کد خبر: ۵۰۹۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۲
مدیرکل دادگستری فارس:

وجود بیش از 200 هزار تبعه خارجی غیر مجاز در فارس/ حدود نیمی از پست های قضایی در استان خالیست!

در برخی شعب به صورت روزانه ورود بیش از 300 پرونده را شاهد هستیم که رسیدگی به این تعداد پرونده برای هر قاضی بسیار دشوار است .

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، رئيس كل دادگستري استان فارس با بيان اينكه با افزايش ورودي پرونده در دستگاه قضايي روبرو هستيم، گفت: ميانگين ورودي پرونده به هر شعبه از دستگاه قضايي در فارس 186 پرونده است.

دكتر ذبيح‌الله خدائيان در مراسم تحليف كارآموزان قضايي دوره‌هاي 5 و 6 دادگستري در استان فارس با بیان اینکه ورودی پرونده به برخي شعب بيش از 300 پرونده است، افزود:‌ رسيدگي به اين تعداد پرونده براي هر قاضي بسيار دشوار است؛ در میانگین تعداد ورودي پرونده فارس و اصفهان در جایگاه اول کشور قرار دارند.

وي با بيان اينكه فارس رتبه سوم بيكاري در كشور را دارد، بیکاری و حضور اتباع بيگانه در سطح استان را يكي از علل افزايش ورودي پرونده‌ها ذكر و خاطرنشان كرد: امروز بيش از 200 هزار تبعه خارجي بدون مجوز در فارس داريم كه بسياري از جرايم توسط این افراد انجام می شود سپس از كشور خارج مي‌شوند و پرونده‌هايشان ناتمام می‌ماند.

خدائيان، تعداد زيادي معتاد كه متولي خاصي ندارند، نداشتن اردوگاه بازپروري مناسب و گستردگي استان فارس و همجواري با استان‌ها و مناطق جرم‌خيز را از ديگر علل افزايش جرایم خرد در فارس اعلام و اظهار کرد: هر چند طی سال‌های گذشته با مباحث تجاوز به اراضی ملی مبارزه شده اما پرونده‌های متعددی در دادگستری در این زمینه وجود دارد که برخی از آن‌ها بین هزار تا سه هزار نفر شاکی دارد.

وي با بیان اینکه بلاتصدي بودن 46 درصد از پست‌هاي قضايي در استان فارس و وجود مسافت طولانی حوزه‌های قضایی از یکدیگر فشار کار را افزایش داده است، تصريح كرد: همكاران تلاش مي‌كنند با اطاله دادرسي مبارزه كنند به گونه‌ای که اطاله دادرسي طي اين دو سال به حداقل رسيده است و 60 تا 70 درصد پرونده‌های موجود در شعب مختومه شده است.

خدائيان گفت: در بحث امنيتي با تاكيدات مسئولان قضايي و هماهنگي خوبي كه در استان با محوريت آيت‌الله ايماني و ارشادات ساير اعضاي شوراي تامين وجود دارد، تاحدودي جرايم خشن كاهش داشته است و اکنون به دنبال مجرميني هستيم كه در سال‌هاي قبل جرائمي را مرتكب شده و فراري هستند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی استان به دنبال مجرمین متواری است که چندین سال قبل جرم کرده و متواری شده‌اند، گفت: در جرایم خرد به دلیل وجود معتادان، اتباع خارجی، مشکل زمین و اراضی ملی و غیره موجبات نارضایتی مردم وجود دارد.

خدائيان در خصوص كارآموزان و دوره‌هاي كارآموزي نيز گفت: در اين مراسم 72 نفر از کارآموزان دوره‌های پنجم و ششم، مراسم تحليف را به‌جاي آورده و در 9 استان‌ كشور، مشغول به كار مي‌شوند.

وی با اشاره به اینکه 57 نفر از کارآموزان این دوره اهل فارس بوده و تمایل به خدمت در استان خود را داشته‌‌اند اما به دلیل نیاز سایر استان‌ها به اصفهان، کرمان، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویر احمد و غیره اعزام شدند، از شورای تامین استان خواست که این قضات در شهرهای خود به کار گرفته شوند.

خدائیان از احداث مرکز آموزشی جنوب کشور در شیراز خبر داد و گفت: طرح احداث این مرکز تهیه شده و در انتظار تخصیص اعتبار برای آن هستیم.

بر اساس این گزارش کارآموزان از اسفندماه سال 91 تا آذرماه 92 دوره‌های آموزشی را در قالب كلاس‌هاي عملي، تئوري و كارگاه‌هاي آموزشي، زير نظر 35 تن از اساتيد دادگستري فارس، در مراكز پليس تخصص، دادسراها، پزشكي قانوني طي كردند و پس از اين در دادسراهاي مختلف مشغول به كار خواهند شد.

نظرات بینندگان