کد خبر: ۵۷۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۰۴ تير ۱۳۹۳
رییس گروه طرحهای استانی شرکت آب منطقه ای فارس:

آب چشمه ساسان به باغات كازرون انتقال می‌یابد

این پروژه ها مي تواند منشأ اثر باشد و اثرات مثبت و مفيدي را در منطقه از خود به جای بگذارد

به گزارش شیرازه، گروه طرحهاي استاني زير مجموعه معاونت طرح و توسعه شركت مي باشد و وظيفه انجام پروژه هاي كوچك تأمين و انتقال آب و طرح هاي مهندسي رودخانه را بر عهده دارد. محل تأمين اعتبار پروژه هاي استاني غالباً از اعتباراتي است كه در سطح استان تقسيم و توزيع مي گردد.

مهندس قربانی رییس گروه طرحهای استانی شرکت آب منطقه ای فارس با اشاره به اینکه شناسايي و مطالعات اوليه مناطق مستعد جهت احداث پروژه هاي كوچك شامل بندهاي انحرافي، كانالهاي آبياري و انتقال آب، پروژه هاي كنترل سيلاب و تغذيه مصنوعي، سدهاي تأخيري تغذيه اي، پروژه هاي آبرساني كوچك و .... از جمله وظایف گروه طرحهای استانی است

وی در رابطه با سایر وظایف این گروه گفت: انتخاب مشاور مطالعات و طراحي و نظارت بر اجراي پروژه هاي کوچک، مطالعه و بررسي كليه طرحهاي مطالعاتي كه توسط مهندسين مشاور به اتمام رسيده است، نظارت بر عملكرد پيمانكاران و رسيدگي به صورت وضعيت ها، همكاري با واحد قراردادها در زمينه كنترل اسناد مناقصه و برگزاري تشريفات مناقصه و شركت در جلسات انتخاب مشاور و پيمانكار و تنظيم و مبادله موافقتنامه طرحهاي استاني و زود بازده نیز دیگر وظایف این گروه را در بر می گیرد.

رییس گروه طرحهای استانی، سد تأخيري- تغذيه اي و تأسيسات كنترل سيلاب سعادت شهر، سد تأخيري- تغذيه اي مهر، انگبينه شهرستان زرين دشت و تنگ تركي شهرستان فسا را از جمله پروژه های شاخص این گروه طی 5 سال اخیر معرفی کرد و به احداث بخشي از كانالهاي شبكه آبياري و زهكشي دشت خشت و دشت جره و بالاده، کانال خاني شهرستان سپيدان و كانال انتقال آب فهليان اشاره کرد.

قربانی خاطرنشان کرد: ساماندهي رودخانه هاي استان در شهرستان ها و در بازه هاي مختلف عمده فعالیت گروه طرحهای استانی را شامل می شود و مطالعه و احداث تأسيسات تغذيه مصنوعي در شهرستانهاي مختلف، همچنین مطالعه شبكه هاي آبياري و زهكشي در دشت هاي مختلف استان در این گروه در دست اقدام قرار داشته و پروژه انتقال آب از چشمه ساسان به باغات كازرون از دیگر برنامه های این بخش است.

وی در ادامه به نقش و اهميت گروه طرحهاي استان اشاره کرد و با بیان اینکه طرح ها و پروژه هاي بزرگ كه در محدوده عملكرد شركت آب منطقه اي فارس اجرا مي شود از اهمیت بالایی برخوردار است، اجراي پروژه هاي كوچك و زود بازده در مناطقي كه امكان اجراي پروژه هاي بزرگ وجود ندارد را حائز اهميت خواند و افزود: این پروژه ها مي تواند منشأ اثر باشد و اثرات مثبت و مفيدي را در منطقه از خود به جای بگذارد.

قربانی برگشت سريع سرمايه، مطالعه و اجراي كوتاه مدت به دليل عدم پيچيدگي، امكان تأمين مالي از منابع مختلف، بهره برداري سريع از طرح، تحقق عدالت اجتماعي به دليل قابل اجرا بودن طرح در مناطق مختلف را از ویژگیهای مهم طرحهای استانی برشمرد و اضافه کرد: طرح هاي كوچك استاني مي توانند به عنوان مكمل طرحهاي بزرگ ايفاي نقش نمايند، در امر جلوگيري از جاري شدن سيل تأثير قابل توجهي داشته باشند و مانع از رسوبگذاري در مخازن سدهاي بزرگ شوند.

رییس گروه طرحهای استانی در پایان خواستار آن شد تا در شرايط فعلي با توجه به محدوديت منابع آب كه بصورت بحرانی به چشم مي خورد و با توجه به کمبود منابع مالي، سياست هاي مناسب براي اجراي طرحهاي زود بازده و كوچك با مشاركت مردم اتخاذ شود تا به هدف هاي مورد نظر توسعه پايدار بخصوص در زمينه هاي كشاورزي و صنايع وابسته دست یابیم.

نظرات بینندگان