کد خبر: ۶۱۱۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۳

کمبود خوابگاه متاهلان دغدغه مشترک اغلب دانشگاه های شیراز

كمبود خوابگاه براي دانشجويان متاهل یکی از مشکلات مهمدر حوزه خوابگاه های دانشجویی به شمار می رود.
در حالی که دوباره با فرا رسیدن مهر موج درس و دانشگاه بین دانشجویان به راه می افتد، یکی از مسائلی که هر کدام از دانشجویانی که به دور از زادگاه خود مشغول به تحصیل هستند با آن مواجه اند، دغدغه خوابگاه است که با آرامش خاطر از اینکه به دور از خانواده جایی را برای ماندن دارند، به امور تحصیلی خود بپردازند.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر؛ بدیهی است که دانشجویان به مسئولان هر دانشگاه چشم دوخته اند که همه امکانات لازم برای گذراندن دوره تحصیلی شان را اعم از خوابگاه برای آنها فراهم کنند و احتمالا خیلی از دانشجویان هنگام انتخاب دانشگاه به اینکه دانشگاه مورد نظر قادر به ارائه خدمات خوابگاهی به آنهاست یا خیر، توجه ویژه ای دارند.

دانشگاه ها علاوه بر اینکه باید بتوانند محل اسکان همه دانشجوهای نیازمند به خوابگاه خود را فراهم کنند، باید به نکاتی دیگری از جمله کیفیت و بهداشت خوابگاه هایی را که در اختیار می گذارند نیز مورد توجه قرار دهند.

با بررسی وضعیت خوابگاه های دانشگاه های بزرگ شیراز از جمله دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشخص می شود که گویا مهم ترین مشکل مسئولان در خصوص خوابگاه دانشجویان متاهل و کمبود در تعداد این خوابگاه هاست.

از طرفی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز سعی کرده که موضوع خوابگاه های خود را با استفاده از خوابگاه های خودگردان پیگیری کند.

خوابگاه های خودگردان که آپارتمانها و واحدهای مسکونی خصوصی هستند اگرچه مکانهای مرتب و از نظر ساختمانی تمیز هستند اما استانداردهای یک خوابگاه را به واسطه اینکه برای این نوع کاربری ساخته نشده اند ندارد.

تجهیزاتی مثل سالن مطالعه و... که نیاز مبرم دانشجویان است به طور معمول در این نوع خوابگاه ها دیده نشده است.

دانشگاه شیراز: برای دانشجوهای متاهل دچار کمبود خوابگاه هستیم

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: دانشگاه شیراز دارای 23 واحد خوابگاهی برای دختران و پسران مجرد، یک واحد خوابگاهی بین المللی و سه واحد خوابگاهی برای دانشجویان متاهل است که این خوابگاه ها ظرفیت جای دادن سه هزار و 500 دانشجوی پسر مجرد، سه هزار و 500 دانشجوی دختر مجرد، 150 دانشجوی متاهل به همراه خانواده شان و 100 دانشجوی بین الملل را داراست.

غلام رخشنده رو با بیان اینکه به نظر نمی رسد برای دانشجویان مجرد جدید دانشگاه مشکلی در خصوص خوابگاه وجود داشته باشد، بیان کرد: مشکل ما در بحث خوابگاه کمبود خوابگاه برای دانشجویان متاهل است.

وی ادامه داد: سعی کرده ایم با اولویت بندی دادن خوابگاه ها، کم کردن طول مدت یا دادن وام ودیعه مسکن به دانشجویان این مشکل را حل کنیم.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز ابراز داشت: سیاست دولت این نیست که خوابگاه مستقل دانشجویی با بودجه دولتی و ملی ساخته شود، بلکه این طیف خدمات رفاهی را دولت ترجیح می دهد به بخش خصوصی بسپارد.

رخشنده رو تصریح کرد: دست همکاری را به سمت خیرین، سرمایه گذاران یا هر دو دراز می کنیم که جایی را به عنوان خوابگاه بسازند و وقف کنند یا به صورت سرمایه گذاری و مشارکت با دانشگاه  در ساخت خوابگاه ها کمک کنند و بعد سود خود را از اجاره آن دریافت کنند.

وی افزود: ما خوابگاه هایی را داریم که ساخت آن شروع و اسکلت زده شده، ولی به علت نبود بودجه نیمه کاره رها شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه شیراز اظهار کرد: ارم پردیس دانشگاه شیراز شهرکی است با تمام خصوصیات شادابی و نشاطی که یک جامعه دانشجویی می طلبد.

دانشگاه علوم پزشکی شیراز فقط قادر است 15 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در خوابگاه ها اسکان دهد

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز دارای 16 واحد خوابگاهی شامل دو خوابگاه متاهلی، 11 خوابگاه دخترانه و سه خوابگاه پسرانه است.

سید مجتبی میرابراهیمی ادامه داد: خوابگاه متاهلی ظرفیتی برای 180 نفر، خوابگاه های دخترانه ظرفیت دو هزار و 400 نفر و خوابگاه های پسرانه دارای ظرفیت هزار و 400 نفر است.

