کد خبر: ۶۳۴۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳
به مناسبت ولادت شکافنده علوم

مکتب تربیتی امام محمدباقر(ع) بر چه اسلوبی استوار بود؟

تاثیر آموزه‌‏هاى تربیتى با این شیوه به صورت غیر مستقیم، عمیق و ریشه دار است.
امام محمد باقر (ع) پنجمین آفتابی است که بر افق امامت، جاودانه درخشید. زندگیش سراسر دانش و ارزش بود، از این رو باقر العلوم نامیده شد، یعنی شکافنده دشواری‌های دانش و گشاینده پیچیدگی‌های معرفت. خصلت آفتاب است که هماره گام بر فرق ظلمت می‌نهد و در لحظه های تاریک، بر افق زمان می روید تا ارزش‌های مهجور و نهان شده در سیاهی جهل و جور را، دوباره جان بخشد و آشکار سازد.

به گزارش شیرازه به نقل از تابناک؛ ایشان نیز در عصر حاکمیت جور و تشتت اندیشه های دینی امت اسلام، تولد یافت تا پیام آور معرفت و احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) باشد. حضرت در شهر مدینه تولد یافت و بر اساس نظریه بیشتر مورخان و کتابهای روایی، تولد آن گرامی در سال 57 هجری بوده است. این نقل، با روایاتی که نشان می دهد امام باقر (ع) به هنگام شهادت جد خویش حسین بن علی (ع) در سرزمین طف حضور داشته و سه سال از عمرش می‌گذشته است هماهنگی دارد.

در روز و ماه ولادت آن حضرت نیز نقلهای مختلفی یاد شده است:
الف / سوم صفر 57 هجری.
ب / پنجم صفر 57 هجری.
ج / جمعه اول رجب 57 هجری.
د /دوشنبه یا سه شنبه اول رجب 57 هجری.

بیشتر محققان با ترجیح نظریه نخست، یعنی سوم صفر آن را پذیرفته اند.

مکتب تربیتی امام محمدباقر بر چه اسلوبی استوار بود؟


تبار والای امام باقر (ع)
امام محمد باقر (ع) از جانب پدر و نیز مادر، به شجره پاکیزه نبوت منتهی می گردد. ایشان نخستین مولودی است که در خاندان علویان از التقای دو بحر امامت (نسل حسن بن علی و حسین بن علی علیهما سلام) تولد یافت:

پدر: علی بن الحسین، زین العابدین (ع)
مادر: ام عبد الله، فاطمه، دختر امام حسن مجتبی (ع)

مادر گرامی امام باقر (ع) نخستین علویه ای است که افتخار یافت فرزندی علوی به دنیا آورد.9  برای وی کنیه هایی چون ام الحسن و ام عبده آورده اند، اما مشهورترین آنها، همان ام عبد الله است. در پاکی و صداقت، چنان نمونه بود که صدیقه اش لقب دادند.

امام باقر (ع) مادر بزرگوار خویش را چنین توصیف کرده است: «روزی مادرم کنار دیواری نشسته بود، ناگهان دیوار ریزش کرد و در معرض ویرانی قرار گرفت، مادرم دست بر سینه دیوار نهاد و گفت، به حق مصطفی (ص) سوگند، اجازه فروریختن نداری. دیوار بر جای ماند تا مادرم از آن جا دور شد.سپس دیوار فرو ریخت.»

لقب «باقر» مشهورترین القاب آن حضرت بشمار می آید و بیشتر منابع بدان تصریح کرده اند. در بیان فلسفه تعیین این لقب برای وی، آمده است: شکافنده معضلات علم و گشاینده پیچیدگی‌های دانش بود و به دلیل گستردگی معارف و اطلاعاتی که در اختیار داشت، باقر نامیده شد.

