کد خبر: ۵۰۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۲

قرارگرفتن سه تالاب فارس در فهرست قرمز مونترو

تالاب های بین المللی کمجان ، بختگان و طشک استان فارس در فهرست قرمز مونترو قرار گرفت.
به گزارش شیرازه به نقل از واحد مرکزی خبر، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان امروز گفت: این تالاب ها به علت آسیب های طبیعی و تهدیدهای اقلیمی در فهرست تالاب های در معرض خطر قرار گرفته است.
ابراهیمی کارنامی افزود: آن دسته از تالاب های ثبت شده که به علت شرایطی مثل بهره برداری نادرست ، جنگ ، فجایع زیست محیطی ، خشکسالی و مداخلات انسانی در معرض خطر قرار می گیرند به فهرست مونترو وارد می شوند.
وی گفت: بر اثر تغییرات اقلیمی 6 تالاب از تالاب های بین المللی ایران در فهرست مونترو ثبت شد و اگر تخریب و تصرف و تغییر کاربری تالاب ها ادامه یابد ، تالاب های دیگری نیز در آینده نزدیک در این فهرست قرار خواهند گرفت.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: نبود وجود شاخص های مدیریتی ، بهره برداری نامعقول ، تغییر و تبدیل کاربری زمین های تالاب ها ، سد سازی ، شکار و صید غیرقانونی و صدور مجوزهای بیش از حد توان تحمل ، کم آبی و خشکسالی ، اجرای طرح های عمرانی در حوضه های آبخیز تالاب ها ، وارد کردن گونه های گیاهی و جانوری غیر بومی به بهانه های تکثیر و پرورش از جمله مواردی است که به حیات تالاب ها آسیب می زند.
وی گفت: ساخت بزرگ راه ها ، اکتشاف نفت در تالاب های ساحلی ، برداشت آب تالاب ها ، خشک شدن و از بین رفتن تالاب ها از جمله علل ورود تالاب ها به فهرست مونترو است.
ابراهیمی کارنامی گفت: تالاب های 27 کشور در قالب 48 سایت تالابی در فهرست مونترو (فهرست قرمز) قرار گرفته اند که به ترتیب یونان با 7 تالاب ، ایران 6 تالاب و جمهوری چک با 4 تالاب بیشترین تالاب ها را را دارند.
وی افزود: همچنین نام 32 تالاب از 20 کشور جهان نیز به علت بهبود شرایط اکولوژیکی از این فهرست خارج شده است.
وی اصلی ترین عامل ورود به فهرست مونترو را عامل انسانی دانست و گفت: تالاب کمجان به وسعت هزار هکتار در سال 1990 به علت خشک شدن تالاب و کمبود آب و بهره برداری از منابع آبی برای کشاورزی و زه کشی آب تالاب در سال های گذشته وارد فهرست مونترو شد.
ابراهیمی کارنامی گفت: همچنین تالاب طشک و بختگان نی ریز با مساحت 126 هزار هکتار نیز در سال 1975به علت ساخت سد در بالادست در لیست مونترو قرار گرفت.
نظرات بینندگان