کد خبر: ۶۲۶۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۸ آبان ۱۳۹۳

«هفت رنگ» و «هفت‌ سنگ»/ تشتت اصلاح‌طلبان و راه دشوار ائتلاف برای انتخابات

شخصیت‌های فعال سیاسی و احزاب اصلاح‌طلب نیز بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تاکتیک‌های خود را برای ورود به انتخابات مجلس دهم مطرح کرده‌اند.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم؛ احزاب و شخصیت‌های سیاسی بر تنور انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی می‌دمند و با وجود اینکه بیش از 16 ماه تا انتخابات باقی مانده است، فضای رسانه‌ها را به سمت و سوی انتخابات می‌کشانند. شخصیت‌های فعال سیاسی و احزاب اصلاح‌طلب نیز بعد از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تاکتیک‌های خود را برای ورود به انتخابات مجلس دهم مطرح کرده‌اند که البته نشانی از تحریم انتخابات از سوی آنها دیده نمی‌شود و همه احزاب و جریانات سیاسی تأکید دارند که باید حضور فعالی در انتخابات مجلس دهم داشته باشند.

کرباسچی: محوریت «هاشمی/ناطق/خاتمی/روحانی»

در این راستا، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی طی یادداشتی با عنوان "محور هاشمی، روحانی، خاتمی و ناطق" در "عصر جدید" ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی در مورد راهبرد حزب متبوع خود برای ورود به فضای رقابت انتخابات مجلس دهم نوشت: "اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل سیاسی با راهبرد اجماع و حتی اتحاد در مقابله با افراط گرایی انتخابات را پیگیری خواهند کرد. باید محور «هاشمی/ناطق/خاتمی/روحانی» را پیگیری و تقویت کرد و به صورت جدی در پی تداوم راهکار «جبهه متحد اعتدال» در انتخابات مجلس دهم بود."

همچنین حسین مرعشی عضو سابق حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اظهارات دبیرکل حزب را تکمیل می‌کند و در مورد حضور محمدرضا عارف در انتخابات مجلس دهم می‌گوید: "آقای عارف از شخصیت‌هایی است که ظرفیت این را دارد که برای انتخابات سرلیستی اصلاحات را داشته باشند؛ البته هنوز این موضوع قطعی نشده است."

اختلاف عارف با شورای مشورتی اصلاح‌طلبان

همچنین شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز با محوریت رئیس دولت دوم‌خرداد و حضور شخصیت‌هایی از جمله موسوی لاری، محسن رهامی، اسحاق جهانگیری، غلامحسین کرباسچی و حسین مرعشی شکل گرفت تا این شورا راهبرد اصلاح‌طلبان را برای انتخابات مجلس دهم تدوین کند ولی از همان ابتدا واکنش محمدرضا عارف را برانگیخت و وی در حاشیه یکی از نشست‌های بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا در جلسات شورای مشورتی برای انتخابات مجلس شرکت می‌کنید؟ گفت: "اصلاً در این شورا عضو نیستم. به عبارت دیگر از زمان تشکیل آن در هیچ جلسه‌ای شرکت نکرده‌ام."

همچنین مجید محتشمی سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان نیز از تشکیل شورای مشورتی اصلاح‌طلبان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید:"جبهه اصلاح‌طلبان هیچ اطلاعی از برگزاری این جلسات ندارد و از ما برای حضور در این شورا دعوتی به عمل نیامده است."

این در حالی است که نقش شورای مشورتی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برای وحدت اصلاح‌طلبان بسیار پر رنگ بود و همین شورای مشورتی تصمیم بر حذف عارف و حمایت از روحانی گرفت اما در انتخابات مجلس عارف نظر دیگری دارد و می‌گوید: "آن شورای مشورتی آقای خاتمی است و من نیز خودم شورای مشورتی دارم."

"جبهه فراگیر اصلاحات" حزب اعتماد ملی

این روزها که حزب اعتماد ملی نیز سعی دارد فعالیت‌های خود را از سر گیرد، برای ورود به فضای انتخابات مجلس دهم برنامه‌ریزی می‌کنند. رسول منتجب‌نیا جانشین دبیر کل حزب اعتماد ملی نیز در گفت‌وگویی با هفته‌نامه صدا در مورد چگونگی فعالیت حزب متبوع خود در انتخابات مجلس می‌گوید: "ما تصمیم داریم در انتخابات مجلس حضور فعال داشته باشیم. از سال گذشته هم من پیشنهاد کرده بودم که "جبهه فراگیر اصلاحات" تشکیل شود و بارها در مصاحبه‌ها مطرح کردم که باید شورای راهبردی اصلاح‌طلبان با حضور شخصیت‌های اصلاح‌طلب تشکیل شود که بالاخره آقایان این را پذیرفتند که به صورت جبهه‌ای حضور داشته باشند."

