کد خبر: ۵۰۲۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۵ دی ۱۳۹۲

منابع غذایی زیستمندان درمناطق بمو و دره باغ کاهش یافت

درپی بارش برف اخیر منابع غذایی زیستمندان در مناطق حفاظت شده بمو و دره باغ بوانات در استان فارس کاهش یافته و محیط زیست برای جلوگیری از تلف شدن حیوانات تغذیه دستی را انجام می دهد.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، طی یکی دو هفته گذشته بارش برف اکثر نقاط استان فارس را تحت تاثیر خود قرار داد به گونه ای که در برخی از نقاط شیراز این بارش ها به 70 سانتی متر نیز رسید.

یکی از مشکلات ناشی از بارش برف در شیراز تغذیه زیستمندان و حیات وحش در مناطق حفاظت شده بود به گونه ای که حیوانات نمی توانستند غذای مورد نیاز خود را از بین برفها بیابند.

در این رابطه محیط زیست استان فارس سعی کرده با تغذیه دستی جلوی تلفات زیستمندان و مهاجرت آنها را بگیرد.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس با اشاره بارش برف شدید در این استان به خبرنگار مهر گفت: با توجه به بارش شدید برف مشکلاتی برای حیات وحش استان به ویژه در منطقه حفاظت شده بمو و دره باغ شهرستان بوانات به وجود آمده است.

محسن جعفری نژاد ادامه داد: این بارش برف منجر به از بین رفتن پوششهای گیاهی برای حیات وحش شده بود.

وی با بیان اینکه عدم دسترسی به تغذیه مناسب از سوی حیات وحش مشکلاتی را به وجود آورده، بیان کرد: این امر باعث مهاجرت و ترک منطقه از سوی زیستمندان شده به همین دلیل حیات آنها به مخاطره می افتد.

معاون نظارت و پايش محيط زيست استان فارس با اشاره به اقدامات محیط زیست برای نجات حیات وحش استان در برف گفت: در این راستا محیط زیست استان فارس نسبت به توزیع تغذیه دستی در منطقه های مورد نظر اقدام کرد.

جعفری نژاد افزود: البته با آب شدن برف نسبت به بررسی میزان تلفات حیات وحش ناشی از این بارش برف اقدام خواهد شد.

یک کارشناس حوزه محیط زیست در این استان فارس به خبرنگار مهر گفت: بارشهای برف شرایط محدودی را برای حیات وحش ایجاد می کند به گونه ای که آنها برای تامین تعذیه و ... با مشکل روبه رو می شوند.

علمدار علمداری افزود: در این راستا طی چند روز گذشته به دلیل بارش شدید برف حیات وحش مناطق کوهستانی استان از جمله پارک ملی بمو و دره باغ شهرستان بوانات با مشکلاتی روبه رو شدند.

وی ادامه داد: این بارشها باعث پوشیده شدن پوششهای گیاهی از برف شده به همین دلیل حیات وحش گرسنه و سرگردان مانده اند.

این کارشناس حوزه محیط زیست فارس در خصوص مشکلات ایجاد شده ناشی از بارش برف برای حیات وحش گفت: در این راستا گونه ها برای تامین غذا مجبور می شوند از منطقه مهاجرت کرده و به زیستگاه دیگری بروند.

وی با بیان اینکه ترک منطقه حفاظت شده حیات گونه ها را تهدید می کند، بیان کرد: در این راستا محیط زیست باید نسبت به توزیع تغذیه دستی در بین گونه ها اقدام کند و علوفه را در نقاط مختلف زیستگاه توزیع کند.

علمداری با اشاره به اینکه تا زمان آب شدن برفها باید برای حیات وحش تغذیه دستی انجام شود، افزود: یکی دیگر از راهکارها حضور محیط بانان به صورت دائم در منطقه است تا از مهاجرت آنها جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از مناطق حفاظت شده فنس کشی شده، افزود: البته این فنس کشیها باعث مهاجرت گونه های حیات وحش می شود.

نظرات بینندگان