کد خبر: ۶۸۳۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

وعده های مسئولین در سال 93 که عملی نشد

آیا با رویه دولت مبنی بر تزریق قطره چکانی اعتبارات به این پروژه، هنوز هم می توان به وعده های دولت و مسئولین شیراز برای اتمام کامل خط یک تا پایان سال 95 می توان امید داشت!؟
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، گوش‎های ما به شنیدن وعده عادت دارد و گاهی اگر وعده نشنو‎یم، یک جورایی حال‎مان بد می‎شود! وعده‎هایی از جمله بهره برداری از متروی شیراز، ساخت ورزشگاه میانرود، اجرای طرح ترافیک، ساخت تالار مهر، احداث پالایشگاه دوم شیراز، اتمام واگذاری مسکن مهر در قارس، که برخی از آنها هرگز محقق نمی‎شوند در شیراز پُر است که بدون شک اگر نیمی از آنها عملی می‎شد، امروز شیراز گلستان بود. طرح هایی که در پیچ و خم وعده های مسئولین خاک می خورند و چشم انتظار رسیدن پول از پایتخت هستند. در آستانه سفر هیئت دولت به فارس به معرفی برخی پروژه ها در شیراز پرداختیم که بیشتر از آنکه مایه آرامش و تسلی خاطر شهروندان باشد به سوهان روح آنها بدل گشته است. امید است با تلاش مسئولین استان دولت اعتدال توجه ویژه ای به تزریق اعتبارات برای اتمام این طرح ها داشته باشد.

پالایشگاه دوم شیراز

قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی از کلنگ‌زنی پالایشگاه دوم شیراز در۱۹ مهرماه 93 با حضور معاون اول رییس جمهور خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه ۱.۵ میلیارد دلاری ظرفیت تولید پالایشگاه شیراز ۱۲۰هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. پروژه ای که سال قبل با دلایل کارشناسی رد شده بود. پالایشگاهی در حریم شهرشیراز و چسبیده به شهر زرقان که سالهاست کارشناسان محیط‌ زیست می گویند این منطقه تحمل فشار صنایع آلاینده دیگری را ندارد با این‌حال اما آقای قادری نماینده شیراز در مجلس مطمئن است اجرای پروژه توسعه پالایشگاه هیچ‌ گونه آلودگی زیست محیطی ندارد...

پروژه هایی که در سایه وعده مسئولین خاک می خورند/ دوصد گفته چو نیم کردار نیست

احداث پالایشگاه دوم شیراز در شرایطی پیگیری شده و می شود که هنوز هیچ‌ گونه مجوزی برایش صادر نشده. آقای احمدی استاندار فارس هم در دی ماه سال 93 گفت که در نشست اخیری که با رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست داشته ساخت پالایشگاه دوم شیراز نهایی شده اما مدیرکل محیط‌ زیست استان فارس. آقای ابراهیمی کارنامی اجرای هرگونه پروژه اقتصادی را منوط به اجازه محیط‌ زیست عنوان کرد. به هر حال سه سال قبل با وجود مخالفت‌ های زیاد، بعد از مماشاتهای زیاد، خطوط لوله نفت سروستان بی‌ سر و صدا از پارک ملی بمو عبور کرد آن‌ هم درست از جلوی چشمان پاسگاه محیط‌ بانی. حالا باید منتظر ماند و آیا باز هم لوله‌ های نفتی از بمو عبور می کنند؟ و آیا ساخت پالایشگاه شیراز بالاخره اجرایی می شود؟

ورزشگاه میانرود شیراز
ورزشگاهی در جنوب شیراز که در دوران اصلاحات کلنگ ساخت آن بر زمین خورد. قرار بود چشم بادامی های کره ای 4 ساله این ورزشگاه را بسازند اما چون هزینه های انتقال دستگاه های آنها بیش از هزینه ساخت ورزشگاه می شد به پیمانکاران داخلی واگذار شد. از آن زمان تاکنون بیش از 50 بار وعده بهره برداری از این استادیوم 50 هزار نفری شنیده شده است. اتفاقات سال 93 ورزشگاه را با هم مرور می کنیم.
پروژه هایی که در سایه وعده مسئولین خاک می خورند/ دوصد گفته چو نیم کردار نیست

شهردار شیراز شهریور ماه در پاسخ به پیشنهاد مدیرکل ورزش و جوانان فارس در راستای کمک و مشارکت شهرداری در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ورزشی، گفت: سند ورزشگاه میانرود این شهر را به‌ نام شهرداری کنید، یک‌ ساله آن را تمام می‌کنیم.

غلامرضا کمانه 13 آذرماه در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به آخرین وضعیت ورزشگاه میانرود شیراز تاکید کرد: تعطیل شدن کار در این مجموعه ورزشی صحت ندارد و فعالیت در حال انجام است و آنچه که باعث کند شدن روند کار در این مجموعه شده بود عدم تخصیص اعتبارات مناسب به مجموعه میانرود بود که در حال رایزنی برای برطرف شدن این مشکل هستیم.

