کد خبر: ۶۷۳۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
مدیر عامل آب منطقه ای فارس

امسال خشک ترین سال نیم قرن اخیر بود/ پیمانکار خط دوم آب شیراز به زودی مشخص می شود

سال آینده با قدرت بیشتری با چاه های غیر مجاز برخورد خواهیم کرد
به گزارش شیرازه، مهندس حمیدرضا دهقانی، مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره آب منطقه ای فارس امروز (20اسفند) در جمع خبرنگاران شعار روز جهانی آب را «آب و توسعه پایدار» برشمرد و گفت: در تقویم جهانی و ایران همه ساله روز 22 مارس همزمان با 2 فروردین به عنوان روز جهانی آب شناخته می شود.

به نوشته خبرگزاری شبستان، وی بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص مصرف بهینه آب، یادآور شد: مردم فارس و شیراز باید از اسراف آب بپرهیزند چرا که سال 93 بدترین سال از لحاظ خشکسالی در 46 سال اخیر بوده و آمار بارش ها به شدت افت داشته است.

دهقانی با یادآوری این مطلب که امسال با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود بارندگی ها میانگین بارس در استان فارس 114 میلی متر بوده است اما این رقم در سال قبل 181 میلیمتر بود، افزود: میانگین بلند مدت 221 میلیمتر ثبت شده است.

وی آمار سالانه را بر اساس 18 اسفند هر سال دانست و یادآور شد: امسال هشتمین سال خشکسالی را شاهد بودیم، متاسفانه خشکسالی ها امروز دیگر خارج از رفتار طبیعی به حساب می آید و زمان آن طولانی شده است.

مدیر عامل آب منطقه ای فارس اظهار داشت: متاسفانه تراز آب زیر زمینی سقوط شدیدی را از خود نشان می دهد که علت آن برداشت زیاد آب برای کشاورزی و کمبود بارش هاست و این در حالی است که ما با چاه های غیر مجاز برخورد کرده ایم و حتی مجوز حفر چاه ارائه نشده و چاه های موجود کنتور گذاری شده است.

دهقانی وضع آب در فارس را اسف بار و بحرانی خواند و یادآور شد: با نگاه به وضع رودخانه های استان می توان به این وضع پی برد امروز برخی از رودخانه ها نزدیک به 90 درصد کاهش آب را شاهد هستند و عملا آبی در رودخانه ها نیست.

این مقام مسئول با یادآوری این مطلب که از درودزن هیچ میزان آبی برای کشاورزی خارج نشده است، اظهار داشت: آزادسازی آب از سد ملاصدرا به منظور تقویت آب سد درودزن صورت گرفته است اما آمار سد درودزن بسیار زیاد نگران کننده است.

وی از مصوب شدن بودجه سه هزار و 400 میلیارد ريالی برای حفاظت آب در کشور خبر داد و تاکید کرد: از این میزان 10 درصد آن به فارس تعلق دارد و سال آینده با قدرت بیشتری با چاه های غیر مجاز برخورد خواهیم کرد البته تاکنون یک هزار و یکصد چاه غیرمجاز پلمپ شده است و از مردم می خواهیم تا با ایجاد سازمان های مردم نهاد در راستای حمایت از آب به ما کمک کنند.

دهقانی با تاکید بر اینکه از 2 هزار میلیارد ريال بودجه امسال یک هزار و 750 میلیارد ريال آن محقق شده است و تصریح کرد: پیمانکار خط دوم آب شرب شیراز در فروردین ماه مشخص می شود و حدود یک هزار میلیارد ريال اعتبار اولیه دارد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
لب تشنه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳
0
... و جنابعالی بعنوان مدیر کل مادام العمر آب منطقه ای که پشتت به بعضی ها گرمه چکار کردی برای کاهش این بحران؟