کد خبر: ۶۷۶۴۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۲ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۳

چرا یونسی باید خیلی سریع عزل شود؟/ بدون شناخت از «شارع عربی» لطفا حرف نزنید!

عزل یونسی از دستیاری ویژه رئیس جمهور، می‌تواند ذهنیت عراقی‌ها اعم از شیعه و سنی را نسبت به اهداف ایران از حضور در کشورشان و مبارزه با داعش تا حدی ترمیم کند.
شیرازه – سرویس سیاسی؛ این اولین بار نیست که یک مسئول ایرانی با اظهار نظری ناپخته، زمینه تضعیف قدرت نرم ایران در میان مردم منطقه را فراهم می‌سازد. پیش از علی یونسی که حالا نماد گفتن جملات حاشیه‌ساز در این دولت شده، برخی مقامات دیگر هم مواردی را مطرح کرده بودند. به عنوان مثال دکتر ولایتی پیش‌تر گفته بود که حوثی‌ها در یمن برای ایران، مانند حزب‌الله در لبنان هستند. این جمله به ظاهر درست، زمینه حمله شدید رسانه‌‌های وابسته به سعودی، مصر و قطر به ایران را فراهم کرد. یا اظهارات دکتر زاکانی نماینده اصولگرای مجلس که گفته بود ایران چهار پایتخت عربی را در کنترل خودش دارد. اما اظهارات یونسی در میانه نبرد سرنوشت‌ساز آزادسازی تکریب بود و این، اهمیت ماجرا را دوچندان می‌کرد. یونسی چیزی گفت که فارغ از نیت‌اش، حالا مانند خنجری می‌ماند که از پشت به ایران زده شده است؛ خنجر یک دوست! خنجری که رسانه‌های ارتجاع عرب تا کنون نتوانسته‌ بودند از روبرو بزنند را یونسی از پشت زد.

یونسی که مسئولیتش به عنوان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور قومیت‌ها و اقلیت‌های مذهبی، حالا بیشتر از سابقه امنیتی و اطلاعاتی‌اش به چشم می‌آید، چندی قبل گفته بود: «در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست.» این جمله آن‌قدر حاشیه‌ساز بود که خیلی زود وزارت خارجه کشور دوست و برادر عراق، بیانیه‌ای بدهد و این جملات را محکوم نماید. حتی بخش قابل توجهی از شیعیان عراق که همراه و همسو با ایران هستند هم نمی‌توانند بپذیرند که پایتخت کشورشان، از سوی یک کشور دوست، مورد ادعا قرار بگیرد. اما یونسی چنین کرد و ضربه‌ای سهمگین بر قدرت نرم ایران وارد ساخت. اگر تا دیروز رسانه‌های عربی همسو با سعودی و قطر به دروغ ایران را متهم به کشورگشایی می‌کردند، حالا یونسی خوراک رسانه‌ای آن‌ها را به بهترین شکل فراهم کرده است.

راهکار بلند مدت؛ پیش‌گیری بهتر از درمان

راهکار بلندمدت برای این‌که بار دیگر، قدرت نرم ایران این‌گونه مورد هجمه قرار نگیرد، این است که مقاماتی که مسئولیت‌شان ارتباطی با مباحث منطقه‌ای و روابط بین‌المللی ندارد، حتی‌الامکان از اظهار نظر در این حوزه بپرهیزند. اولین شرط سخن گفتن در حوزه مسائل عربی، شناخت عقل عربی یا به قول خود عرب‌ها، «شارع عربی» است. اگر مسئولی از عقل عربی شناخت نداشت، ممکن است از سر دلسوزی جمله‌ای بگوید که نتیجه‌اش از ده‌ها توطئه علیه ایران بدتر باشد. گاهی اوقات، برخی مسئولان فکر می‌کنند چون مخاطبش عرب شیعه است، می‌توانند به هر شکلی سخن بگویند. این خطایی بنیادین است.

راهکار کوتاه مدت؛ یونسی باید عزل شود

اما راهکار کوتاه مدت که می‌تواند موجب رفع سوءتفاهم‌های شکل گرفته میان ملت عراق شده است، عزل فوری یونسی است. یونسی فارغ از این‌که چه نیتی داشته، الان نماد قدرت‌طلبی و کشورگشایی ایران شده است در حالی که ایران مبتنی بر اهداف انقلابی خود، در مسیر حمایت از مستضعفان و مبارزه با تروریسم حرکت می‌کند. عزل یونسی از دستیاری ویژه رئیس جمهور، می‌تواند ذهنیت عراقی‌ها اعم از شیعه و سنی را نسبت به اهداف ایران از حضور در کشورشان و مبارزه با داعش تا حدی ترمیم کند. البته ضربه جناب یونسی بر پیکر قدرت نرم ایران، کاری‌تر از آن است که حتی با عزلش هم، همه چیز به حالت عادی بازگردد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳
0
چشم اصلاح طلبان روشن...!!!
اصولتراش
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳
0
راهکارباند شیرازه فقط برای مخالفان گاردآهنین است که برکنارشوند والا باند اصول تراش را عشق است!!!!
حسام
با این لقمه دور سر پیچوندن خودت هم فهمیدی چی گفتی!
ناشناس
کاملا درسته.