روز 27 آذرماه استاندار فارس با بیان اینکه متأسفانه ورزشگاه میانرود شیراز به آثار باستانی تبدیل شده، تصریح کرد: روند اجرایی ساخت این ورزشگاه خیلی طولانی شده و خوشبختانه در بودجه 94 برای ساخت روزشگاه میانرود شش میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

آیت الله ایمانی نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز روز گذشته گفت: موضوع تکمیل و افتتاح ورزشگاه میانرود شیراز در سفر استانی رییس جمهوری به استان فارس از سوی مسوولان این استان با جدیت پیگیری شود. واقعیت آن است که ساخت ورزشگاه میانرود شیراز طی 14 سال به محلی برای تمرین مدیریت عمرانی ورزشی کشور تبدیل شده است. باید منتظر ماند دید آیا باز هم ورزشگاه ميانرود بايد منتظر سوت آغاز بازي براي دولتي ديگر بماند يا دولت یازدهم درب آن را بر روي ورزشکاران خواهد گشود؟ 


قطار شهری شیراز

پروژه قطار شهري شيراز در اوايل دولت هفتم به دست وزير كشور كلنگ زني شد و امروز پس از گذشته حدود 18 سال همچنان مسئولين شهري شيراز قول هاي مختلفي را بابت زمان افتتاح خط یک آن به مردم مي دهند. خط اول قطار شهري شيراز كه در دو فاز مدنظر قرار گرفته بود طي اين سال ها داستانهاي مختلفي را پشت سر گذاشت. از كمبود بودجه و عدم همكاري پيمانكاران تا وعده های سالیانه و بعضا ماهانه برای افتتاح! 

پروژه هایی که در سایه وعده مسئولین خاک می خورند/ دوصد گفته چو نیم کردار نیست

مهرماه 93 که رسید بالاخره طلسم بهره‌برداري از مترو در شيراز شكست. معاون اول رئیس جمهور به شیراز آمد و فاز یک خط یک را افتتاح کرد. با این شروع نصفه و نیمه قطار شهری نه تنها مسئولان شیراز از زیر بار فشار مردم و رسانه ها رهایی نیافتند بلکه مردمی که ترافیک آنها را می بلعد خواستار بهره برداری کامل از متروی شیراز شدند. حالا مسئولین بجای اهتمام برای اتمام کامل خط یک، به دنبال دریافت بودجه برای شروع خط دوم متروی شیراز هستند.

به گفته مسئولین اتمام فاز دوم، خط یک قطار شهری شیراز به ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. آیا با رویه دولت مبنی بر تزریق قطره چکانی اعتبارات به این پروژه، هنوز هم می توان به وعده های دولت و مسئولین شیراز برای اتمام کامل خط یک تا پایان سال 95 می توان امید داشت!؟

طرح ترافیک شیراز
طرح ترافیک شیراز طرحی که از ابتدا معلوم بود یک کپی کامل ازطرح ترافیک تهران است طرحی بود کاملا غیرکارشناسی که خیلی از نهادهای تصمیم گیر در شیراز مخالف اجرای این طرح بودند. آنها معتقد بودند تا زیرساختهای شهری ایجاد نگردد این طرح با شکست مواجه خواهد بود. لذا هرگاه مترو – این آرزوی دیرینه مردم شیراز _ را راه افتاد، مسیر شمال به جنوب شیراز و شرق به غرب آن را حداقل با بزرگراهی مشابه رسالت یا همت تهران به هم وصل شد، به اندازه کافی اتوبوس تندرو با بلیط ارزان قیمت مشابه تهران راه اندازی گردید، فرهنگ عمومی رانندگی در شیراز را ارتقاء یافت، پلیس راهور در حد کفایت از نیروهای کارشناس کادر (افسر شاغل) برخوردار گردید آنگاه اگر نیاز به ایجاد طرح ترافیک و محدودیت تردد خودروهای شخصی در خیابانهای مرکزی مردم هم با کمال میل استقبال می کنند اما در غیر این صورت همین آش و همین کاسه بازهم وجود خواهد داشت و  کسی به طرح‌های تقلیدی ترافیک دل نمی بندد.
این طرح از 15 دی ماه 92 به صورت ارشادی اجرا شد اما در کش و قوس اظهارنظرهای متفاوت و بعضا جالب مسئولین و نارضایتی مردم از اجرای بسیار بد این طرح متوقف شد.

پروژه هایی که در سایه وعده مسئولین خاک می خورند/ دوصد گفته چو نیم کردار نیست
اما اخیرا زحمتکش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تاکید بر ضرروت اجرای طرح ترافیک در این کلان شهر گفت: برای اجرای طرح ترافیک شیراز روش کنترل مکانیزه پیش‌بینی شده است. معلوم نیست در روزهایی که ترافیک سرسام آور شیراز مردم را ساعت ها در خودرو خود محبوس کرده و بوق های ممتد برای فرار از این مخمصه اعصابی برای شهروندان باقی نگذاشته، آیا این طرح چندین و چند ساله رنگ اجرا به خود می گیرد؟ باید منتظر ماند.

