کد خبر: ۶۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۰۸ آذر ۱۳۹۳

شغلی که در سپیدان نفس‌های آخر را می‌کشد+تصاویر

یکی از قدیمی ترین حرف شغلی سپیدان، نمد مالی ست که اکنون تنها فقط نامی از آن باقی مانده است و تنها کسی که در شهرستان در این شغل فعالیت دارد از بی مهری ها نسبت به این شغل و حرفه و هنر گلایه دارد.
به گزارش شیرازه، در این اوضاع و احوال بازار کسب و کار و گرفتاری های روزمره شغلی هنوز مشاغلی در کنارمان هستند که اگرچه درآمدی کم دارند ولی خودشناسنامه تاریخ و قدمت یک سرزمین یا قومی را به نمایش می گذارند.

این‌گونه مشاغل که بیانگر هنر و سبک زندگی و ساده گی پیشینیان یک قوم می باشد، گه گاه برای آنانی که از زندگی ماشینی و تصنعی امروزه خسته شده اند یادآور خاطرات تلخ و شیرین گذشتگان است. ولی این‌طور که به نظر می رسد با پیشرفت علم در عرصه زندگی اقتصادی مردمان امروزه این گونه حرف شغلی نیز به دست فراموشی سپرده می شود. 

یکی از قدیمی ترین حرف شغلی سپیدان، نمد مالی ست که اکنون تنها فقط نامی از آن باقی مانده است و تنها کسی که در شهرستان در این شغل فعالیت دارد از بی مهری ها نسبت به این شغل و حرفه و هنر گلایه دارد.

عین اله باقری که در حال حاضر به عنوان قدیمی ترین نمد مال سپیدان  و در یکی از دور افتاده ترین نقاط شهر اردکان مشغول به فعالیت می باشد گفتگویی کوتاه با مارگون داشته که شنیدن آن خالی از لطف نیست.

خودتان را معرفی کنید:

عین اله قادری هستم. 63 سال سن دارم و متولد سپیدان و شهر اردکان. دارای چهار فرزند می باشم که همگی متاهل می باشند.

از چند سالگی به شغل نمد مالی مشغول هستید؟

ما جمعا 5 بردار هستیم که از بین آنها تنها من شغل پدری خود را از سن 12 سالگی آموختم و اینک نزدیک به 51 سال می باشد که به این شغل مشغول می باشم.

آیا از شغلتان راضی هستید؟

اگرچه در این احوال بد اقتصادی کشور تامین مخارج زندگی برای امثال ما که به همچین حرفی مشغول هستیم بسیار سخت شده ولی از شغلم خود راضی هستم و به برکت و روزی رسانی خداوند متعال ایمان دارم.

این شغل در شهرستان سپیدان دارای چه قدمتی ست؟

تا آنجا که بنده اطلاع دارم این شغل از 150 سال پیش دربین مردمان این شهر مرسوم بوده ولی از 60 نفری که در سال های پیش به این شغل می پرداختند هم اکنون تنها 2 نفر  به این شغل فعالیت دارند.

چه درخواستی از مسئولین دارید؟

از مسئولین می خواهم نگذارند همچین حرفی که بیانگر تمدن یک قوم است اینگونه به دست فراموشی سپرده شود. متاسفانه قبلا نیز مسئولین از این کارگاه بازدید نموده بودند ولی در عمل هیچگونه مساعدتی نشد. همچنین در خواست دیگری که از مسئولین ذی ربط دارم این است که با دادن تسهیلات و کمک مالی به اینجانب جهت سامان دادن به مکان و کارگاه تولید نمد، قدمی را جهت جلوگیری از نابودی این حرفه و هنر در سپیدان بردارند.

نظرات بینندگان