تربیت فرزند یكى از مهم‏ترین وظایف والدین و مربیان در عرصه زندگى است. تربیت ‏به معناى شكوفا نمودن استعدادهاى درون انسان‏ها و هدایت غرائز نهفته آنان به سوى قله كمال و رستگارى مى‏باشد. تربیت مجموعه تلاش هایى است، سنجیده و منظم براى نیل به هدف‏هاى مشخص و شكوفا سازى توان‏هاى بالقوه در تمام ابعاد وجودى انسان و به عبارت دیگر مى‏توان تربیت را انتقال میراث‏هاى فرهنگى مطلوب و ارزشمند از نسلى به نسل دیگر دانست.

به طور كلى، مجموعه تلاش‏ها، فرصت‏ها، اقدامات، امكانات و برنامه‏ها از بدو انعقاد نطفه تا واپسین دم حیات براى رشد و شكوفاسازى توان‌‏هاى بالقوه فرد به طور همه جانبه تا رسیدن به حداكثر ظرفیت را تربیت مى‌‏نامیم.

از آنجایى كه امامان معصوم شیعه بهترین شیوه‏هاى تربیتى فرزند را فرا روى پیروان خود نهاده‏اند، زندگى پر افتخار آنان مى‏تواند به عنوان موفق‏ترین الگوهاى تربیتى در طول تاریخ بشر مطرح شود. در این نوشتار به مناسبت اول ماه رجب، روز ولادت امام محمد باقر علیه السلام روش هاى تربیت فرزند را در سیره و سخن آن گرامى بررسى نموده و برخى نكته‌‏هاى قابل توجه را ارائه مى‏نماییم.


نقش تربیتى والدین

پدر و مادر به عنوان دو ركن اساسى خانواده بیش‏ترین نقش را در تربیت فرزندان ایفا مى‏كنند . مادر از زمان انعقاد نطفه تا دوران نوجوانى ارتباطى تنگاتنگ با كودك دارد. خصلت‏ها، اندیشه‏ها، افكار و رفتار مادر بیش‏ترین تاثیر را در ساختار شخصیتى یك نوجوان به جاى مى‏‌گذارد. مادر همانند یك معلم، مربى و الگوى گفتارى و رفتارى كودك به حساب مى‌‎‏آید.

او یكى از عوامل مؤثر تربیتى از نظر محیطى و وراثتى است. به این جهت‏ براى پرورش فرزندان سالم و صالح، باید از زمان ازدواج در اندیشه انتخاب مادر شایسته براى فرزندان بود. چرا كه از منظر حضرت باقر علیه السلام تربیت كودك از همان مرحله آغاز مى‌‏شود.

امام باقر علیه السلام در روایتى به تاثیر شیر مادر در اطفال اشاره كرده و به محمد بن مروان فرمود: «استرضع لولدك بلبن الحسان، وایاك والقباح، فان اللبن قد یعدى؛ براى شیر دادن به فرزندت از دایه‏هاى خوشرو و زیبا استفاده كن و از زنان بد صورت و قبیح برحذر باش، زیرا شیر گاهى (صفات و ویژگى‏هاى روحى مادر را به فرزند) منتقل مى‌‏كند.»

در این گفتار امام پنجم علیه السلام از تاثیر شیر مادر در انتقال زشتى‏‌ها و زیبایى‌‏هاى ظاهرى مادر به فرزند سخن به میان آورده است.

بنابراین نقش وراثتى و محیطى مادر در تربیت فرزندان نباید مورد غفلت قرار گیرد. گذشته از تاثیر مادران در نسل آینده، وجود پدر نیز به عنوان مدیر خانواده نقش به سزایى در ساختار شخصیتى كودك دارد. طبق فرموده امام باقر علیه السلام، صلاحیت و شایستگى‏‌هاى پدر از جمله خصلت هایى است كه در پرتو آن فرزندان از انحرافات و كجروى‏ها محفوظ مى‏‌مانند. آن حضرت فرمود: «یحفظ الاطفال بصلاح آبائهم; اطفال در سایه صلاحیت و شایستگى پدرانشان [از انحرافات] مصون مى‏‌مانند.»

