کد خبر: ۵۵۷۶۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

مخترع فیلتر ضد سرطان «سیگار» از موفقیت‌هایش می‌گوید

دکتر رضا اسمایی یکی از نخبگان و مخترعان جوانان لارستانی است که توانسته در عرصه های جهانی و کشوری بدرخشد.
به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از صبح لارستان ، از وی چندین اختراع به ثبت رسیده است که مدال های جهانی نیز به گردنش آویخته شده و در آخرین حضور خود در جشنواره بین المللی اختراعات در شیراز توانسته است کسب گواهی اختراع ارزشمند در چهارمین جشنواره بین المللی اختراعات ٬ ابداعات و نوآوری در شیراز از طرف داوران بنیاد ملی نخبگان را بدست آورد که حضور خبرنگار صبح لارستان در این جشنواره و آشنایی با این نخبه ی لارستانی ، منجر به تهیه ی گزارشی از ایشان شد.

لطفا در ابتدا خودتون رو معرفی کنید؟

رضا اسمائی متولد 19 خرداد سال 1360 می باشم، در شهر لارستان متولد شده و دوران ابتدایی خود را در دبستان شهید عطایی ٬ دوره راهنمایی را در مدرسه شهید قاسمی ٬ دوره متوسطه را در دبیرستان شهید غریبی و دوره پیش دانشگاهی را در آموزشگاه شهید ناصری لار طی کرده و فارغ التحصیل دکترای حرفه ای رشته داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشم.

 کارتان را از چه زمانی شروع کردید؟

 از سال 1387 زمانی که مشغول انجام آزمایش ها و مطالعات مربوط به پایان نامه دکترای خود بودم.

اولین ابتکار و اختراع شما در چه زمینه ای بوده و یک معرفی از اختراعتان رو داشته باشید؟

در ابتدا شایان ذکر است به عنوان پیش گفتار خاطر نشان شوم هر آنچه بوده ٬ هست و خواهد بود جملگی لطف خدا است و بس. به قول مولانا:

بیرون زجهان و جان یکی مایه ماست

دانستن او نه در خور پایه ماست

در معرفتش همین قدر دانم و بس

ما سایه اوییم وجهان سایه ماست

خداوند در وجود همه انسانها٬ قدرت خلق و خلاقیت را قرار داده و جهت استفاده کردن و پی بردن به آنها آیات و نشانه های زیادی را آفریده است.

بنابراین نه تنها هر آنچه انسان یاد می گیرد و یاد می دهد خلق چیز جدیدی نیست و یادآوری و توجه نسبت به هر آنچه که وجود دارد می باشد ، بلکه قدرت خلق و خلاقیت انسانی نیز ٬ در واقع کسب اکتشاف بخش ناچیزی از قدرت بیکران الهی و موهبت و امانتی از سوی پروردگار است که این موهبت مانند همه انسانها شامل حال بنده هم بوده است.

اینجانب معتقدم نبوغ در سادگی است و سادگی آن از منظر توجه عمیق و تفکر در همه آنچه در اطرافمان ٬ وجودمان و دنیا آفریده شده است ٬ معنی پیدا می کند از این باب راز را موضوعی پنهان و مخفی تلقی نمی کنم بلکه به نظر من راز همان اصول ساد ه ای است که همه مردم می دانند اما فقط عده کمی به آن عمل می کنند.

لذا الگوی بنده برای تحقیقات سیر و سفر در مخلوقات خدا از جلبک و تک یاخته ها گرفته تا بدن بسیار هوشمند انسان می باشد و سعی می کنم همیشه این راه ساده که همه امکان دسترسی به آن را دارند ٬ پیشه کنم.

چرا که خداوند متعال می فرمایند در هر آنچه آفریدیم و شما می بینید آیتی برایتان قرار دادیم.