تالار مهر شیراز

پروژه احداث بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی – هنری جنوب ایران کلید خورد. حکایت تالار مرکزی شیراز قصه دور و درازی است که از اواخر سال ۱۳۹۰ زمانی که سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کلنگ آن را در محل سیلوی شیراز به زمین زد و حالا بیش از سه سال است که از آن روز می‌گذرد. این طرح ابتدا در قالب «مهر ماندگار» قرار گرفت تا پایان دولت مهرورز دهم ساخته شود اما به زودی از این طرح خارج شد تا این که مردادماه سال 92 معاون مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌ و گو با خبرجنوب از واگذاری پروژه به پیمانکار و آغاز مراحل نقشه برداری تالار مرکزی شیراز خبر داد. او گفت که رقم این قرارداد 42 میلیارد تومان است و درحال حاضر مراحل نقشه برداری درحال انجام است و حداکثر تا ۳۰ روز آینده مراحل احداث آغاز و 36 ماهه ساخته می شود.

پروژه هایی که در سایه وعده مسئولین خاک می خورند/ دوصد گفته چو نیم کردار نیست

همتی مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد فارس تیرماه 93 گفت که تالار فرهنگی – هنری مهر شیراز در مرحله فوندانسیون قرار دارد و انشاالله ۳۶ ماه دیگر تمام می‌شود. اما با گذشت بالغ بر سه سال از کلنگ خوردن این طرح، کماکان در مرحله گودبرداری و فنداسیون باقی مانده است. دلیل این که چرا روند ساخت تالار مهر شیراز  این قدر کند است می توان به نبود اعتبارات اشاره کرد اما شاید دلیل بعدی را بتوان در اظهارنظر وزیر ارشاد فعلی پیدا کرد. جنتی در مهرماه 92 در جریان بازدید از این تالار گفت که اگر واگذاری بخشی از زمین این تالار با عدم مشارکت سازمان غله روبه‌رو بوده، بهتر این است برج‌های این سیلو که متعلق به سال 1314 است به عنوان یک اثر باستانی در اختیار مردم قرار گیرد!

مسکن مهر صدرای شیراز

هدف طرح بزرگ مسكن مهر، خانه دارکردن قشرهاي کم درامد جامعه بود. طرحي که درعمل اما با مشکلاتي مواجه شده، به طوري که درخيلي از شهرها، چشم هايي دوخته شده به در، منتظر تحويل کليد اين خانه ها، مانده اند.

دولت یازدهم به مردم قول داد که پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر را به پایان می‌رساند و بجای طرح مسکن مهر، طرح‌های بهتر و کارآمدتری را به عرصه اجرا درخواهد آورد. بی‌مهری دولت یازدهم و کم‌توجهٔ به پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر کار را بدان جا رساند که مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای دولت فرمودند که اگر با ادامه طرح مسکن مهر هم موافق نیستید لااقل خانه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کرده و به صاحبانشان بدهید. اما دولتمردان که اعتقاد چندانی به این طرح نداشتند بارها علیه آن سیاه نمایی کردند کار به جایی رسید که آقای وزیر آن را طرح مزخرف دانست.

پروژه هایی که در سایه وعده مسئولین خاک می خورند/ دوصد گفته چو نیم کردار نیست

طرح مسکن مهر در همه شهرستان های فارس با مشکلات عدیده ای روبروست. کمتر شهری وجود دارد که همه متقاضیان کلید خانه های خود را دریافت کرده باشند. به عنوان نمونه در شهر صدرا که سهم آن از این طرح 30 هزار واحد می باشد بسیاری از متقاضیان هنوز چشم انتظار ساخت خانه های خود هستند و آن دسته از مردم هم که صاحب خانه شدند رضایت چندانی ندارند.

آذرماه سال 92 مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی فارس در خصوص وضعیت پیشرفت پروژه های مسکن مهر در استان فارس، گفت: 110 هزار واحد مسکن مهر در استان فارس مصوب شد که تاکنون 55 هزار واحد آن آماده شده است. بهاروند افزود: 50 درصد باقی مانده نیز طبق برنامه ریزی انجام شده تا سال 93 تحویل داده خواهد شد. وقتی که متولی اصلی مسکن در کشور این طرح را مزخرف می داند آیا می توان به وعده های این چنینی دلخوش بود؟
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
0
سال گذشته اقای استاندار در مرکز بخش مجمله خنج قول دادند که در همان سال 93 گاز رسانی میکنیم اما یک سال گذشت وهیچ خبری از قول استاندار نیست ان روز البته به شدت هم دولت قبل را زیر سوال بردند حالا ایا پاسخگو هستند
کریمی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
0
سلام. اینم لینک وعده استاندار در مرکز بخش محمله شهرستان خنج که یکی از سایت های خبری خنج منتشر کرده.

http://khonjekohan.ir/news/show/980/