کد خبر: ۵۰۳۳۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۸ دی ۱۳۹۲
این دیدار قرار است چه پیامی را به جهان مخابره کند؟

پشت پرده دیدار هاشمی رفسنجانی با شاه فاسد سعودی

سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان نه تنها در بهبود مناسبات بین دو کشور تأثیری ندارد بلکه همانگونه که گفته شد، این پیام را در جهان مخابره خواهد کرد که جمهوری اسلامی از مواضع خود عدول کرده است.
از ابتدای روی کار آمد دولت یازدهم، یکی از شعارهای محوری در سیاست خارجه، شعار بهبود روابط دیپلماتیک با کشورهای منطقه، مخصوصا عربستان سعودی بوده است.

به گزارش شیرازه به نقل از نماینده، به همین دلیل بارها مقامات دولت یازدهم بر لزوم رابطه دوستانه و صمیمانه با عربستان تاکید ورزیده اند. در یکی دو هفته اخیر نیز رسانه های وابسته به جریان اصلاحات و کارگزاران، در مورد این موضوع بیش از گذشته کار کرده اند و گویا درصدد راه انداختن موجی رسانه ای برای رسیدن به مقصود هستند.

این رسانه ها سعی کرده اند برای دستیابی به این موضوع، آقای هاشمی رفسنجانی را به عنوان نماد تعامل بین دو کشور مطرح کنند. به همین علت «سایت انتخاب» که ارتباط نزدیکی با دولت و شخص هاشمی رفسنجانی دارد، در  گفتگوی اخیر خود با وی، چنین سوالی را از او پرسید و هاشمی نیز صراحتا در پاسخ گفت که برای سفر زیارتی که از سوی پادشاه عربستان رسما دعوت شده، آماده است، اما برای پیگیری دیپلماتیک مسائل منطقه نیاز به برطرف سازی موانعی است که البته چندان مشکل به نظر نمی آید.

بر همین اساس، سایت انتخاب با طرح مجدد این موضوع گویا سعی دارد این خط فکری و رسانه ای را همچنان دنبال کند. این سایت در مطلبی با عنوان «طرح عاجل وزارت خارجه برای سفر هاشمی به عربستان» به این موضوع پرداخته و نوشت:

«در این میان و در شرایطی که تقریباً هیچ راه دیگری برای پایان مناقشه ی سهمگین منطقه نیست، آیت الله هاشمی رفسنجانی یار و امین دیرین رهبر معظم انقلاب، به واسطه روابط حسنه ای که با پادشاه عربستان دارد، می تواند ضمن سفر به این کشور، سعودی ها را وادار به پذیرش اشتباه مهلک خود کند و به آنان یادآوری کند ترکتازی تروریست های سلفی در منطقه، دودمان سعودی ها را نیز برباد خواهد داد. بنابراین شایسته است، وزارت خارجه ، ضمن تسریع بر تهیه سازی این طرح، حل این بحران ژرف و صعب العبور منطقه ای را در دستور کار خود قرار داده و بسته پیشنهادی ای عاجل برای سفر آیت الله هاشمی به عربستان مهیا کند.»

اما پروژه سفر هاشمی به عربستان در حالی از سوی کارگزاران و اصلاح طلبان کلید خورده است که به نظر می رسد هدف اصلی این پروژه، مخابره این پیغام به غرب باشد که دولت جدید جمهوری اسلامی حاضر است از مواضع خود در دفاع از خط مقاومت کوتاه بیاید و حتی با مهم ترین دشمن خط مقاومت در منطقه، یعنی عربستان دیدار کند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و دیپلمات های برجسته، اتخاذ چنین تصمیمی را به شدت در تضاد با منافع جمهوری اسلامی می دانند. برای مثال، سید صادق خرازی، از دیپلمات های کارکشته جمهوری اسلامی درباره رویکردهای عربستان و اقداماتش در مقابل ایران توضیح داد: عربستان امروز دچار نوعی آشوب و بحران جدی در درون و بی‌سامانی و گرفتار تعارض‌ها و دوگانی‌ها در تنظیم مناسبات امنیتی و سیاست خارجی‌اش شده است و امروز دیگر موقعیت بین‌المللی گذشته را ندارد.

خرازی در ادامه با تاکید بر اینکه حاکمیت عربستان امروز دچار نوعی ریزش جدی در درونش شده است ادامه داد: نسل جدیدی از تحصیلکردهای عربستان امروز تبدیل به اپوزیسیون شده‌اند، حاکمیت عربستان از درون نخبگان خود اپوزیسیون جدی یافته است و آمریکایی‌ها نیز این موضوع را کاملا درک کرده‌اند.

 سفیر پیشین ایران در فرانسه افزود: ما به صورت غیررسمی در بیرون مرزهای‌مان با عربستان درگیریم و من چندان نسبت به تغییر رفتار سعودی‌ها در آینده خوش‌بین نیستم. اگر دستگاه سیاست خارجی ایران فکر می‌کند که با عربستان می‌تواند اعتمادسازی را به صورت نه جنگ، نه صلح پیش ببرد، امری خوش‌بیننانه به‌نظر می‌رسد. عربستان سعودی رو در روی ایران و مهم‌ترین عنصر ضدایرانی در تنظیم مناسبات ایران با غرب است.

