کد خبر: ۵۷۹۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۱۷ تير ۱۳۹۳

سفرهای نافرجام و کشته‌های گردنه موک فیروزآباد+عکس

گردنه موک فیروزآباد یکی از گردنه‌های حادثه‌خیز استان فارس است که سالانه تعداد زیادی از هموطنانمان به خصوص جوانان را به کام مرگ می‌کشاند.

به گزارش شیرازه به نقل از نسیم؛ این گردنه بعد از شهرستان کوار در 50 کیلومتری شهرستان فیروزآباد با شیبی تند، که اطراف آن نیز پرتگاه‌هایی خطرناک وجود دارد واقع شده است. در این گردنه خطرناک که نیازمند رفع نقطه حادثه‌خیز است اگر کوچک‌‌ترین لغزش بر خودرویی بر اثر بی‌احتیاطی وارد شود به ته دره سقوط می‌کند.

 

همچنین این نقطه حادثه‌خیز فارس در زمستان نیز بر اثر بارش سنگین برف مسافران را با مشکل مواجه کرده و برف سنگین در بسیاری مواقع ارتباط فیروزآباد به سمت شیراز را قطع می‌کند. آخرین حادثه این گردنه نیز 14 ماه جاری رخ داد که بر اثر آن اتوبوس مسافربری به ته دره سقوط و متأسفانه چهار نفر از مسافران آن کشته شدند.

افزایش آمار مصدومان و متوفیان در گردنه موک فیروزآباد

کامران فیروزی، مدیر مرکز اورژانس استان فارس در گفتگو با «نسیم» گفت: سال گذشته 39 مورد ماموریت اعزام آمبولانس در این گردنه داشته‌ایم که 48 مصدوم و دو فوتی داشته است. همچنین از ابتدای امسال تاکنون 27 مورد اعزام آمبولانس داشته‌ایم که 37 مصدوم و چهارفوتی در این گردنه حادثه‌خیز برجای گذاشته است. این آمار در مقایسه با سال قبل نشان‌دهنده افزایش بوده و ضرورت رفع نقطه حادثه‌خیز را می‌رساند.

هیچ مسئولی برای ساماندهی جاده‌های فیروزآباد به‌گوش نیست

حجت‌الاسلام سیدعزیزاله هاشمی‌زاده، امام جمعه شهرستان فیروزآباد در این زمینه با انتقاد شدید از وضعیت نابسمان جاده‌های منتهی به شهرستان فیروزآباد بیان کرد: بارها به مسئولان و دولتمردان در مورد وضعیت جاده‌ها گزارش داده و درخواست بهسازی و ساماندهی آن را کرده‌ایم؛ اما متاسفانه هیچ مسئولی به گوش نبوده و پاسخگو نیست.

وی افزود: تقاضای ما این است طرح دو بانده شدن فیروزآباد- به شیراز که تعطیل شده توسط پیمانکار متعهد دنبال و در کمترین زمان ممکن به اتمام برسد. طوری حوادث در جاده‌های منتهی به شهرستان فیروزآباد افزایش یافته که دیگر بیمارستان این شهرستان نیز ظرفیت پذیرش بیماران را ندارد، اینقدر که دولتمردان به فکر راه‌اندازی قطار سریع‌السیر مشهد به تهران هستند فکری به‌حال جاده‌های این شهرستان نمی‌کنند.

امام جمعه فیروزآباد با بیان اینکه در یک روز برای 10 نفر نماز میت خواندم، خاطرنشان کرد: ما چقدر باید نماز میت بخوانیم و شاهد داغدار شدن خانواده‌ها و از دست رفتن جوانان به عنوان سرمایه‌های انقلاب باشیم. از زمانی‌که جاده شیراز- فیروزآباد- جم به عسلویه راه‌اندازی شده بیشترین تلفات را در جاده‌های فیروزآباد داشتیم.

شرکت‌های اتوبوسرانی متخلف تعطیل شوند

علی‌رضا حکمت، معاون امداد و نجات هلال احمر استان فارس نیز در پاسخ به «نسیم» خواستار برخورد قاطع با شرکت اتوبوسرانی حادثه 14 تیرماه گردنه موک فیروزآباد شد و افزود: این گردنه حادثه و تلفات زیادی دارد و در برخی مواقع نیز اطلاع‌رسانی عمومی نیز نشده است. باید هرچه زودتر مسئولان متولی به فکر رفع حادثه در این نقطه باشند. همچنین در صورت مقصر بودن راننده باید با شرکت اتوبوسرانی و رانند برخورد قاطع شده و شرکت نیز در یک زمان معین تعطیل شده تا عبرتی برای سایر شرکت‌ها باشد.

