کد خبر: ۵۵۲۱۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

شیراز شهر گنبدهای نیلی و باغ های زیبا+ تصاویر

هر سال ۱۵ اردیبهشت ماه روز شور و هیجان در شهر شیراز است، در این روز که چند سال پیش با تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی به نام «روز شیراز» نامگذاری شد، برنامه‌های متنوعی از سوی شهرداری و دیگر نهادهای مسئول برگزار می‌شود.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، هر سال 15 اردیبهشت ماه روز شور و هیجان در شهر شیراز است، در این روز که چند سال پیش با تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی به نام «روز شیراز» نامگذاری شد، برنامه‌های متنوعی از سوی شهرداری و دیگر نهادهای مسئول برگزار می‌شود.

استان فارس و شهر شیراز ظرفیت‌هایی تاریخی، فرهنگی و مذهبی عظیمی دارد که استفاده از هریک از این ظرفیت‌ها می‌تواند در جهانی کردن این شهر مؤثر باشد.

شیراز شهر ملاصدرای شیرازی است هم او که حکمت اسلامی را قوام بخشید و بسیاری از فلاسفه جهان از نظریات وی بهره گرفته‌اند و  فلسفه اسلامی وامدار این حکیم شیرازی است.

شیراز شهر سعدی است، شاعری که در قرن هفتم در وصف شیراز می‌گوید:« چه مصر و چه شام و چه بر و چه بحر
همه روستایند و شیراز شهر»، این موضوع علاوه بر علاقه سعدی به شیراز نشان‌گر این است که شیراز در همه تاریخ شهره آفاق بوده است.

شیراز شهر حافظ است، شاعری که شهره عام و خاص و همه جهان است، به گونه‌ای که گوته آلمانی درباره وی می‌گوید:« خود را با تو برابر گرفتن، حافظا راستی که دیوانگی است».

و مهم‌تر از همه اینکه شیراز شهر گنبدهای نیلی است، شهر فرزندان و نوادگان پیامبر(ص)، به ویژه حضرت احمد بن موسی(ع) که سبب شدند شیراز به تعبیر مقام معظم رهبری سومین حرم اهل بیت نام گیرد.

 

عطر بهار نارنج در کوچه پس کوچه های شیراز

نارنج درختی سنتی در شیراز است که قدمتی 540 ساله دارد و شکوفه‌های آن موسوم به بهار نارنج است که معمولا به صورت خشک، عرق و اسانس با خاصیت تسکین دهنده و آرام‌بخش استفاده می‌شود و برداشت آن تا اواخر اردیبهشت در استان فارس ادامه دارد.

عرق بهارنارنج به سبب داشتن طبع گرم، برای اعصاب بسیار مفید است و شیرازی ها معمولا این عرق را به صورت ترکیب با گلاب یا عرق بیدمشک به صورت شربت مصرف می کنند.

برداشت و عرق گیری بهارنارنج که نویدبخش بهاری دل انگیز است در روستاهای این استان معمولا با آیین هایی هم چون نغمه خوانی، دعا و جشن و سرور همراه است.

شیراز، شهر زیباترین باغ‌ها

باغ ارم

 

باغ ارم نه تنها سرشار از جاذبه‌های طبیعی است بلکه در گیاه شناسی نیز مورد استفاده دانشجویان و طالبان علم است و زیبایی‌های خیره‌کننده‌اش هرساله مسافران و گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

باغ جهان نما

 

باغی قدیمی و یادگار دوران زندیه، باغی که گلکاری‌های زیبا و منحصر به فردش چشم هر ببینده‌ای را خیره می‌کند.

باغ دلگشا

 

باغی که پیشینه‌اش به قبل از اسلام بازمی‌گردد و نزدیکی‌اش به آرامگاه سعدی و درخت‌های نارنجش سبب حسن و زیبایی آن شده است. 

هرساله مسافران بسیاری در ایام مختلف سال به ویژه در اردیبهشت به شیراز سفر می‌کنند و از سوغات‌های این شهر از جمله عرقیات گیاهی ره‌توشه می‌برند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
reza
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
چقدر عکساتون بی کیفیتن