 اولین اختراعم فیلتر سیگار جاذب مواد مضر و سرطانزا  بود

http://8pic.ir/images/21248668849578746672.jpg

در تکنولوژیهای موجود در فیلتر سیگار( فیلتر های یک، دو٬  سه یا چهار قسمتی ) با عناوین لایت٬ الترا لایت٬ پلاس٬  تری تک و غیره از مکانیسم های فیزیکی مانند جذب سطحی ( Adsorption ) با استفاده از زغال فعال ( Activated Charcoal ) ٬ منافذ پیرامون فیلتر و غیره استفاده می شود که همگی آنها ماهیت غیر انتخابی دارند یعنی هم غلظت نیکوتین و هم مواد مضر و سرطانزا را کاهش می دهند.

این امر باعث می گردد چون یک فرد سیگاری عادت به دریافت مقدار مشخصی از نیکوتین در هر سیگار دارد که با یک سیگار تامین نمی شود ٬ اقدام به کشیدن پشت سر هم و بیشتر سیگار نماید و بنابراین با افزایش مصرف ٬ نهایتا مقدار بالایی از مواد سرطانزا وارد بدن فرد می شود.

در بعضی موارد نیز دراین فیلتر های چند قسمتی موضوع  Flavouring مطرح می باشد مانند استفاده از توتون دارای Flavor در بخش فیلتر سیگار٬ استفاده از پرل محتوی اسانس نعناع ( منتول ) در داخل فیلتر و غیره...

بنابراین راهکار موثر کاهش عوارض دود سیگار ٬ جذب یا به دام انداختن مواد مضر و سرطانزا در فیلتر بدون تاثیر بر غلظت نیکوتین می باشد  که در این اختراع این هدف مد نظر بوده و اعمال شده است به همین دلیل این اختراع هیچ نمونه خارجی ندارد.

خوشبختانه و متاسفانه در حال حاضر این اختراع آماده تولید صنعتی و ورود به بازار می باشد.

خوشبختی آن بدلیل لطف خدا تا رسیدن به این مرحله دشوار و تاسف آن بدلیل بی توجهی ٬ عدم حمایت واقعی و باور مسئولان است که این پروسه را مشمول زمان زیادی کرد و هر آنچه بود بعد از لطف خدا  فقط و فقط تلاش خود و همکاری پژوهشگر مجرب و معاون سابق بخش تحقیق و توسعه شرکت دخانیات ایران که در حال حاضر از دوستان نزدیک بنده می باشد و یکی دیگر از همکاران داروسازم بوده است.

 درحالیکه در صورت حمایت می بایست این طرح هم اکنون وارد بازار می شد نه اینکه الان که به این مرحله رسیده است مشمول توجه واقع شود.

 این محصول نهایتا در اردیبهشت ماه سال 1392 با مشاوره کارشناس مذکور و دوستانشان در خط تولید شرکت دخانیات ایران تولید و هر چند باز هم به خاطر عدم دسترسی به مواد اولیه مطلوب در مدت زمان مورد نظر، ساختار مطلوب اختراع نیز اعمال نشد اما از 3 منظر امکان تولید صنعتی داشتن توجیه اقتصادی و ادعاهای اختراع بررسی و نتایج آزمایش ها  موید آنها بود.

الان در باب تجاری سازی مذاکراتی در جریان می باشد و امیدوارم با کمک خدا این امر هرچه زودتر محقق شود.

 ویژگیها :

 - عدم وجود نمونه خارجی مشابه ( با مکانیسم شیمیایی و انتخابی )

- طبیعی و ایمن بودن مواد موثره فرمولاسیون

- هزینه پایین و مقرون به صرفه تهیه فرمولاسیون و فیلتر مورد نظر

- پایداری بالای فرمولاسیون نسبت به دما

- عدم فراریت و چسپندگی بالا به رشته های استات سلولز ( عدم خروج مواد موثره کمپلکس شده با مواد مضر از فیلتر )

- عدم تا ثیر بر بو و طعم سیگار

- عدم تاثیر برقدرت مکش سیگار

- پروسه ساده تولید ( بدون تغییر در دستگاه فیلتر ساز )

- جذب طیف وسیع و بخش عمده ای از پلی آروماتیک هیدروکربنها ٬ گونه های اکسیژن رادیکالی و نیتروزآمینهای دود سیگار ( به صورت میانگین حدود 80 % )

