کد خبر: ۵۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
وزیر اطلاعات زنگ خطر را به صدا در آورد

خطر کلید خوردن پروژه «حاکمیت دوگانه»

چند روز پیش وزیر محترم اطلاعات سخنانی گفتند که حاوی نکات مهمی است و خطر بازگشت به شرایط دولت اصلاحات را به اذهان تداعی می کند.
حجت الاسلام علوی در سفر خود به اردبیل در جمع مسئولان دفاتر نمایندگی ولی فقیه در ادارات و نهادهای دولتی این استان گفت: دشمن توطئه جدیدی به‌صورت خیلی نامرئی و خزنده در القای وجود دوگانگی و اختلاف در بین مسئولان عالیرتبه نظام طرح ریزی کرده که با رهبری هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، در این زمینه نیز شکست خورده است.

به گزارش شیرازه به نقل از نماینده؛ وزیر اطلاعات با اشاره به شرایط حساس کشور گفت: برخی روزنامه‌ها و رسانه‌ها ناخواسته و گاهاً تحت‌تأثیر برخی شرایط اقدام به انعکاس مطالبی می‌کنند که اساساً صحت ندارد که در این زمینه نیز باید هوشمندانه عمل کنند.

عبارت «القای وجود دوگانگی» را شاید بتوان عبارت اخرای اصطلاح «حاکمیت دوگانه» دانست که در زمان دولت اصلاحات، از سوی برخی از اصلاح طلبان تندرو کلید خورده بود.

در دوره اصلاحات افرادی چون عباس عبدی با پارادوکسیکال خواندن جمهوری اسلامی مدعی شدند در ایران «حاکمیت دوگانه» وجود دارد و عمده مشکلات کشور ریشه در همین دوگانگی حاکمیت دارد.

آنچه مبنای این شعار بود همان مطالبی بود که در مانیفست جمهوری‌خواهی اکبر گنجی در سال ۱۳۸۱ در زندان مطرح شده و تشریح شده بود. دوگانگی در حاکمیت که از آن به «تناقض در حاکمیت» یاد شده و آن را علّت اجرا نشدن قانون اساسی نیز می‌داند، مهم‌ترین محور طرح یاد شده بود.

نخستین بار امریکایی‌ها در شانتاژ تبلیغی خود، از حاکمیّت دوگانه در ایران سخن گفتند و پس از آن «جریان تندرو اصلاح‌طلبی» سعی درتئوریزه کردن آن داشتند. این امر نشانه‌ی فقدان تولید و بازاندیشی در جریان اصلاح طلبی از سویی و وابستگی آن به غرب و جریان‌های فکری وابسته در غرب از سوی دیگر است.

هدف اصلاح طلبان این بود که به افکار عمومی جهان و به خصوص دولت های غرب چنین بنمایانند که دیدگاه و نظرات دولت اصلاحات و اصلاح طلبان با دیدگاه حاکمیت تفاوت و تضاد دارد، تا از این طریق بتوانند پشتیبانی های بیرونی برای ادامه پروژه اصلاحات در درون را فراهم آورند.

البته این پروژه در دوره اصلاحات نیز با درایت و هوشمندی رهبر انقلاب به نتیجه مطلوب نرسید و شکست خورد. اما حالا آنگونه که وزیر اطلاعات گفته، گویا هنوز هم برخی از تندروهای اصلاح طلب مجددا به فکر از سرگیری این پروژه شده اند. این موضوع را می توان از رصد تریبون های رسانه ای اصلاح طلبان نیز مورد بررسی قرار داد. به خصوص آنکه با روی کار آمدن دولت یازدهم، برخی از این افراد و جریان ها را خیالات برداشته و به مرور دارند از پستوهای خود خارج شده و برخی از طرح های پیشین خود را آغاز کرده اند. بنابراین لازم است که دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی بیش از گذشته هوشیار و آگاه باشند.








نظرات بینندگان