کد خبر: ۵۵۵۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳

پتروشیمی های فارس تعیین تکلیف می شوند

با اعلام آمادگی رسمی هلدینگ تخصصی توسعه انرژی تدبیر که از توانمندترین شرکتهای کشور در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی به شمار می رود، امیدواریم اقدامات لازم به منظور خلع ید از شرکت سپهر انرژی و واگذاری پروژه اتان گیری به این گروه در اسرع وقت انجام پذیرد.
به گزارش شیرازه، جلسه بررسی روند احداث تاسیسات اتان گیری پالایشگاه پارسیان و پتروشیمی های فسا، جهرم، داراب، استهبان و فیروزآباد با حضور سردار عبداللهی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، مهندس نوذری وزیر اسبق نفت و رئیس هیئت مدیره هلدینگ تخصصی توسعه انرژی تدبیر، دکتر سید موسی موسوی نماینده مردم شهرستانهای لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی و همچنین جعفر قادری محمدرضا رضایی، محمدحسن دوگانی و نبی الله احمدی نمایندگان شیراز، جهرم، فسا و داراب در مجلس شورای اسلامی در محل شرکت نفت پارس وابسته به هلدینگ توسعه انرژی تدبیر برگزار شد.

پیرو رایزنی های قبلی که منجر به اعلام آمادگی هلدینگ تخصصی توسعه انرژی تدبیر به منظور احداث تاسیسات اتان گیری پالایشگاه پارسیان گردید، از آنجا که این تاسیسات خوراک پتروشیمی های ۵ شهرستان دیگر در استان فارس را تامین می نماید، ضمن دعوت از نمایندگان این شهرستانها نشست مشترکی با حضور روسای قرارگاه خاتم الانبیاء و گروه توسعه انرژی تدبیر برگزار گشت و جزئیات این طرح به بحث و تبادل نظر طرفین گذاشته شد.

دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص تشریح جزئیات این نشست اظهار داشت: تاسیسات اتان گیری پالایشگاه پارسیان در مدت زمانی ۳۰ ماهه احداث خواهد شد و پس از آن اتان را با استفاده از خط لوله ای به مسافت ۵۵۰ کیلومتر به پتروشیمی فیروزآباد منتقل خواهد کرد.

دکتر موسوی با اشاره به آنکه هزینه اجرای این طرح قریب به یک میلیارد دلار خواهد بود افزود: پتروشیمی فیروزآباد پس از دریافت اتان از پالایشگاه پارسیان، اتان را به اتیلن تبدیل کرده و به پتروشیمی های مستقر در ۴ شهرستان جهرم، فسا، داراب و استهبان منتقل خواهد کرد و در مرحله بعد این پتروشیمی ها نیز خوراک اتیلن را دریافت نموده و آن را به پلی اتیلن تبدیل می کنند که خود در ادامه زنجیره ارزش افزوده به عنوان خوراک دیگر صنایع، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: از آنجا که پیش از این اجرای تاسیسات اتان گیری به شرکت سپهر انرژی واگذار گشته بود و متاسفانه این شرکت در طول چندین ماه هیچ اقدام عملی در این خصوص انجام نداد، هلدینگ تخصصی توسعه انرژی تدبیر ضمن اعلام آمادگی به منظور اجرای تاسیسات اتان گیری و خط لوله انتقال اتان به دیگر پتروشیمی های استان، این مهم را منوط به خلع ید از شرکت سپهر انرژی دانست.

عضو مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان ساخت: پیش از این نیز برخی شرکتهای مطرح کشور به منظور اجرای تاسیسات اتان گیری اعلام آمادگی کرده بودند که مورد قبول وزارت نفت قرار نگرفت، اما اکنون با اعلام آمادگی رسمی هلدینگ تخصصی توسعه انرژی تدبیر که از توانمندترین شرکتهای کشور در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی به شمار می رود، امیدواریم اقدامات لازم به منظور خلع ید از شرکت سپهر انرژی و واگذاری پروژه اتان گیری به این گروه در اسرع وقت انجام پذیرد.

وی در خصوص اجرای طرح های پتروشمی استان فارس نیز تصریح کرد: قرارگاه خاتم الانبیاء که ۵۰ درصد از سهام پتروشیمی های استان فارس را در اختیار دارد، ضمن اظهار خرسندی از برگزاری این نشست آمادگی خود جهت احداث پتروشمی های فیروزآباد، جهرم، فسا، داراب و استهبان در صورت تامین خوراک اتان را اعلام نمود و مقرر گشت در صورت موافقت نهایی اجرای طرح توسط گروه توسعه انرژی تدبیر، تفاهم نامه ای در این زمینه به امضای طرفین برسد.

منبع: سایت نماینده لامرد


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Spain
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
شیرازه جان اینها همش حرفه!! چون اصلا به لج نوذری هست که وزارت نفت نمیذاره پتروشیمی های فارس به سرانجام برسه...
1روز بهانه سهامداری قرارگاه خاتم رو میکنند، 1روز میگن آب کافی برا مرحله راه اندازی این طرح ها وجود نداره، 1روز میگن بودجه نداریم، و ... در صورتی که در نزدیکی هرکدام از این پتروشیمی ها 1سد هست و خاتم هم پیشنهاد فروش سهامش رو داده و حتی تامین مالی آنها هم توسط چند بانک و بیمه روستائیان وعشایر تصویب شده ولی چه کنیم که لابی نفت نمیخواد فارس پیشرفت کنه...