کد خبر: ۵۹۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۳
مدیرکل محیط زیست استان فارس:

تالاب‌های فارس به کانون ریزگردها تبدیل شده/ حفر 350 حلقه چاه غیر مجاز در اطراف پریشان

هر ۱۰ تالاب طبیعی استان فارس خشک و تنها، بخش بسیار کوچکی از دریاچه طشک به خاطر چشمه گنان باقی مانده است.

به گزارش شیرازه حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: تالاب‌های استان فارس که روزی زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی بوده هم اکنون کاملا خشک شده است.

وی با بیان اینکه باید مصرف و میزان برداشت آب در استان فارس را مدیریت کرد، افزود: هرچند خشکسالی در این سال‌ها تاثیر زیادی برخشک شدن تالاب‌ها داشته است اما مصرف بی‌رویه آب و برداشت زیاد از سفره‌های زیر زمینی تاثیر فراوانی بر خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌های استان شده است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه با خشک شدن تالاب‌ها به گونه‌های گیاهی و جانوری آسیب زده‌است، تصریح کرد: در دریاچه پریشان و کافتر در زمان پرآبی ماهی‌گیری انجام می‌شده اما در حال حاضر با خشک شدن این دریاچه‌ها نه تنها پرندگان مهاجر به این دریاچه‌ها نمی‌آیند بلکه به پرندگان بومی نیز آسیب فراوان وارد شده است.

وی با بیان اینکه خشک شدن تالاب‌های استان فارس بسیار خطرناک است، خاطر نشان کرد: تالاب‌های خشک شده به کانون ریزگردها تبدیل شده و تاثیر فراوانی بر درختان اطراف تالاب‌ها می‌گذارد و همچنین سبب شور شدن اراضی کشاورزی می‌شود.

ابراهیمی‌کارنامی با بیان اینکه خشک شدن تالاب‌ سبب ایجاد مشکل در زندگی مردم و اقتصاد مناطق اطراف تالاب‌ می‌شود، گفت: خشک شدن تالاب‌ها سبب مهاجرت روستاییان به شهرها می‌شود.

وی با بیان اینکه حفرچاه‌های غیرمجاز و برداشت بی رویه از چاه‌های مجاز تاثیر زیادی بر خشک شدن تالاب‌ها داشته است، افزود: کشاورزان  باید در برداشت آب دقت کنند چرا که تا کنون 300 تا 350 حلقه چاه غیر مجاز در اطراف پریشان حفر شده است.

نظرات بینندگان