کد خبر: ۵۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۳
آیت‌الله سیدمحمد غروی در شیراز:

آن چیزی که اسلام را حفظ کرده است، مرکب و مداد علما بوده/ برخی مجتهدان از نوشتن یک مقاله عاجزند

آیت‌الله غروی گفت که کار تحقیق روشمند است و توجه به اجماع علماء قبل نیز ضروری است.

به گرازش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور در نخستین جشنواره علامه حلی استان فارس گفت: هدف از جشنواره علامه حلی تشویق پژوهشگران حوزه‌های علمیه است که زمینه بسیار خوبی را برای ارتقای سطح پژوهشی حوزه‌های علمیه فراهم می‌کند.

آیت‌الله سیدمحمد غروی بر ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ پژوهش در حوزه‌های علمیه تأکید و اظهار کرد: این ضعف وجود دارد که به عنوان مثال فردی مجتهد مسلم است اما اگر بخواهد مقاله‌ای بنویسد عاجر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تالیفات بسیار بزرگان و عالمانی مانند علامه حلی که بیش از ۳۰۰ تألیف داشته‌اند، خاطرنشان کرد: آن چیزی که اسلام را حفظ کرده است، مرکب و مداد علما بوده که مطالب را خوب به ما منتقل کرده که ما نیز باید درست آن را حفظ کرده و به نسل‌های بعدی منتقل کنیم تا‌ این مکتب پابرجا می‌ماند.

آیت‌الله غروی با بیان اینکه قلم یکی از ابزارهایی است که انسان می‌تواند فکر، ایده و معارف اسلام و معنویت را منتقل کند، گفت: قلم‌زدن و پژوهش مهارت است و این مهارت باید در جوانی و نوجوانی شکل گیرد و آن را تقویت کرد.

وی بالا‌ترین معارف الهی را معارفی دانست که اهل بیت (ع) ارائه کردند و گفت: ائمه معصومین (ع) همیشه مظلوم بودند و اکنون نیز مظلوم هستند و اگر ما معارف اهل بیت (ع) را درست و با ادبیات صحیح به جهانیان منتقل کنیم همگان جذب معارف اهل بیت(ع) می‌شوند و یکی از این راه‌ها قلم زدن و پژوهش است که باید مورد توجه ما قرار گیرد لذا جشنواره‌های علامه حلی به عنوان کارهای مقدماتی است که باید تشویق و سعی کرد که فرهنگ پژوهش را در حوزه‌ها تقویت کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ویژگی‌های اخلاقی پیامبر(ص) را برشمرد و با اشاره به آیه ۴ سوره قلم افزود: خداوند در این از خلق پیامبر(ص) به عظمت یاد می‌کند به خصوص آن جنبه‌های لطافت روحی و نوع برخورد آن حضرت با مردم را بیان می‌کند.

آیت‌الله غروی با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره آل‌عمران که می‌فرماید «پس به [برکت] رحمت الهى با آنان نرمخو شدى و اگر تندخو و سخت‌دل بودى قطعا از پیرامون تو پراکنده مى‏شدند...» تاکید کرد: این آیه باید سرمشق و الگوی مدیران و مبلغان ما باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدگاه‌های افراد مختلف درباه شخصیت پیامبر(ص) را تبیین و خاطرنشان کرد: ‌ پیامبر(ص) شجاع‌ترین، راستگوترین و بخشنده‌ترین شخص بودند؛ ایشان هیچگاه از مطلبی ناراحت نمی‌شدند مگر اینکه مربوط به منکر باشد که حساب شده با آن برخورد می‌کردند و با اخلاق، ادب، کرامت، ‌ عفو و گذشت دیگران را جذب می‌کردند.

وی در ادامه سخنان خود بر ضرورت توجه به پژوهش‌های دینی تأکید و اظهار کرد: امروزه تهاجم همه جانبه فرهنگی نسبت به فرهنگ و مکتب اهل بیت(ع) و اسلام وجود دارد که ‌این تهاجم تنها مربوط به شیعه و اسلام نیست بلکه مربوط به دیانت است و به شکل‌های مختلف این تهاجم‌ها صورت می‌گیرد.

آیت‌الله غروی با تصریح اینکه انواع و اقسام شبکه‌های ماهواره‌ای و همچنین هزاران سایت مختلف همه نوع هجمه‌ اخلاقی، ‌ معنوی و اعتقادی را بر ما وارد می‌کنند، تاکید کرد: این شرایط می‌طلبد که هم بتوانیم موقعیت کنونی خود و هم موقعیت‌ دهه‌های آینده را درک کنیم که متناسب با شئون حوزه‌ها خود را از لحاظ کیفی و کمی آماده مقابله با تهاجم فرهنگی کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه رقبای قوی و سنگینی در خارج و حتی داخل کشور داریم، گفت: زبان یکی از ابزارهایی است که با توجه به شرایط زمان و مکان و تاثیر ارتباط چهره‌به چهره، می‌تواند در تبلیغات ما بسیار مؤثر باشد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به تشریح نکاتی درخصوص شیوه صحیح تحقیق پرداخت و گفت: تحقیق ما باید روزآمد باشد و بیشتر در مورد موضوعاتی باشد که بیشترین اثر و ثمر را داشته باشد. همچنین از ادبیات موضوع بحث باید آگاه باشیم که بسیار مهم است و سعی کنیم کارهای تکراری را انجام ندهیم مگر اینکه تبیین جدیدی از موضوع داشته باشیم.

آیت‌الله غروی شناخت موضوع تحقیق و احاطه به آن را ضروری دانست و افزود: کار تحقیق روشمند است و توجه به اجماع علماء قبل نیز ضروری است. همچنین محقق نباید سوگیری کند بلکه باید آزاد باشد.

مستندسازی با استفاده از منابع اصلی، رعایت صداقت در نقل، انجام کارهای عمیق، ریشه‌ای، نوآورانه و با ادبیات مناسب در پژوهش‌ها از جمله مواردی بود که وی بر آن تاکید کرد.

همچنین در این مراسم پیام آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع عالیقدر شیعیان به جشنواره قرائت شد.

در این پیام آمده است: «استان فارس در طول تاریخ شیعه همواره مهد پرورش و درخشش حوزه‌های علمیه و علمای بزرگ و صاحب‌نظر در همه رشته‌ها علمی بوده است؛ گواه این سابقه طولانی و درخشان، حضور افرادی سرآمد و ارزشمند از جمله صدرالمتألهین شیرازی است که سبب شده امروز هم حوزه علمیه استان در این زمینه فعال باشد. از طرفی بر اساس اطلاعات و گزارش‌های واصله، در چند سال اخیر با هماهنگی علمای استان و تلاش‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه استان فارس قدم‌های خوبی در پیشبرد و تعالی این حوزه برداشته شده است. برگزاری جشنواره علامه حلی و همایش‌های استانی آن، إن‌شاءالله نویدبخش آینده‌ای بهتر برای این استان و حوزه‌های علمیه آن خواهد بود.

لذا اینجانب ضمن تهنیت مبعث گرامی پیامبر رحمت حضرت رسول اکرم (ص) به مردم عزیز، علما، طلاب، مسئولان و مدیران حوزه‌های علمیه استان از یکایک طلاب ارزشمندی که در کسب این موفقیت‌ها نقش داشته‌اند تشکر کرده و برای همگان از خداوند بزرگ و منان توفیق و سربلندی روزافزون مسئله می‌کنم.»

نظرات بینندگان