بسیج رسانه بیش از دو سال از عمرش می‌گذرد و در اکثر استان های کشور این نهال جوانه زده است. در استان فارس که خود بذر این درخت را کاشته، دارای عملکرد نسبتا خوبی بوده‌است، این سازمان به خوبی توانسته با جلسات متعدد و کنار هم نشاندن اصحاب رسانه هم‌افزایی مناسبی را در جهت دفاع از ارمان های انقلاب و نظام فراهم آورد. دیدار با مسئولین، علما و نخبگان و تشکیل نخستین کانون بسیج رسانه بخش کوچکی از عملکرد بسیج رسانه فارس است.

بسیج رسانه در فارس با تشکیل کارگروهی به دنبال تدوین منشور اخلاقی برای اصحاب رسانه است و در این راستا جلسات متفاوتی با مسئولین و صاحب نظران برپا کرده که در جای خود اقدامی شایسته محسوب می‌شود اما نکته مهمی که سال هاست همگان از آن غافلند؛ موضوع فقه رسانه است.

بسیاری در این خصوص اظهار نظر کرده اما تاکنون کسی به طور جدی به این عرصه ورود نکرده و به این سوال مکلفان که اسلام برای تمام شئونات زندگی برنامه دارد، حال، برای استفاده از ابزارهای عکاسی، فیلمبرداری، سینما و تلویزیون و رایانه و شبکه های اینترنت و ماهواره و مانند آن چگونه با این مسائل مواجه شویم که مبتنی بر اصول شریعت و موافق و مرضی شارع مقدس باشد؟

این مسئله زمانی اهمیت پیدا می کند که بدانیم هیچ کسی در هیچ زمانی بیرون از حوزه رسانه نیست و رسانه بر زندگی انسان چنبره زده و بخش بزرگی از زندگی افراد را به خود مشغول داشته است. مکلفان از خود می پرسند که تعامل آنها با رسانه چگونه باید باشد؟

برخی ممکن است که بگویند، اخلاق رسانه با فقه رسانه همپوشانی کامل دارد اما واقعیت این است که میان اخلاق رسانه با فقه رسانه تفاوت‌ها بسیار است. تفاوت میان فقه رسانه و اخلاق رسانه در حوزه مجازات ها و کیفرهاست؛ باید و نبایدهای اخلاقی از ضمانت اجرایی کمتری برخوردار است و در صورت تخطی و تخلف تنها از سوی جامعه سرزنش می شود، ولی در فقه رسانه، هرگونه تخطی و تخلف افزون بر مجازات قانونی به عنوان گناه از کیفر اخروی نیز برخوردار است.

اکنون در آستانه سالروز شهادت شهید رهبر و روز بسیج رسانه پیشنهاد می شود؛ بسیج رسانه فارس به این عرصه نیز ورود جدی داشته باشد. این سازمان می‌تواند با کمک حوزه‌های علمیه و استفاده از ظرفیت عظیم مراجع و علما و ترغیب آنها برای پرداختن به این موضوع احکام را استنباط و در اختیار مکلفان و مردم قرار دهند.

انتهای پیام/523/2
نویسنده :
حسین برجی
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
سعید جون
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲
0
هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
چه نکته جالبی . . .
حالا از این حرفا گذشته کی شیرینی بهمون میدی ؟
ناشناس
-
شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۲
0
سلام.این مسئله با وظایف حوزه های علمیه کشور و استان کاملا مربوط است و باید علما وطلاب در مورد آن اظهار نظر کنند و در واقع وظیفه آنهاست