در حقیقت مجموعه اعمال، رفتار و گفتار پدر، در شكل‏گیرى شخصیت آینده كودك كار ساز خواهد بود. افزون بر این پدر به عنوان مدیر اقتصادى خانواده مى‏‌تواند با كسب درآمد صحیح و به دست آوردن روزى حلال در روحیات و صفات كودك، تاثیر قابل توجهى داشته باشد. به همین جهت امام باقر علیه السلام به پدرانى كه تلاش مى‌‏كنند سفره‌‏هاى منازل خود را با روزى حلال بیارایند مژده مى‌‏دهد كه: «آنان در روز قیامت‏با سیمایى نورانى همانند ماه شب چهارده با خداوند ملاقات خواهند نمود. لقى الله عزوجل یوم القیامة ووجهه مثل القمر لیلة البدر.»

مکتب تربیتی امام محمدباقر بر چه اسلوبی استوار بود؟


تكریم شخصیت كودك
مربى شایسته با بهره‏گیرى از روش‏هاى متنوع، به تكریم شخصیت كودك مى‏پردازد و از این طریق زمینه تربیت صحیح و اعتلاى صفات نیك را در وجود او فراهم مى‏‌سازد. او مى‏داند كه مهم‏ترین مشكل كودكان و نوجوانان، احساس حقارت و عدم اتكا به نفس است و انسان همان طور كه به آب و غذا نیازمند است‏به تكریم و توجه دیگران نیاز دارد، بلكه این نیازهاى عاطفى و معنوى او به مراتب بیشتر از نیازهاى جسمانى اوست.

عمده‏ترین دلیل ناسازگارى در فرزندان و علت‏‌ بسیارى از ناهنجارى‏‌ها را باید در احساس حقارت و كم توجهى والدین به فرزند جست وجو نمود. این فقر روحى و روانى را مى‏توان از راه‏هاى زیر بر طرف نمود:

الف) گزینش نام نیك

نام هر شخص نشانگر اعتقادات، ملیت، فرهنگ و خواسته‏هاى درونى او و خانواده‏اش مى‏باشد. اسمى كه براى یك كودك انتخاب مى‏شود در تكریم و تحقیر شخصیت وى نقش دارد. كودكانى كه نام زیبا و پسندیده دارند، غالبا مورد تقدیر و توجه دیگران هستند و از شنیدن تمجیدها و افتخاراتى كه نامشان موجب آن است لذت مى‌‏برند؛ بر عكس كسانى كه والدین آنان هنگام انتخاب نام به معنى و محتواى آن بى توجه بوده و یك اسم نامناسب و بیگانه از فرهنگ خودى را براى فرزند خود انتخاب كرده‏اند، در آینده احساس حقارت نموده و احیانا مورد ملامت و سرزنش قرار خواهند گرفت.

در سیره امام باقر علیه السلام به این نكته توجه خاصى مبذول شده است. آن حضرت در مورد انتخاب نام زیبا براى فرزندان چنین رهنمود مى‌‏دهد: «اصدق الاسماء ماسمى بالعبودیة وافضلها اسماء الانبیاء؛ دوست داشتنى‏ترین اسم‏ها آن است كه حاكى از بندگى خدا باشد و بهترین آن‏ها نام‏هاى پیامبران است.»

امام پنجم علیه السلام نام‏هاى فرزندان خویش را نیز از بهترین نام‏ها برگزیده بود . نام‏هاى فرزندان آن حضرت بدین ترتیب است:

1- جعفر علیه السلام 2- عبدالله 3- ابراهیم 4- على 5- زینب 6- ام سلمه (5)

پیشواى پنجم به این شیوه تربیتى آن چنان اهمیت مى‏داد كه حتى دستور داده بود پایین‏ترین طبقات اجتماع را هم با القاب و نام‏هاى تحقیرآمیز صدا نكنند، بلكه با بهترین نام‏ها از آنان یاد كنند و مى‏فرمود: «سموهم باحسن اسمائهم (6); با نیك‌‏ترین نامشان آن‏ها را صدا بزنید.» و به این ترتیب از توهین و تحقیر شخصیت آنان جلوگیرى مى‌‏نمود.