مردمسالاری با طرح «امام» وارد انتخابات می‌شود

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری نیز در مورد راهبرد حزب متبوع خود می‌گوید: "راهبرد حزب مردمسالاری برای انتخابات مجلس دهم با عنوان طرح «امام» (ائتلاف ملی اصلاح طلبان میهن) به تصویب رسید. بر این مبنا پیشنهاد ما به اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس این است که همه گرایش های مختلف اصلاح‌طلبی، ائتلاف ملی تشکیل داده و به صورت منسجم در انتخابات مجلس وارد شوند."

لیست انتخاباتی تشکل "ندای ایرانیان"

در چنین شرایطی که احزاب و شخصیت‌های مختلف اصلاحات در مورد راهبردهای خود برای حضور در صحنه انتخابات مجلس دهم حرف می‌زنند، صادق خرازی از راه‌اندازی حزب جدیدی با عنوان "ندای ایرانیان" وارد صحنه سیاسی کشور می‌شود و در ابتدای راه در مورد تأثیرگذاری حزب متبوعش در انتخابات مجلس دهم سخن می‌گوید.

خرازی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه لیست انتخاباتی ارائه خواهید داد؟ گفت: "قطعا اینطور است."

طرح "جبهه یکپارچه اصلاح‌طلبان"

محمدرضا راه‌چمنی دبیر کل حزب وحدت و همکاری ملی نیز در گفت‌وگو با هفته صدا در مورد ساختار تشکیلاتی و مدیریتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس می‌گوید: "ساختار فعلی از همان دوم خرداد 76 شکل گرفته و باید مورد بازبینی قرار بگیرد. ما در میان اصلاح‌طلبان، ساختاری به نام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات داریم که از تعدادی از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب تشکیل شده است. یک تعداد از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب هم هستند که در سال 80 از نامزدی آقای خاتمی حمایت کردند و الان تحت عنوان شورای عالی اصلاح‌طلبان مطرح هستند. تعدادی از احزاب هم هستند که اصلاح‌طلب هستند اما عضو هیچ یک از این دو شورا نیستند. بعضی از چهره‌ها مانند دکتر عارف هم هستند که خودشان برای انتخابات مجلس فعالیت می‌کنند. بنابراین به نظر می‌رسد اگر همه این مجموعه‌ها بخواهند پیروز انتخابات باشند و دست کم اکثریت نسبی را در مجلس دهم به دست بیاورند باید ساختار جدیدی را با مشارکت همه احزاب اصلاح‌طلب طراحی کنند. در این ساختار جدید با عنوان پیشنهادی «جبهه یکپارچه اصلاح‌طلبان» باید همه 40 حزب اصلاح‌طلب موجود حضور داشته باشند."

عارف: فعالیت‌های انتخاباتی را در قالب جریان خود دنبال می‌کنم

پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم که عارف از صحنه رقابت انتخاباتی حذف شد، وی فعالیت‌هایش را برای انتخابات مجلس دهم آغاز کرد. روزنامه اصلاح‌طلب آرمان  در مورد فعالیت‌های محمدرضا عارف و یارگیری وی برای انتخابات مجلس می‌نویسد: " عارف در ماه‌های اخیر مشغول  وحدت میان اصلاح‌طلبانی بود که روحیاتی شبیه خودش داشتند که ازجمله آنها می‌توان به جعفر توفیقی و الهه کولایی اشاره کرد." تا اینکه محمدرضا عارف در حاشیه اولین سالگرد درگذشت مرحوم عسگراولادی از فعالیت مستقل انتخاباتی می‌گوید: "فعالیت‌های انتخاباتی برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در قالب جریان خود با قوت دنبال می‌کنم."

رسانه‌های جریان اصلاحات

رسانه‌های اصلاحات نیز در ادامه راهبردهای احزاب اصلاحات رویکردهای مختلفی را در ورود به فضای انتخابات دارند. به عنوان مثال روزنامه اعتماد، رسانه نزدیک به حزب اعتماد ملی، در چاپ 30 تیرماه 1393 اظهارات محمدرضا عارف در مورد انتخابات مجلس را با عنوان "پلی می‌شوم برای ورود جوانان به مجلس" در تیتر یک صفحه اصلی منعکس می‌کند ولی روزنامه شرق فقط بخشی از اظهارات عارف را در مورد دولت یازدهم با عنوان "در دولت دوم روحانی هستم" به نقل از خبرگزاری دولتی ایسنا منتشر می‌کند و هیچ‌یک از اظهارات عارف در مورد انتخابات مجلس را در چاپ 30 تیرماه 1393 پوشش خبری نمی‌دهد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳
0
به نظر میاد دور خیز اصحاب فتنه با تسهیلات دولت برای تسخیر مراکز تصمیم گیری کشور شروع شده است.