- مدت نگهداری : حداقل 2 سال

مزایا : 

     کاهش چشمگیر مرگ و میر و بیماریهای ناشی از سیگار

      کاهش هزینه های بهداشتی ٬ درمانی

     ارتقا سطح سلامتی افراد سیگاری

      کاهش نسبی مصرف سیگار ( بدلیل داشتن مکانیسم انتخابی و عدم تاثیر بر غلظت نیکوتین )

درآمد و توجیه اقتصادی بسیار زیاد ( بر اساس ویژگی خاص و همه پسند ٬ اهمیت سطح سلامت جامعه ٬ میزان تولید سیگار و مطابقت با سیاستهای سلامت محور داخلی مانند وزارت بهداشت و نهادهای بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی )

لازم به ذکر است این فرمولاسیون به عنوان یک پایه در روند فیلتراسیون هوا در بخشهای مختلف دیگر نیز قابلیت استفاده دارد.

موارد استفاده دیگر : چوب سیگاری٬ پیپ٬ سر قلیانی٬ ماسکهای ضد آلودگی محیطی و صنعتی٬ فیلتر های تهویه خودرو و فضاهای بسته

در صورت امکان تاییدیه ها و عناوین کسب شده توسط شما رو بازگو بفرمائید؟

- گواهی ثبت اختراع از اداره مالکیتهای صنعتی ایران

- تولید شده در سطح صنعتی در شرکت دخانیات ایران جهت انجام آزمایش های تخصصی در سال 1392

- تایید ادعاهای اختراع و امکان تولید صنعتی با توجیه اقتصادی بر اساس نتایج لابراتوآر بخش تحقیق و توسعه شرکت دخانیات ایران

- کسب مدال طلای بیستمین نمایشگاه بین المللی ابداعات ٬ اختراعات و فن آوری  زیر نظر وزارت علوم ٬ فن آوری و نو آوری مالزی ( ITEX 2009 ) در بخش سلامت

- کسب مدال طلای جشنواره بین المللی اختراعات برتر کره جنوبی ( CIGIF 2012 )

- کسب مقام اول و نشان شایستگی در بخش شیمی جشنواره مخترعین بین المللی در کره جنوبی ( WIAF 2012 )

- کسب گواهی اختراع ارزشمند در چهارمین جشنواره بین المللی اختراعات ٬ ابداعات و نوآوری در شیراز ( اردیبهشت 93 ) و انتخاب از طرف داوران بنیاد ملی نخبگان جهت  ارزیابی و کمک به بهینه سازی و تجاری سازی

 در خصوص آخرین اختراعتون توضیح بدید ؟ آیا اختراعاتتان هم به تولید انبوه رسیده یا خیر؟

 بعد از این اختراع 16 اظهار نامه اختراع در حوزه داروهای گیاهی-طبیعی در اشکال دارویی خاص٬ سیستم های دارورسانی نوین تسلیم اداره ثبت اختراعات شده است اما روند ثبت نهایی آنها همزمان با تولید آزمایشگاهی و تایید آنالیز های مربوطه انجام خواهد شد.

مثلا دو مورد آنها یعنی اولین (MCG  Medicated Chewing Gum ) ساخت ایران یا آدامس دارویی کاملا طبیعی با محتوای بیش از 24 % مواد موثره تولید و آزمایشات آن در آزمایشگاه معتبر دارویی تایید شده و در حال حاضر با توکل به خدا و به واسطه قرارداد با یک شرکت دارویی ٬ تامین مواد و برنامه ریزی جهت تولید نیمه صنعتی آن در جریان می باشد یا مثلا تولید یک اسپری بینی با منشا طبیعی ( برای اولین بار در جهان با توجه به نوع کاربرد ) در دستور کار جهت تامین مواد ٬ تولید ٬ آزمایش های دارویی و آزمون بالینی است.

 امید است با یاری خدا و همکاری دوستان گرامی ٬ شاهد حضور این محصولات نیز در آینده نه چندان دور در بازار باشیم.