ب) گفت وگوى صمیمانه

یكى از راه‏هاى انتقال آموزه‏هاى تربیتى به كودكان و نوجوانان ایجاد ارتباط كلامى با لحنى دلپذیر مى‌‏باشد. تجربه نشان مى‌‏دهد كه اگر لحن و صوت والدین، مربیان و مبلغان در ارتباط كلامى داراى بار عاطفى و مثبت ‏باشد، آنان در ایجاد ارتباط و نفوذ در دل مخاطب نوجوان موفق خواهند بود. كلمات دلنشین، سخنان نیكو، ملایم و محبت‏‌آمیز از مشكلات روحى و ناهنجارى‏هاى كودكان و نوجوانان كاسته و رنج‏هاى درونى آنان را التیام مى‏‌بخشد.

ریشه بسیارى از تندخویى‏ها، خشونت‏ها، لجبازى‏ها، زورگویى‏ها، بدبینى‏‌ها، افسردگى‏‌ها و گوشه‏‌گیرى و ناامیدى‏‌ها را مى‏توان با ارتباط كلامى صحیح و نیكو از میان برداشت. امام باقر علیه السلام با اشاره به این شیوه كارآمد تربیتى مى‏‌فرماید: «قولوا للناس احسن ما تحبون ان یقال لكم; به زیباترین صورتى كه میل دارید مردم با شما سخن بگویند با آنان سخن بگویید.»

آرى همانطورى كه انسان دوست ندارد دیگران با او بى ادبانه، خشن، آمرانه، خشك و با لحنى تند سخن بگویند، دیگران هم چنین انتظارى از او دارند. این نكته در مورد ارتباط كلامى با كودكان از اهمیت ویژه‏اى برخوردار است و نقش كلیدى در تربیت ایفا مى‏كند. زیرا روح كودكان لطیف‏تر و تحمل آنان كمتر مى‌‏باشد.

ج) سلام دادن به فرزندان

سلام دادن به كودكان عزت نفس را در آنان تقویت مى‏كند و یكى از بهترین راه‏هاى ارتباط اجتماعى و نفوذ در شخصیت كودكان است. این عمل كه یكى از والاترین آموزه‏هاى تربیتى دین مبین اسلام به شمار مى‌‏رود نكات مثبت فراوانى را در خود جاى داده است كه از جمله آن‏ها: تقویت روابط بین مربى و متربى، رفع كدورت و ناراحتى‏هاى احتمالى، تقویت روحیه‌‏ها و نزدیكى دل‏هاست.

گذشته از این‏ها سلام دادن والدین و مربیان با صداى رسا و آهنگى دلنشین به فرزندان، عزت نفس را در آنان تقویت نموده و روحیه خود باورى و احساس شخصیت را در وجود آنان استحكام خواهد بخشید و آنان نیز اینگونه عادت خواهند كرد.

اگر این عمل ادامه یابد، تربیت كودك توام با نشاط و موفقیت پیش خواهد رفت . امام محمد باقر علیه السلام فرمود: «ان الله یحب افشاء السلام; خداوند دوست دارد كه سلام با لحنى رسا [و دلپذیر] باشد.» و این نكته برگرفته از آموزه‏هاى تربیتى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مى‏باشد كه فرمود: «پنج چیز را تا لحظه مرگ ترك نخواهم كرد... كه یكى از آنان سلام كردن به كودكان مى‏باشد، تا بعد از من یك رسم رایج ‏شود.)»

