کد خبر: ۶۳۹۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۳
ناگفته های معلمی که مخترع نمونه شد

چشم بادامی ها درخت اشتغال زایی را در نورآباد خشک کردند!/ حمایت از تولید داخلی فقط یک شعار است

شعار تولید شعار بسیار خوبی است ولی در راه مانده است یکی از دلایل آن عدم همکاری بانک ها و دولت هاست.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، عبدالله رستمی یکی از بزگترین مخترعین شهرستان ممسنی و رستم است وی تا کنون بیش از 120 طرح ابتکاری را تولید کرده که بیشتر مربوط به مسائل صنعتی از جمله، صنایع دفاعی و نظامی، ماشین سازی، مکانیک، پمپ سازی، هیدرولیک، توربین، طراحی و قالب سازی و طراحی صنعتی بوده است.

به نوشته نورآنلاین، ابتکارات وی بگونه ای بوده که بارها از طرف وزرای دولت های مختلف و روسای جمهور از جمله هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و محمود احمدی نژاد مورد تقدیر قرار گرفته است.

طرح های وی در جشنواره های مختلف از جمله خوارزمی، پژوهش های علمی و صنعتی، صنعت سنگین کشور، نوزدهمین نمایشگاه بین المللی تهران و ... به نمایش گذاشته شده است.

در ادامه تصاویر و کلیپی از بازدید های وزرا و روسای جمهور و خبرنگاران از ابتکارات  این  مخترع با سابقه منتشر خواهیم کرد.

بازدید هاشمی رفسنجانی از تولیدات و ابتکارات عبدالله رستمی مخترع ممسنی

بازدید هاشمی رفسنجانی

بازدید محمد خاتمی از تولیدات و ابتکارات عبدالله رستمی مخترع ممسنی

بازدید محمد خاتمی

تقدیر محمود احمدی نژاد از عبدالله رستمی معلم نمونه ی کشور

تقدیر محمود احمدی نژاد از عبدالله رستمی معلم نمونه ی کشور

 

سفرنامه صبا و گزارش "اقبال واحدی" از کارگاه تولیدی این مخترع ممسنی

دانلود 

رستمی علاوه بر صنعت در حوزه های اقتصادی و پژوهشی نیز فعالیت های چشم گیری داشته است و یکی از طراحان اصلی موسسه مهر امام رضا علیه السلام بوده و طرح پیشنهادی وی در قالب این موسسه از طرف دولت قبل اجرا شد.

سابقه صندوق مهر امام رضا

وی اولین کارگاه ماشین سازی و تراشکاری خود را در سال 1360 در ممسنی راه اندازی کرد او که از معلمان نمونه کشور  در سال 86 است و سالها در این کارگاه و در هنرستان های مختلف، بسیاری از جوانان  را به شاگردی پذیرفته و با هنر  صنعت آشنا کرده است امروز با چینی ها دست و پنجه نرم می کند و ورود صنایع چینی باعث شده که کارگاه این تولید کننده قدیمی شهرستان تعطیل شود.

رستمی در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: اولین طرح ابتکاری خود را در زمان تحصیل در هنرستان شهر نورآباد برای خودروهای بنزینی ارائه کردم این طرح در سال 54 در نوع خود منحصر به فرد بود و سیستم عیب یاب خودرو نام گرفت و هرگونه اشکال در سیستم برقی خودرو را با چراغ خطر مرتبطی بر روی داشبورد ماشین نشان می داد.

این عضو جامعه نخبگان کشور افزود: اولین طرحی که ثبت کردم مربوط به سال 67 و به نام  «اره لنگ» یا همان برش فولاد بود که به تولید انبوه رسید این دستگاه در زمان خود کارکرد بسیار مناسبی داشت و به همین دلیل دولت وقت به این طرح ارز دولتی اختصاص داد تا هرچه سریعتر به تولید برسد.

اما برخی از تجار تهران می خواستند از این امتیاز ارز دولتی سوء استفاده کنند و موادخام مورد نظر خود را وارد کشور کنند و به من پیشنهاد دادند که امتیاز این دستگاه را به آنها بفروشم حتی این طرح را 120 میلیون تومان خریداری می کردند وقول  ساخت یک باب منزل و کارگاه در تهران را به من دادند ولی من این را قبول نکردم چون از نیت آنها خبر داشتم و تصمیم گرفتم به تولید آن بپردازم و در همان کارگاه کوچک خود به تولید انبوه رساندم.

این عضو جامعه مخترعین ایران گفت: تاکنون تنها 15 طرح را ثبت کرده ام و علاقه ای به ثبت مابقی طرح هایم ندارم چرا که ثبت هر طرحی علاوه بر اینکه هزینه بردار است امنیت طرح را نیز به خطر می اندازد برای مثال بعد از سالها زحمت، یک «پمپ کولر» ساختم. اما پس از ثبت و رسانه ای شدن این طرح شرکتی در اهواز از روی آن کپی زد و وارد بازار کرد.

آنها حتی قبل از کپی زدن یک نفر را به کارگاه من فرستاده بودند و از نزدیک با طرح من و مشخصات فنی آن آشنا شده بودند و دست به تولید آن زده بودند البته بعدا اختلافاتی بین شرکای این شرکت افتاد و به این کارخود اعتراف کردند و پرونده از طریق قوه قضایه پیگیری شد. البته این کپی کردن ها بارها برایم اتفاق افتاده و متاسفانه نمی شود در مقابل آن کاری کرد.

اختراعات عبدالله رستمی در ممسنیاختراعات عبدالله رستمی در ممسنی

وی در خصوص تعطیلی کارگاهش گفت: دولت فقط حرف می زند و مساله تولید در حد یک شعار مانده است این کارگاه دو سال است تعطیل شده و برخی از جوانان را بیکار کرده، ورود صنایع چینی مشابه باعث این کار شده است وقتی صنایعی در کشور تولید می شود لازم نیست صنایع مشابه آن وارد شود. شعار تولید شعار بسیار خوبی است ولی در راه مانده است البته یکی دیگر از دلایل آن عدم همکاری بانک ها و دولت ها با تولید کنندگان در ارائه تسهیلات مناسب می باشد.

تعطیلی کارگاه تولیدی در ممسنی

رستمی مهمترین تولیدات خود را ماشین برش فولاد، پمپ آلات صنعتی، پمپ های پیستونی، پمپ مایعات غلیظ و رقیق و ... خواند و گفت: هم اکنون دو طرح برج 8 سال دفاع مقدس و مسجد بین راهی پیامبر اعظم در خروجی شهر مصیری را در دست ساخت و طراحی دارم.

این چهره ماندگار وزارت آموزش و پرورش در سال 87 گفت: همیشه به صنعت و تکنولوژی علاقه ی خاصی داشتم و این مهمترین عاملی بود که به تولید صنایع ماشینی پرداختم و مهمترین دلیل در راه اندازی کارگاه ماشین سازی در سال 60 عدم وجود تعمیرگاه های مناسب در شهرستان بود و بسیاری از کشاورزان و رانندگان برای تعمیر قطعات مجبور بودند به شیراز یا کازرون بروند و احساس کردم ایجاد این کارگاه می تواند مفید باشد همچنین سعی کردم جوانان را با صنعت و مکانیکی آشنا کنم  و این حرفه و هنر را در شهرستان گسترش دهم  که حتی یکبار گزارش از کلاس درس من توسط صدا و سیما تهیه و پخش شد.


دانلود

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳
0
عجب