وی با عنوان اینکه دانشگاه علوم پزشکی خوابگاه کافی برای دانشجویان متاهل را در اختیار ندارد، گفت: 160 دانشجوی متاهل دانشگاه در انتظار خوابگاه هستند.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: باید در این راستا چاره ای اندیشیده شود و وام ودیعه مسکن به دانشجویان تعلق بگیرد که بتوانند به سر زندگی خود بروند و امیدواریم خیرین در بحث مربوط به خوابگاه متاهلین خوابگاه هایی را بگیرند و در اختیار دانشجویان متاهل قرار بدهند.

میرابراهیمی افزود: اگر مشکل خوابگاه دانشجویان متاهل حل نشود این افراد مجبور هستند تنها و بدون خانواده برای تحصیل مراجعه کنند ولی وقتی در کنار خانواده خود باشند آرامش بیشتری خواهند داشت.

وی تاکید کرد: در بحث خوابگاه های مجردی اگر مشکلی هم باشد بلاخره به نحوی حل می شود و بیشتر باید به فکر دانشجوهای متاهل باشیم.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: خوابگاه های ما کیفیت غذا، حمل و نقل، امکانات و وضعیت مطلوب و مناسبی دارند و در بین سایر دانشگاه های شهر درباره خوابگاه ها ما شرایط خوبی داریم و اصلا خوابگاه های خودگردان که وضعیت اسفباری دارند، نداریم.

میرابراهیمی تصریح کرد: سطح امکانات خوابگاه ها را بالا برده ایم ولی آنها را منطقی سازی کرده و از عرف خارج نکرده ایم و همچنان نیز ارتقا امکانات را به جد پیگیری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه قدیمی ترین خوابگاه این دانشگاه با قدمت 35 سال بین سالهای 87 تا 90 مورد بازسازی قرار گرفته، بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز در طول تابستان اخیر 500 میلیون تومان را صرف تعمیرات خوابگاهی کرده است که از جمله اقدامات انجام شده نقاشی خوابگاه امام حسین (ع)و انجام کارهای روی پشت بام خوابگاه حضرت زینب بوده است.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: در بین خوابگاه هایمان خوابگاهی اجاره ای داریم که امیدواریم وضعیت آن سال آینده حل شود.

میرابراهیمی ابراز کرد: دو خوابگاه پسرانه احمد بن موسی را با ظرفیت 250 نفر را در صدرا ساخته ایم و با وجود شرایط بیابانی صدرا برق، آب و جاده آن را فراهم کرده ایم.

وی همچنین گفت: ما تنها ظرفیت اسکان 15 درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در خوابگاه ها دارا هستیم.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: بر اساس قراردادی که در دفترچه ثبت نام آمده است دانشگاه هیچ تعهدی نسبت به تهیه خوابگاه برای دانشجویان ندارد.

تمام خوابگاه های دانشگاه آزاد اسلامی شیراز خودگردان هستند

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز داشت: خود دانشگاه آزاد اسلامی شیراز خوابگاه ملکی یا استیجاری ندارد بلکه یکسری خوابگاه های خودگردان خصوصی که خود مسئولین آنها امر مدیریت را انجام می دهند با دانشگاه آزاد تفاهم نامه دارند که بحث نظارت بر رفت و آمد و امکانات خوابگاه بر عهده دانشگاه است.

جمشید نوذری در ادامه بیان کرد: دانشگاه آزاد با این خوابگاه ها قرارداد قانونی ندارد بلکه تفاهم نامه دوستانه ای بین دانشگاه و این خوابگاه هست که آنها نظارت دانشگاه را می پذیرند و ما نیز در عوض دانشجوهایمان را به سمت اسکان در این خوابگاه ها هدایت می کنیم.

وی گفت: این خوابگاه های خودگردان منازل مسکونی یا آپارتمانهایی هستند که اگرچه ممکن است شیک و مرتب باشند ولی پیش بینی های لازم خوابگاهی و امکانات استاندارد خوابگاهی از جمله امکانات سالن مطالعه یا سالن تجمعات را ندارند، ولی این حداقل کاری است که از دست ما برمی آمده است.

معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز افزود: خود ما نیز از کیفیت این خوابگاه ها رضایت نداریم ولی قصد داریم از این حداقل امکانات در جهت جلوگیری از سرگردانی دانشجوها استفاده کنیم و شرایطی را فراهم کنیم که دانشجویان با امنیت و آرامش خاطر بتوانند درسشان را بخوانند.

نوذری با بیان اینکه دانشگاه های آزاد در تمام استانها خود خوابگاه ندارند، گفت: با توجه به وضعیت پذیرش دانشگاه ها و وجود صندلی های خالی در دانشگاه و امکاناتی که در خود شیراز از نظر اسکان دانشجویان وجود دارد، دانشگاه ترجیح می دهد سرمایه خود را بیشتر به سمت موارد آموزشی سوق دهد ضمن اینکه به خاطر افت دانشجو بودجه دانشگاه کفاف ساخت خوابگاه را نمی دهد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی شیراز حدود 16 هزار دانشجو دارد، گفت: هزار و 600 نفر از این تعداد دانشجوهای خوابگاهی هستند.

نظرات بینندگان