د) ابراز محبت‏به كودكان

یكى از راه‏هاى پرورش اعتماد به نفس در فرزندان، ابراز محبت‏به آن‏هاست . كودك همان طورى كه به آب و غذا نیاز دارد به محبت هم نیاز دارد. بوسه زدن بر صورت فرزند، به آغوش گرفتن، گفت و گوى محبت‏آمیز، نوعى اظهار علاقه و محبت است. این عمل فقر عاطفى كودكان را جبران كرده و روحیه اعتماد به نفس و خودباورى را در آنان تقویت مى‏كند و در نتیجه زمینه تربیت صحیح در وجود آنان فراهم مى‌‏گردد.

امام باقر علیه السلام در موارد بسیارى از این شیوه تربیتى در مورد فرزندان خود استفاده مى‏‌كرد. چنانكه محمد بن مسلم مى‌‏گوید: در حضور امام باقر علیه السلام بودم كه فرزند خردسالش جعفر وارد شد. پیشواى پنجم فرزندش را به آغوش كشیده و به سینه خود چسبانید و آن‏گاه با كلمات زیبا و محبت‌‏آمیز با وى به گفت وگو پرداخت.


نقش پررنگ هنر در تربیت

هنر در حوزه تربیت از جایگاه ویژه‏اى برخوردار است. از آنجایى كه امروزه هنر در قالب فیلم، نمایش، خط، شعر، خطابه، سرود، نقاشى و... تبلور یافته است، و این روش طرفداران زیادى در میان كودكان و نوجوانان دارد، استفاده از آن در تربیت كودكان و نوجوانان روشى موفق و جذاب مى‌‏باشد.

تاثیر آموزه‌‏هاى تربیتى با این شیوه به صورت غیر مستقیم، عمیق و ریشه دار است و مى‌‏توان به وسیله آن به اعماق وجود مخاطب نفوذ كرده و او را تحت تاثیر قرار داد. امام باقر علیه السلام براى هنرمندان متعهد ارزش ویژه‌‏اى قائل بود و در فرصت‏هاى مناسب آنان را تشویق و ترغیب مى‏‌نمود.

یكى از هنرمندان متعهد و زبر دست معاصر با آن حضرت، شاعر معروف، كمیت‏ بن زید اسدى است. وى علاوه بر این كه مسائل تربیتى و دینى را كه از طریق فرهنگ اهل بیت علیهم السلام آموخته بود در قالب ابیات و اشعار سحرآمیز به نسل‏هاى بعدى منتقل مى‌‏كرد، با سروده‏‌هاى خود ستم‏‌هاى بنى امیه را نیز افشا مى‌‏نمود.

كمیت اسدى شبى در مدینه به حضور امام باقر علیه السلام رفت و بخش‏هایى از قصیده میمیه خود را به آن حضرت عرضه كرد. وقتى به این بیت رسید: «و قتیل بالطف غودر منهم... بین غوغا امة وطغام / و كشته شده در سرزمین طف كه از سوى آنان به او خیانت‏ شد. در میان هیاهوى مردمى پست و فرومایه.» امام باقر علیه السلام با شنیدن این جمله منقلب شد و با چشمانى گریان فرمود: اى كمیت! اگر در نزد ما مال و ثروتى بود به تو مى‌‏دادیم، اما به تو همان سخن را مى‏‌گویم كه پیامبر صلى الله علیه و آله به حسان بن ثابت فرمود: «لا زلت مؤیدا بروح القدس ما ذببت عنا اهل البیت / تا زمانى كه از ما خاندان دفاع مى‏‌كنى مورد تایید روح القدس خواهى بود.»
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۳
0
پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله - فرمود: هنگامی که به آسمان چهارمبرده شدم، به گنبدی از لولو که چهار رکن وچهار در داشت و گویا از حریر سبز بود، نگریستم. گفتم: جبرئیل، این گنبدی که بهتر از آن را در آسمان چهارم ندیده ام، چیست؟جبرئیل گفت: محبوبم محمد، این صورت شهری است که بدان قم گویند. درآن بندگان مؤمن خدا جمع می شوند و منتظر محمد و شفاعتش در روز قیامت وحسابرسی هستند. بحار الأنوار، ج 57، ص 207»