کد خبر: ۵۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۳
سه خرداد؛ حکایت هم چنان باقی است

اینجا بغداد است؛ مذاکرات هسته‌ای در کاخ صدام!

می‌گفتند: «جئنا لنبقا». این را روی دیوارهای شهر هم نوشته بودند.

به گزارش شیرازه؛ می‌گفتند: «جئنا لنبقا». این را روی دیوارهای شهر هم نوشته بودند؛ آمده‌ایم که بمانیم! سربازان بعثی صدام حسین رئیس جمهور معدوم عراق، وقتی خرمشهر را اشغال کردند، فکر برگشتن نداشتند. اما 578 روز بعد، «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

35 روز مقاومت مردمی

در آخرین روز تابستان سال 1359، آژیرهای خطر به صدا درآمد. جنگنده‌های ارتش بعث عراق فرودگاه تهران را بمباران کردند. این آژیرها البته 8 سال به طول انجامید؛ 8 سال جنگ تحمیلی عراق به ایران. صدام حسین که طبق برآوردهایش، طی چند روز باید، نطق پیروزی را در تهران می‌خواند، نگاهی استراتژیک به خرمشهر داشت چرا که این شهر، دروازه ورود به ایران بود. آتش‌باران آغاز شد. فقط در دومین روز آغاز جنگ، حدود 200 نفر از مردم شهر به شهادت رسیدند و در سه روز اول جنگ، 480 غیرنظامی شهید شدند. خرمشهر حالا تحت محاصره بعثی‌ها بود. ایران تا حدی غافل‌گیر شده بود و ستاد منظمی برای مقابله با بعثی‌ها نداشت. بار جنگ روی دوش مردم شهر بود. صدام حسین که متوهمانه فکر می‌کرد چند روزه در تهران است، حالا 35 روز پشت دروازه خرمشهر مانده بود و این چیزی شبیه معجزه بود... خرمشهر اما اشغال شد.

خرمشهر را خدا آزاد کرد

578 روز بعد در 3 خرداد 1361، ارتش و سپاه، طی عملیات بزرگ «بیت المقدس» با رمز «یا محمد بن عبدالله»، کار را تمام کردند. خرمشهر آزاد شد. مسجد جامع این شهر که نماد مقاومت در مقابل بعثی‌ها بود، حالا با همان در و دیواری که نشانه‌های گلوله رویش بود، میزبان رزمندگان ایرانی بود که فریاد می‌زدند «الله اکبر». آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عراق به ایران بود چرا که ایران توانست ضربه‌ای سنگین به توان رزمی و روحیه نیروهای عراقی وارد آورد. 16 هزار تن از افسران و سربازان عراقی در این عملیات کشته و زخمی شدند و 19 هزار نیر به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

ساعاتی پس از آزادسازی خرمشهر، امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی، گفت که «خرمشهر را خدا آزاد کرد». او سه سال قبل‌ از این هم جمله مشابهی گفته بود؛ وقتی هلیکوپترهای آمریکایی که برای آزادسازی آمریکایی‌های حاضر در لانه جاسوسی که به تسخیر دانشجویان انقلابی درآمده بود به ایران آمده بودند، در صحرای طبس در مرکز ایران دچار توفان شن شدند، امام گفته بود: «شن‌ها مامور خدا بودند».

شکست هیمنه غرب و شرق

آزادسازی خرمشهر توسط نیروهای ایرانی، صرفا یک آزادسازی در چارچوب منطق نظامی محسوب نمی‌شد. این پیروزی اولین پیروزی بزرگ ایران پس از حدود دو سال از حمله عراق به این کشور بود و این در حالی بود که عراق تحت حمایت‌های گسترده شرق و غرب قرار داشت. حمایت‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی، مالی و سیاسی بسیاری از سوی ببیشتر کشورهای عربی منطقه و کشورهای غربی از رژیم صدام صورت می‌گرفت. حتی برخی کشورهای عربی هم‌چون مصر بخشی از نیروهای ارتش خود را به کمک ارتش بعثی فرستاده بودند. بر این اساس، ایران نه در مقابل عراق، که در برابر بخش قابل توجهی از دولت‌های جهان قرار داشت. آزادسازی خرمشهر در چنین فضایی رخ داد و توانست شور و هیجانی قابل توجهی در برخی از جبش‌های اسلامی منطقه به‌وجود بیاورد.

