کد خبر: ۵۰۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۷ - ۲۵ دی ۱۳۹۲

کشفیات مواد مخــدر بــــه‌بــــه و چـــه‌چـــه دارد یا ندارد؟!

قوه قضائیه بایستی اشد مجازات را برای کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند در نظر گرفته و اعمال کند تا عده‌ای نتوانند از رافت نظام اسلامی سوء استفاده کرده و خون مردم را در شیشه کنند.
شیرازه - سرویس اجتماعی: «انهدام باند بین المللی مواد مخدر در شیراز»، «کشف بزرگترین محموله هروئین در فارس»، «اعدام چند سوداگر مرگ در فارس»، «کشف جدیدترین مخدر در شیراز»، «شهادت چند مامور نیروی انتظامی فارس در درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر»، «افزایش سرعت دسترسی به مواد مخدر در استان»، «کاهش سن اعتیاد در شیراز» کمتر روزی است که اخباری از این دست در رسانه‌های استان منتشر نشود.

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که چه میزان استان فارس و شهر شیراز به عنوان مقصد قاچاقیان انتخاب می‌شود و یا این که از محبوبیت بالایی برای سوداگران مرگ جهت ترانزیت محموله های مواد مخدر برخوردار است. این در حالی است که فارس نه تنها همجواری با مرکز اصلی تولید مواد مخدر(افغانستان) ندارد، که هزاران کیلومتر با این کشور فاصله نیز دارد.

از طرف دیگر کشف مواد مخدر بیش تر در استان هایی صورت می گیرد که مصرف مواد مخدر در آنها بیشتر باشد که این موضوع هم بنا به برخی گزارش‌ها در مورد فارس صدق نمی‌کند، گرچه نباید فراموش کرد که این استان در آمار افراد معتاد وضعیت مناسبی ندارد.

متقاضیان مصرف مواد مخدر قطعا سهم چندانی در محبوبیت فارس برای قاچاقچیان مواد مخدر ندارد، بلکه موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن آن در مسیر کریدور شمال جنوب و ریسک عبور انواع مخدر از این استان می تواند سهم عمده ای در این محبوبیت داشته باشد.

کشف و ضبط انواع مخدرها در فارس طی سال های اخیر هموراه با فراز و نشیب های زیادی همراه بوده است اما همواره اقتدار نیروی انتظامی و پلیس در این موضوع برای مردم ملموس بوده و تا کنون تعداد زیادی از ماموران نیروی انتظامی طی عملیات کشف مواد مخدر شهید شده اند ولی با همه اراده‌ و توانی که پلیس فارس برای کشف مواد مخدر و جلوگیری از توزیع آن در بازار مصرف صرف می‌کند، چندین برابر کشفیات، انواع آن از مسیر فارس می گذرند یا بین مشتریانش به فروش می‌رسد و کماکان به‌ علت سود سرشار این تجارت و صنعت، این قاچاق ادامه دارد.

متاسفانه گرفتاری فارس تنها به ورود و خروج مواد مخدر به استان محدود نمی‌شود، بلکه از گذشته، مرکزی برای کشت خشخاش و حالا انواع مخدرهای صنعتی است. انهدام ده‌ها هکتار مزرعه خشخاش در کوه‌های اطراف شهرها و کشف جدیدترین مخدرهای صنعتی خطرناک در فارس شاهدی بر مدعاست.
توضیح واضحات است که مواد مخدر و سوداگران مرگ، نقش اول معضلات اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را در جامعه دارند و یکی از بزرگترین گرفتاری‌های جامعه امروزی، اعتیاد به مواد مخدر و پس لرزهای آن است که جای هیچ تردیدی را برای مبارزه با این بلای خانمان سوز هیچ باقی نگذاشته است.
چه باید کرد؟ این که اقدامات فرهنگی و همراهی مردمی در کاهش گرایش به سمت مواد مخدر در جای خود بسیار کارساز است اما پاک کردن جامعه از مخدرها توسط حاکمیت، خصوصا نیروی انتظامی وظیفه قطعی و ذاتی است. پلیس فارس خوب می‌داند، تنها نباید به کشفیات خود افتخار کند چرا که كشف ده‌ها تن مواد مخدر مایه خوشحالی نیست،بلکه نشان‌ از عمق فاجعه‌اي است كه بايد براي ريشه‌كني آن بسیج شد. قطعا با ایجاد گلوگاه در محورهای اصلی ورودی استان، قرارگاه‌های منطقه‌ای، افزایش تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی می توان فارس را برای قاچاقچیان ناامن کرد.

اگر صاحب اصلی مواد مخدر متواری و یا دستگیر شد،‌ نباید فقط با  فرد حمل‌ و توزیع‌کننده برخورد شود، باید با تمام عوامل در مسیر قاچاق و عوامل اقتصادی مواد مخدر برخورد قاطع شود و از طرفی قوه قضائیه بایستی اشد مجازات را برای کسانی که با جان مردم بازی می‌کنند در نظر گرفته و اعمال کند تا عده‌ای نتوانند از رافت نظام اسلامی سوء استفاده کرده و خون مردم را در شیشه کنند و همچنین این طور نشود که عده‌ای قاچاقچی میلیاردر، با توسل به برخی زد و بندها از دار مجازات رهایی یافته و دوباره به تجارت بپردازند.

البته نباید نیروی انتظامی و قوه قضائیه را در این مبارزه تنها گذاشت، دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی، مسئولین و مردم و همه کسانی که به این باور رسیده‌اند؛ کسانی در کمینند تا با مال و جان و حیثیت خود و فرزندانشان بازی کنند، می‌توانند، در این کار شریک شوند. مسئولین پا را از باید و نبایدها فراتر بگذارند و مردم همراهی کنند.
نظرات بینندگان