کد خبر: ۵۲۶۵۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
دکتر رحیم پور در جمع طلاب شیراز:

درسهای فقه حکومتی رایج شود/ حوزه های علمیه سبک زندگی شیعی را فرهنگ سازی کنند

هیچ احتیاجی به دور انداختن فقه و اصول حوزه نیست در حالی که با داشته های موجود حوزه می توان تمامی پرسشها و شبهات را پاسخ داد و برای همه زمانها حرفی برای گفتن داشت.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، دکترحسن رحیم پور ازغدی عصر چهارشنبه درهمایشی با موضوع نقش اساسی حوزه در تمدن با جضور در جمع طلاب و روحانیون مدارس علمیه فارس که به همت معاونت تهذیب حوزه های علمیه فارس برگزار شد،اظهار داشت: بعضی از افراد یا از سر جهل ویا عناد یا دلسوزی و یا کج فهمی قصد تخریب یا تضعیف علوم فقهی حوزه را دارند و برخی مدعی هستند که استراتژی حوزه در جهت استفاده از پتانسیل ها و ظرفیتهای بسیار قوی اسلام مشکل دارد در صورتی که حوزه و مراجع باید با استفاده از آیات و روایات موجود به تمامی مشکلات فائق آیند.

وی تصریح کرد: هیچ احتیاجی به دور انداختن فقه و اصول حوزه نیست در حالی که با داشته های موجود حوزه می توان تمامی پرسشها و شبهات را پاسخ داد و برای همه زمانها حرفی برای گفتن داشت. حوزه های علمیه باید با فقه اسلامی سبک زندگی شیعی را در جامعه دینی فرهنگ سازی کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حوزه باید با استفاده از آیات و روایات محکم موجود در همه زمینه ها برای جامعه اسلامی اصلاحات اساسی کند و بدون فقه حکومتی، حکومت اسلامی نیز ممکن نیست و بدون فقه و اصول تمدنی، تمدن بر پایه فقهی نیز نخواهیم داشت. کشف ادله وظیفه اصول فقه است سبک حکومت اسلامی و تمدن اسلامی بدون فقه ممکن نیست . فقه یک بعدی نیست و باید توجه کنیم که علم اصول و فقه محدودیت ندارد بلکه همه ابعاد جامعه و تمدن سازی اسلامی را شامل می شود.

وی تاکید کرد: مسائل علم فقه ما کاملا امروزی است با اینکه مربوط به چندین دهه قبل است، اما ارائه کنندگان و آموزش دهندگان آن باید به مباحث مختلف توجه کنند. حوزه ها و مجتهدین باید با علم فقهی حوزه به همه ابعاد حکومت اسلامی کمک کنند. در رسانه، در ورزش، در قضاوت و در مسائل سیاسی و فرهنگی جامعه اسلامی باید فقه و حوزه حضور فعال داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگ در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امروز مفهوم رسانه با گذشته تغییر کرده و کمی باید با تامل و همفکری بیشتری با آن برخورد کرد، افزودند: در حال حاضر با اینکه 5 تن از مراجع در موضوعی مکالمه تصویری را حرام اعلام می کنند، اما دولت همان موضوع را اجرایی می کند البته تمامی این کارها از روی دلسوزی انجام می شود، اما باید به مباحث مختلف هر موضوع توجه کرد.

رحیم پور ازغدی ادامه داد: متاسفانه فقه رسانه و اخلاق رسانه را کسی نمی گوید و همین موضوع هم یک ضعف است در بقیه موارد هم یک مرجع سود بانکی را ربا می داند ومرجعی دیگر همان سود را تایید می کند. این گونه رفتارها برای مردم جای سوال باز می کند و مردم نمیدانند چگونه با اینگونه مباحث برخورد کنند.

وی تاکید کرد: نظام آموزش و پژوهش حوزه مشکل دارد. باید کرسی درسهای فقه حکومتی رایج شود. حوزه و مجتهدین باید در همه زمینه های حکومت اسلامی مباحث فقی مناسب را ترویج کنند. مکتب شیعه باید توسط حوزه موشکافی شود .

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
0
روحانیون باید در راس امور مملکتی باشند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
0
خاک بر سر عده ای که روحانیون اهمیت نمیدن
آبروی روحانیت را می برن
امام زمان خواهد آمد و ریششون رو میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۲
0
متاسفانه این سخنان در نزد مدیران و اساتید حوزه خریدار ندارد و آنان به جای تولید محتوا همچنان به روش های سنتی و لمعه و مکاسب و سیوطی نظر دارند، گویی تا روز قیامت می توان از نظرات استاد مطهری درباره مارکسیسم و اگزیستانسیالیم و امپریالیسم استفاده کرد در حالی که این ایسم ها در دنیای امروز تغییر و تحول یافته و نظریات جدید برای مقابله با آن نیاز است، وقتی حجم تولیدات یک دانشکده فمینیستی آمریکا سالانه چند صد هزار صفحه مقاله در رابطه با زنان است، ما همچنان به همان مباحث قدیمی مشغولیم