 شایان ذکر است هر دو این موارد جهت ثبت و اخذ IRC همراه با 9 فرمولاسیون دیگر تحویل معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت گردیده است .

هر چند باز هم با مشکل تامین مواد اولیه و حمایت مکفی مواجه هستیم.

چه حمایت های برای کارتون نیاز دارید؟ توقعتان از مسئولین کشوری  چیست؟

 اول از هر چیزی دعای خیر ٬ بعد از آن باید خدمت شما خیلی ساده عرض کنم باور کنید همه جوانانی که با میل و علاقه پا در عرصه ارزشمند و سخت تحقیقات کاربردی می گذارند ٬ بعد از لطف خدا فقط خواستار حداقل حمایت معنوی و مادی جهت امرار معاش هستند به عبارتی  اگربه این جوانان اعتماد شود ٬ فرصت داده شود و صبر و امید پیشه گردد و شرایطی فراهم گردد تا آنان دغدغه های معمول زندگی را نداشته باشند و با تمرکز و البته امکانات به تحقیقات خود بپردازند می توانند سرمنشا تحولات بزرگ ٬ رشد و ارتقا صنعت کشور و همچنین ایجاد منافع مادی و معنوی برای خود و حمایت کنندگانشان باشند.

آیا طرح های دیگه ای هم در دست اقدام دارید یا خیر ؟

بله، همانطور که گفته شد در زمینه تولید داروهای نوین گیاهی – طبیعی در حال تحقیقات اولیه و کاربردی هستم و در زمینه ارتقا کاتایست های مبدل خودروها ٬ آنتی اکسیدانهای طبیعی جایگزین انواع مضر شیمیایی جهت مصرف در روغنهای مایع و مواردی دیگر ایده هایی دارم.

ضمنا درخواست انجام تحقیقات در 3 موضوع از چند ارگان نیز دریافت کرده ام.

هدف شما چیست؟

هدف فردی من در حال حاضر متمرکز بر تلاش و جلب حمایت جهت تولید محصولات و اختراعات مورد نیاز جامعه به واسطه کارگروههای تخصصی و ورود آن به بازار است تا ثبت اختراع ٬ کسب مدال یا شهرت. همچنین در افق اهداف خود ایجاد یک مرکز تحقیقات کاربردی و دانش بنیان جهت حمایت مادی و معنوی در تکمیل و تجاری سازی ابداعات ٬ اختراعات و تحقیقات کاربردی را متصور می باشم.

دانلود فیلم ، مصاحیه شبکه اصفهان از دکتر رضا اسمایی

http://8pic.ir/images/78256300178124594383.jpg

http://8pic.ir/images/82034311582884460007.jpg


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
خوووووو همیتون منده دیه حالو سیگار بدون سرطان تبلیغ میکنید!!!
حمید خسروجردی
Germany
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
سلام من هم یک فیلتر ساده جذب مواد مضر سیگار .قلیان و مواد مخدر ساخته ام که به راحتی و مبلغ بسیار ناچیز ساخته می شود
و بر روی فیلتر سیگار . بر روی قلیان بدون آب و یابا آب قابل استفاده می باشد همجنین بطور جداگانه بر روی سیگار های خارجی قابل نسب
می یاشد و مواد مضر را می تواند جم کند
ولی نمی دانم چه کاری باید برای ثبت آن انجام دهم لطفا به من کمک کنید جه کاری باید انجام دهم متشکرم
جعفر
آقای خسروجردی مشکلی نیست اگر می توانید یک نمونه عکس از این فیلتر به ایمیل من بفرستید یا با من تماس بگیرید...شاید توانستیم با هم کار بکنیم...اگر ایمیل دادید در جواب شماره تلفنم را برایتان می فرستم...
مهدی
United States of America
سه‌شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
سلام؛ اقا این فیلترهایی که تو بازاره که ژاپنیم هستن واز 4تا قطعه سکه مانند اهنربا ساخته شدن هیچ تاثیری تو کم کردن خطرات سیگار ندارن قیمتشم الان حدود25هزارتومن هستش! راهنمایی کنید چی بخریم که بهترازین باشه؟ ممنون