کد خبر: ۵۱۱۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۱ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
کری: تحریم‎ها علیه ایران ادامه دارد

ظریف پاسخ توهین‎های کری را نداده، به دیدارش رفت

از سوی دیگر خبر دیدار کری و ظریف پس از آن منتشر شده است که در ماه های اخیر، اخبار مربوط به حوزه دیپلماسی ایران با کشورهای غربی در سایه سکوت مقامات ایرانی، توسط مقامات کشورهای غربی منتشر می شود.
در حالی که انتقادات به سکوت آقای روحانی و ظریف در برابر اظهارات جنگ طلبانه کری علیه ایران ادامه دارد، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا امروز خبر داد که کری و همتای ایرانی اش در حاشیه اجلاس داووس با یکدیگر دیدار داشتند.

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، «جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک پیام توییتری اعلام کرد که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند.

خبرگزاری رویترز همچنین اعلام کرد کری به همتای ایرانی خود گفته است آمریکا به اعمال تحریم‌های موجود ادامه خواهد داد.

دیدار کری و ظریف در حاشیه داووس و تهدید مستقیم ایران به ادامه اعمال تحریم ها در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا در زمان حضور خود در داووس و در گفتگو با العربیه ایران را به حمله نظامی تهدید کرده بود.

اظهارات جنگ طلبانه کری اما با سکوت وزیر امور خارجه ایران مواجه شد. ظریف در صفحه شبکه اجتماعی خود نیز از کنار این موضوع عبور کرد با این حال رویکرد او، انتقادات برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان را در پی داشت.

حتی آیت الله خاتمی ، خطیب نماز جمعه تهران نیز در خطبه های نماز جمعه نیز به سکوت دولت واکنش نشان داد:

«وقتی رئیس جمهور آمریکا هر چه اراجیف دارد علیه ملت ایران می‌گوید و غرور ملی ملت را زیر سوال می‌برد، همچنین وقتی وزیر خارجه‌آمریکا نیز با غرور ملی ملت ما برخورد می‌کند فرهنگ مقاومت می‌گوید که باید در همان سطح به آنها جواب داده شود.»

بر اساس عرف دیپلماتیک وقتی که یک مقام بیگانه علیه کشوری اظهارنظری می کند مقامات آن کشور به صورت متناسب به این اظهارات واکنش نشان می دهند.

با این حال در سایه سکوت رئیس جمهور و وزیر امورخارجه این فرمانده سپاه بود که با اتکا به توانایی نیروهای نظامی ایران به صورت قاطع به اظهارات وزیر امور خارجه پاسخ گفت.

سردار عزیز جعفری در بخشی از سخنانش در واکنش به اظهارات کری خطاب به وی گفته بود: آقای کری؛ آمریکا و قدرت‌های نظامی او در مقابل چشم مردم مجاهد و با ایمان ما بسیار کوچک و حقیر هستند. اگر شما تخصص و فهم مسائل نظامی یا امنیتی را ندارید از کارشناسان مجرب خود بپرسید که آیا واقعا آمریکا توان و طاقت تحمل تبعات خانمان برانداز عمل کردن این گزینه علیه ایران را دارد؟

از سوی دیگر خبر دیدار کری و ظریف پس از آن منتشر شده است که در ماه های اخیر، اخبار مربوط به حوزه دیپلماسی ایران با کشورهای غربی در سایه سکوت مقامات ایرانی، توسط مقامات کشورهای غربی منتشر می شود.

اخبار مربوط به گفتگوی تلفنی میان آقای روحانی و اوباما، مذاکرات ژنو ، توافقنامه هسته ای میان ایران و 1+5 ، توافقنامه اجرایی توافق هسته ای مشهور به non- paper ، از جمله موضوعاتی است که اولین بار از سوی مقامات غربی منتشر شد.

مقامات ایرانی با این استدلال که در مذاکرات با طرف غربی بر «محرمانه ماندن» محتوای مذاکرات تاکید شده است از پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران در این باره طفره می رفتند.

نمونه آخر آن به موضوع محتوای مذاکرات کارشناسان ایران و 1+5 برمی گردد.

در حالی که سید عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود مفاد توافقات کارشناسان ایران و 1+5 غیر قابل انتشار است، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای ، بندهای توافق شده را منتشر کرد.

جزئیات اجرایی توافق ژنو که نسخه ای از آن روی وبسایت موسسه صلح کنگره آمریکا و همچنین صفحه وبسایت وزارت امور خارجه آمریکا قرار گرفته، بیانگر آن بود که ایران از 30 دی تاسیاست مربوط به غنی سازی اورانیوم 20 درصد را غنی می کند و حق ندارد دیگر سانترفیوژ جدید بسازد.

واکنش وزارت امور خارجه به خبر دیدار ظریف و کری در حاشیه کنفرانس مونیخ

به دنبال انتشار خبر دیدار ظریف و کری در رسانه‌های غربی، اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه اعلام کرد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست مونیخ با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار کرد و در این دیدار درباره ادامه مذاکرات هسته‌یی و نشست آتی ایران و 1+5 مذاکره رایزنی شده است.

اداره کل دیپلماسی رسانه‌یی وزارت امور خارجه با انتشار این اطلاعیه تاکید کرد: هرگونه خبرسازی درباره محتوای این دیدار و گفت‌وگوی انجام شده دقیق نیست و مورد تایید وزارت امور خارجه قرار ندارد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
0
عزت ایران رو به باد داد این ظریف
ضعیف ترین کشور هام جای ایشون بودن یه جواب در خور توهین امریکا بهشون میدادن
!!!!