تعریض جاده و نصب گارد ریل در گردنه موک مورد توجه قرار گیرد

سرهنگ کسری سیروسی، فرمانده پلیس راه استان فارس نیز در گفتگو با «نسیم» با تاکید بر حادثه‌خیز بودن گردنه موک و ایجاد مشکلات فراوان ترافیکی در این مسیر گفت: وضعیت منطقه در این گردنه طوری است که دارای شیب زیاد است و باید در گام نخست نسبت به ایجاد شیارهای لرزاننده اقدام شود.

 

وی ادامه داد: ایجاد سرعتگاه‌های استاندارد جاده‌ای، نصب گاردریل مناسب در حاشیه جاده و نصب دوریین کنترل نیز از مواردی است که باید در این گردنه مورد توجه قرار گیرد. در حد امکان نیز باید تعریض جاده انجام شود.

فرمانده پلیس راه استان فارس با اشاره به سقوط اتوبوس مسافربری شیراز- جم به ته دره در این گردنه  اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات اولیه مقصر اصلی راننده اتوبوس است اما به‌دنبال جمع‌آوری نظرات کارشناسی و جمع‌بندی نهایی جهت اعلام قطعی علت حادثه هستیم.

به وزیر راه تذکر می‌دهم سریعا به موضوع رسیدگی کند

نادر فریدونی، نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیروکارزین در مجلس نیز در گفتگو با «نسیم» افزود: به وزیر راه و شهرسازی تذکر می‌دهم که به بی‌توجهی در وضعیت احداث جاده‌های اصلی فیروزآباد، فراشبند و جاده‌های منتهی به عسلویه رسیدگی کند.

فیروزآباد گلوگاه ورودی استان فارس و دروازه ورود به شهرهای جنوبی کشور است

وی گفت: فیروزآباد گلوگاه ورودی استان فارس و دروازه ورود به شهرهای جنوبی کشور محسوب می‌شود و با توجه به این موضوع هزاران ماشین از جاده‌های منطقه عبور می‌کنند که به دلیل مشکلات جاده‌ای و نبود زیر ساخت لازم سالانه هزاران تصادف در این جاده‌ها رخ می‌دهد.

نماینده مردم فیروزآباد، فراشبند، قیروکارزین در مجلس بیان کرد: به علت مشکلات در جاده‌های حوزه انتخابیه‌ام شاهد تلفات جانی بسیاری هستیم، بنابراین وزیر راه و شهرسازی سریعا باید به این مسائل رسیدگی کند.

فریدونی با انتقاد از روند طولانی‌شدن زمان ساخت جاده‌های منطقه فیروزآباد گفت: در سال گذشته سه نفر از معاونان وزیر راه و شهرسازی قول‌هایی به مردم منطقه دادند که به وضعیت جاده‌ها رسیدگی می‌شود این موضوع در حالی است که هیچ اتفاق عملیاتی تاکنون رخ نداده است و در نتیجه این ضعف‌ها بر اثر سقوط اتوبوس به دره جان پنج نفر گرفته شد، بنابراین آخوندی وزیر راه و شهرسازی باید سریعا به این وضعیت رسیدگی کند.

وی تاکید کرد: با توجه به قرار گرفتن منطقه پارس جنوبی در جنوب کشور از وزیر نفت می‌خواهم که با وزیر راه و شهرسازی هماهنگی انجام شود که وضعیت جاده‌های منطقه ارتقاء یابد.

به گزارش «نسیم»، یک اتوبوس اسکانیا ساعت 13:30 روز 14 تیرماه از شیراز به سمت جم در استان بوشهر در حال حرکت بود که در 50 کیلومتری فیروزآباد و در گردنه موک دچار حادثه شده و به ته دره سقوط کرد. این حادثه در مجموع 30 کشته و زخمی برجای گذاشت که از این تعداد 26 نفر زخمی و چهار نفر از هموطنان کشته شدند. در این سانحه با توجه به وضعیت منطقه از بالگرد برای اعزام حادثه دیدگان استفاده شد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد رضا کریمی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ تير ۱۳۹۳
1
نماینده حالا یادش اومده تذکر بده بعد آمار کشته شدگان تو این جاده بیشتر از این است، شده قتلگاه مدیر مسول شیرازه تو را به امام حسین قسم این موضوع را پیگیری کنید، سوال ویژه کنید از مدیر کل راه و شهرسازی، خیلی از دامادها و. عروس ها که تازه ازدواج کرده بودن تو این جاده به خاطر باز شدن جاده عسلویه از بین رفتند. این موضوع را به نتیجه برسانید. حالا هم جدیدا کوهی پیدا شده ایدز را خوب میکنه خدا به خیر بیاره.