30 سال بعد، کاخ صدام، مذاکرات هسته‌ای

حالا 32 سال از آن روز تاریخی می‌گذرد. شرایط ایران، منطقه و جهان طی این مدت تغییرات بسیاری کرده است. این روزها اصلی‌ترین مساله‌ای که میان ایران و غرب مطرح است، پرونده انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است که هر چند هفته یک‌بار، در صدر خبرهای رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد. دو سال قبل اما وقتی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در بغداد پایتخت عراق و دقیقا در روز سال‌روز آزادسازی خرمشهر برگزار شد، رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در ابتدای گفتگوها خطاب به نمایندگان 1+5 گفت: «خانم ها و آقايان! مي دانيد امروز چه روزي است»؟ سوال غيرمنتظره بود و اعضا و نمايندگان تيم هاي مذاكره كننده 1+5 كه نمي دانستند اين سوال چه ربطي به موضوع مذاكرات دارد، با تعجب پاسخ دادند «امروز چهارشنبه 23 مي 2012 است» و دكتر جليلي گفت «و سوم خرداد، يعني دقيقا همان روزي كه 30 سال پيش خرمشهر را از اشغال عراق دوران صدام آزاد كرديم» و سپس توضيح داد كه چگونه در آن جنگ 8 ساله كشورهاي متبوع گروه 1+5 و همه قدرت هاي ريز و درشت در دنياي بلوك بندي شده آن روزها، با تمامي تجهيزات و ماشين هاي جنگي و سياسي و تبليغاتي خود به حمايت از صدام وارد كارزار شده بودند، تانك هاي لئو پارد آلماني، چيفتن هاي انگليسي، موشك هاي اگزوسه و جنگنده هاي ميراژ و سوپراتاندارد فرانسوي، هواپيماهاي ميگ و موشك هاي اسكادبي روسي، بمب هاي شيميايي آلماني و انگليسي، موشك هاي سايدبايندر و هواپيماهاي آواكس آمريكايي، دلارهاي سعودي و كويتي و اماراتي و... در اختيار رژيم بعثي صدام بود و ما به قول حضرت امام راحلمان(ره) تنهاي تنها بوديم ولي مي بينيد كه آن عقبه سخت و نفس گير را با پيروزي پشت سر گذاشته ايم و امروزه صدام كجاست؟ و ما در كدام نقطه ايستاده ايم؟... امروز در سالروز آزادي مقتدرانه خرمشهر و درحالي كه حاكميت عراق به مردم مظلوم آن و دوستان استراتژيك ما بازگشته است در قصر صدام با شما به مذاكره نشسته ايم» دكتر جليلي در ادامه مي گويد؛ « آن روزها كه همه دنيا در يكسو و ايران اسلامي در سوي ديگر ايستاده بود، تسليم زورگويان غربي و شرقي و حاميان منطقه اي آنها نشديم بنابراين نبايد انتظار داشته باشيد امروز كه در اوج اقتدار هستيم به كسي باج بدهيم و در مقابل خواسته هاي غيرقانوني و زورگويانه آنان تسليم شويم- نقل به مضمون»

«جئنا لنبقا» در موزه!

خرمشهر اما حالا به نماد مقاومت مردمی در ایران تبدیل شده است. سوم خرداد مصادف با سوم خرداد در تقویم به عنوان روز ملی مقاومت و ایثار نامیده شده است. علاوه بر این چندین سال است که قشرهای مختلف مردم ایران و حتی برخی توریست‌های خارجی، در کاروان‌هایی با نام «راهیان نور» به مناطق جنگی جنوب غرب ایران سفر می‌کنند و با مناطق مختلف از جمله شهر خرمشهر آشنا می‌شوند. موزه دفاع مقدس خرمشهر یکی از اماکنی است که با استقبال بسیار مخاطبان مواجه شده است. تصاویر، اسناد، وصیت‌نامه شهدا، برخی سلاح‌ها و ... در این موزه قابل مشاهده است. اما یک چیز، بیشتر از همه جلب توجه می‌کند؛ یک دیوار در این موزه در معرض دید عموم قرار گرفته است که روی آن نوشته شده: «جئنا لنبقا»؛ شعار متوهمانه نظامیان بعثی ارتش صدام حسین در زمان ورود به خرمشهر در 32 سال قبل، هم‌چنان هم دیده می‌شود اما این بار در موزه!

نظرات بینندگان