کد خبر: ۵۵۴۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس خبر داد:

ارسال 9 هزار شاخه گل‌ به نجف اشرف برای گلباران حرم مطهر امیرالمومنین(ع)

آماده‌ایم تا در زمان مشخص 3 درب طلا توسط ستاد استان فارس در کاظمین نصب و بهره‌برداری شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس از گل‌آرایی بارگاه منور حضرت علی(ع) در شب میلاد آن حضرت توسط این ستاد در نجف اشرف خبر داد و گفت: برای هفتمین سال پیاپی در 13 رجب از محل نذورات مردمی فارس، حرم مولای متقیان حضرت علی(ع) گل‌آرایی می‌شود.

جابر مهدی‌یار در نشست خبری با بیان اینکه هزینه حمل و نقل و اعزام نفرات و گل‌ها 20 میلیون تومان شده است، افزود: 9 هزار شاخه گل‌های طبیعی شامل گل‌های لیلیوم، آنتولیم، گلایل، رز، داوودی به نجف اشرف ارسال و حرم مطهر امشب گلباران می‌شود.

مهدی‌یار عنوان کرد: طبق هماهنگی‌های لازم مراسم جشن میلاد حضرت علی(ع) در صحن حضرت برگزار می‌شود که همزمان با این جشن گل‌آرایی و آذین‌بندی حرم مطهر صورت می‌گیرد و به زائرین حرم نیز گل اهدا می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در ادامه به سایر فعالیت‌های این ستاد اشاره کرد و گفت: تاریخ شیعه چنین روزی را به یاد ندارد که صحن‌های مطهر ائمه در عتبات عالیات بازسازی شود و برای اولین بار است که با این وسعت و کیفیت و به ویژه با هنرنمایی هنرمندان ایرانی حرم‌های مطهر در عتبات عالیات ساخته می‌شود و زمینه‌های حضور میلیونی زائران و بهره‌گیری از صحن‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به مقابله تکفیری‌ها، بر ادامه اقدامات جهت بازسازی حرم‌های مطهر تاکید و اظهار کرد: امروز در راستای بازسازی حرم‌های مطهر اقدامات فراوانی صورت گرفته است و در حرم امام حسین(ع) تمام اقدامات مانند سنگ‌کاری، درب‌های طلا و نقره، مفروش کردن و مسقف کردن و سیستم‌های نور و صوت به نتیجه رسیده است.

مهدی‌یار عنوان کرد: در توسعه حرم امام حسین(ع) و برای آرامش و آسایش زائران صحن‌های جدید به وجود می‌آید که حاصل تلاش شبانه روزی کارشناسان، مهندسان و مشارکت مردمی و واگذاری نذورات آن‌ها به کربلای معلا است.

وی با اشاره به اینکه در کاظمین بحث بازسازی و توسعه حرم به سرعت در حال انجام است، گفت:آماده‌ایم تا در زمان مشخص 3 درب طلا توسط ستاد استان فارس در کاظمین نصب و بهره‌برداری شود.

مهدی‌یار با بیان اینکه در سال 93 با حمایت و مشارکت معدن‌داران استان فارس 10 هزار تن سنگ برای حرم‌های مطهر عتبات عالیات فراهم خواهیم کرد، گفت:‌ کسانی که بخواهند در صحن‌هایی که درتمام شهرهای کربلا، نجف،‌ سامرا و کاظمین ساخته می‌شود، مشارکت کنند متناسب با میزان متر مکعبی که متقبل هزینه می‌شوند سند افتخار برای آنان صادر خواهیم کرد و این سند افتخار توسط ستاد مرکزی در تهران تهیه و واگذار خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس ادامه داد: ممکن است که تعدادی با یکدیگر مشارکت کنند و چندین متر مربع را متقبل شوند باز هم سند افتخار جمعی برای آنان صادر خواهیم کرد.

وی همچنین خبر داد: به زودی معدن‌داران فارس که در کمک به عتبات عالیات مشارکت کردند به عتبات مشرف خواهند شد و از نزدیک شاهد ساخت و سازهای صحن‌ها و بازسازی‌ آن‌ها خواهند بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه زمینه مشارکت مردم در بازسازی حرم‌های مطهر فراهم است،‌ گفت:‌ ساخت صحن حضرت فاطمه(س) در نجف با 218 هزار مترمربع زیربنا و دارای فضاهای متعددی برای بهره‌گیری زائران در حال انجام است و اسکلت‌های آن تا پایان سال به سامان می‌رسد.

مهدی‌یار ادامه داد: سنگ ستون‌های این صحن در حال آماده شدن است و تقریباً حدود 3 هزار ستون سنگی وجود دارد و نزدیک به هزار و 200 گنبد کوچک بر روی بام‌ها قرار می‌گیرد همچنین 18 هواساز نیز برای صحن اختصاص پیدا کرده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: مشارکت در واگذاری مصالح و واگذاری نذورات از جمله مسائلی است که مردم می‌توانند از این فرصت بهترین استفاده را کنند و اندوخته آخرتی برای خود فراهم کنند.

وی همچنین از ارسال هزار و 200 متر مربع فرش به مسجد سهله، حر‌م‌های نجف، سامرا و کربلا طی هفته آینده خبر داد و گفت: تمامی این فرش‌ها از محل نذورات مردمی تأمین شده است.

مهدی‌یار در ادامه با اشاره به راه‌اندازی واحد امور بانوان ستاد عتبات عالیات در فارس گفت:‌ با راه‌اندازی این واحد مشارکت بانوان گسترش خواهد یافت و امیدواریم بانوان فارس از این فرصت بهترین استفاده را کنند.

مهدی‌یار ضمن تاکید بر اینکه فعالیت‌های مشارکتی با سایر استان‌ها نیز مدنظر است، ابراز کرد: مشارکت با استان بوشهر جهت ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) که از محل نذورات مردمی بوشهر تأمین و توسط هنرمندان فارس ساخته می‌شود و همین‌طور در خراسان رضوی هنرمندان درودگر و خاتم‌ساز فارس به وسیله نذورات مردمی در کنار حرم امام رضا(ع) دو صندوق بزرگ خاتم‌کاری برای حرم مطهر امامین جوادین(ع) در حال ساخت دارند.

وی ادامه داد: پیش از این نیز همکاری با استان ایلام و لرستان برای ساخت درب‌های طلا انجام شد و خوشبختانه این مشارکت‌ها اثرات هنری فارس را توسعه داد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس اعلام کرد: اکنون ساخت صندوق خاتم حرم حضرت مسلم‌بن عقیل(ع) در مرحله 20 درصد است همچنین برای خاتم‌کاری 5 درب حرم مطهر امام حسین(ع) آماده می‌شویم.

مهدی‌یار سیستم مالی ستاد عتبات عالیات را تحت نظارت ستاد مرکزی عنوان و خاطرنشان کرد: در استان فارس هر دستگاه، مقام مسئول ویا هر یک از آحاد مردم می‌توانند بر فرآیند چگونگی جمع‌آوری نذورات و هزینه کرد آن‌ها نظارت کنند چراکه ستاد نهادی مردمی است که نظارت بر آن را هم به مردم واگذار می‌کنیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
به نظر شما آقاي مهدي يار كي ميخواد دست از سر استان فارس برداره؟