بر این اساس به نظر می رسد سفر هاشمی رفسنجانی به عربستان نه تنها در بهبود مناسبات بین دو کشور تأثیری ندارد بلکه همانگونه که گفته شد، این پیام را در جهان مخابره خواهد کرد که جمهوری اسلامی از مواضع خود عدول کرده است. مخصوصا این موضوع تأثیر بدی بر کشورهای منطقه که درگیر انقلاب ها و قیام ها علیه حکومت های دیکتاتور خود هستند (نظیر بحرین) خواهد داشت. کما اینکه موجب تضعیف محور مقاومت در منطقه نیز خواهد شد.

همه اینها در حالی است که این موضوع را نیز فراموش نکرده ایم که عربستان سعودی در فتنه ۸۸ و پس از آن، همه تلاش خود اعم از مالی و رسانه ای را به خرچ داد تا حاکمیت جمهوری اسلامی را با چالش مواجه سازد و البته همچنان نیز بر همان طبل می کوبد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
1
مرگ بر عربستان
دلخون
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
1
بلی از ان نامه ی جسورانه و بی سلامش به رهبر معظم انقلاب که یکی دو روز قبل از انتخابات درسال88 که ان پیشگویی ها را کرده بودوقبل ازاینکه بدست رهبری برسد درسایتها منتشر شد معلوم است که او یار وامین رهبر است نه ؟وبخش عظیمی از خرجهایی که درفتنه ی88 توسط اقا مه... شد معلوم است از کجا ؟(حجاز) وباسفارش چه کسی تامین شد نه؟ ودرجریان ملاقات خود سرانه و پنهانی بامک فارلین چه کسی کیک داد وکلت گرفت وبعد هم که امام فهمیدند وناراحت شدند ماهرانه تکذیب شدتوسط کی شد ؟بلی اینگونه عملکرها همه مبین یار وامین امام و رهبر بودن است نه؟ خوب اشکال نداره کاکا عبدالله ناراحت نشه کافیه نه؟حالا می خواد محور مقاومت تضعیف بشه نشه ها ؟یاحاکمیت جمهوری اسلامی باچالش مواجه بشه نشه . هان؟
احمد
-
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
1
مردان نامرد فقط کارشان خیانته
dr faze
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
1
ba naneye chaveze fased ke didar namikone
ناشناس
این از ننه چاوز بدتره.ولی خودمونیما احمدی نژاد بدجوری ننه چاوز را در اغوش گرفت،من که گفتم حتما ازدواج می کنند با هم
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
0
عربستان مشغول ترور دیپلماتهای ما و انفجار سفارتخانه ما و کشتار وحشیانه و حیوانی شیعیان مظلوم است آقایان به فکر روابط دوستانه با وحوش و حیوانات درنده هستند اگر خیانت نباشد اوج ذلت و حقارت است .
دلخون
ایا میدانید اقای هاشمی چرا به حجاز میرود ؟بلی برای اینکه شاید بتواند نخبگان سیاسی عربستان که اپوزیسیون دولت شده اند متقاعد کند دست از سر عبدالله قاتل بردارند.
دلخون
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
0
باباجون عربستان که بیشتر از چهارصد واندی زا ئرمارا نکشته .اینکه چیزی نیست اینقدر هی دارید گیر می دید .ایا حفظ برادری بهتره یاخون بناحق ریخته فقط چهارصد نفریا بیشتر؟ایا سالی بیشترازصدتا شیعه می کشند؟گیرم هرسال یا چند سالی یکبار درسفارتخانه های ما یک انفجار صورت بگیرد و یک یادو نفر هم شهید بشند .چه اشکالی داره ها؟ایا می ارزه که کاکا عبدالله ازاو ناراحت بشه؟امام فرمودند اگر ما از سرصدام بگذریم ازال سعود و دولت حجاز نمی گذریم.واو میخواهد نگذرد وبرودتا این حرفها از دل کاکا عبدالله دربره. اخه ناراحتی تاکی ها؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
0
هاشمی جان بی خیال،این عربستانی ها قاتلنا ی هو دیدی . . .
مقتدايي
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
0
از نظر ديپلماتيك اين ديدار براي ايران بسيار مفيد مي تواند باشد. چون جناب هاشمي رگ خواب اعراب در دستش هست.
مسعود قاسم زاده
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲
0
سلام علیکم
طیق یکی از نامه های امیرمومنان علی علیه السلام اینکه : در یکی از شب ها ، یکی از یاران حضرت علیه السلام ، به صرف شام مهمان یکی از افراد پولدار شده بودند که همان موقع خبر این مهمانی توسط یکی از یاران دیگر حضرت به حضرت علیه السلام رسید و بعد حضرت علی علیه السلام نیز در نامه ای یار خود که مهمان شده بود نوشت : که آیا به فکر یتیمان هم هستی ؟ آیا فکر کرده ای که ما از تو خبر نداریم ؟ . . .