کد خبر: ۷۱۰۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
سخنران همایش مردمی «روحانی تنها نیست؛ اگر به هر قیمتی توافق نکند»:

خطم را کنترل می‌کنند/ مذاکرات از موضع افراد شکست‌خورده است

رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: پروتکل الحاقی یعنی لو رفتن تمام تحقیقاتی که انجام می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، فریدون عباسی امشب در همایش مردمی «روحانی تنها نیست؛ اگر به هر قیمتی توافق نکند» که به همت جبهه مردمی دفاع از عزت ملی و به منظور تبیین روند مذاکرات هسته‌ای در مسجد رسول اعظم(ص) شیراز برگزار شد، گفت: شهدای غواص که امروز فضای تهران را معنوی کردند، در موفقیت‌های ما سهم داشتند و اگر کشور در عرصه‌هایی موفق شده همین نفس‌های روحیه ایثار و شهادت است که در جامعه ایجاد شده است.

وی افزود: انقلاب کردیم و خواستیم مرکز تصمیم‌گیری را به داخل کشور منتقل کنیم و خودکفا و مستقل باشیم و همه این‌ها مشکلاتی برای کشور ایجاد کرده که عمده‌ترین آن را جنگ با هدف تخریب اقتصاد ایران می‌دانیم که به همت مردم و امام موفق نشدند ما را در جنگ شکست دهند و انقلاب را پاک کنند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه آن زمان امام گفت جنگ رحمت است، تصریح کرد: در دستگاه مختصات انقلاب دفاع از اسلام یک موضوع اساسی است.

عباسی بیان داشت: اگر نگاه کنیم که ما در دنیا قدرت هستیم یا اقماری از کشورهای دیگر هستیم و یا اینکه ما نسبت به سوریه، افغانستان، حزب‌الله لبنان و غیره چگونه فکر می‌کنیم.

وی تصریح کرد: اگر به این مسائل نگاه کنیم، حل مشکلات اقتصادی برای ما وجود دارد.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران ادامه داد: عده‌ای در داخل کشور کارهایی انجام دادند و کار خوبی بود، در زمان جنگ دانشگاه‌ها با جهت‌گیری‌های خاص و برای حل مشکلات کشور بازگشایی شد، در مدت کوتاهی رشته‌های فوق‌لیسانس را راه‌اندازی کردیم؛ با این اوصاف معلوم است کشوری که نیروهایش در داخل خودش بماند رشد می‌کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در سال‌های 71 تا 76 اعزام دانشجو به خارج از کشور را کاهش دادیم و نزدیک به صفر رساندیم و تبدیل به کشوری شدیم که اکثر نیازهای خودش را در مقطع دکتری می‌تواند تکمیل کند و تازه کشورهای دیگر هم می‌توانند به اینجا بیایند و درس بخوانند و فرهنگ ما را یاد بگیرند که آثار این را در کشورهای منطقه و آفریقایی مشاهده می‌کنیم.

ما صدور انقلابمان را از بُعد اندیشه خیلی وقت است آغاز کرده‌ایم

عباسی با بیان اینکه ما صدور انقلابمان را از بُعد اندیشه خیلی وقت است آغاز کرده‌ایم، گفت: وقتی دشمن مقاومت ما در برابر جنگ سخت و تحریم و غیره را دید که ایران امروز کشوری شده با توان موشکی جزو کشورهای برتر دنیا و می‌تواند ماهواره در جو قرار بدهد.

وی افزود: حالا آیا در رشته خاصی بیش از حد هزینه کرده و وقت گذاشته‌ایم؟ من پاسخم منفی است یعنی اگر رشته‌های تحصیلی در تمام ابعاد رشد نمی‌کردند موفق نمی‌شدیم چیزی را کپی کنیم چه برسد به اینکه طراحی و تولید کنیم.

اگر کشور در عرصه‌های علمی رشد نمی‌کرد نمی‌توانست سانتریفیوژ را تولید کند

این دانشمند هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه این دولت آمد و گفت سانتریفیوژ بچرخد و زندگی مردم هم بچرخد، گفت: چرخ زندگی مردم می‌چرخد و تبلوری از رشد دانش و فناوری کشور ما در عرصه‌های مختلف اعم از هسته‌ای و ماشین سانتریفیوژ است که چیزی جز مهندسی مکانیک و برق فیزیک مواد و غیره نیست؛ یعنی اگر کشور در این عرصه‌ها رشد نمی‌کرد نمی‌توانست سانتریفیوژ را تولید کند.

وی تصریح کرد: این‌طور نیست که ساخت سانتریفیوژ از زندگی مردم زده است بلکه زندگی مردم رشد کرده و سانتریفیوژ ساختیم.

عباسی بیان کرد: آژانس می‌گوید من با ایران مشکل دارم، مشکل مربوط به قبل از سال 2003 یعنی 1382 است که دولت هشتم سر کار بود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: مشخص است چرا امروز گفته می‌شود اگر مشکلی داریم مربوط به این دوره است، آیا دولت‌های ما باید همه‌چیز را گردن دولت‌های قبلی بیندازند؟

وی گفت: یک جریان فکری در جامعه ما هست که سال 83 وجود داشته و دوباره سرکار آمده و معتقد است باید تعلیق کنیم و با سه کشور اروپایی مذاکره کرد و داوطلبانه تعلیق کرد؛ امروز هم این کلیدواژه‌های داوطلبانه و فرا پروتکلی را می‌شنویم.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران گفت: این جریان چند روز بعد توافق در آژانس علیه ما پیش‌نویس قطع‌نامه دادند و تصویب کردند، چند روز بعد از توافق سعدآباد و بروکسل، وقتی آژانس تعداد قطع‌نامه‌هایش در شورای حکام زیاد می‌شود؛ اعلام می‌کند از حل موضوع ایران عاجزم و پرونده را به جایی قوی‌تر می‌فرستد، یعنی پرونده را از آژانس خارج و به شورای امنیت فرستاد.

وی ادامه داد: در دوران خاتمی شروع به برداشتن تعلیق‌های داوطلبانه کردیم و چون دیدیم مذاکرات نتیجه نداد، گفتند همین‌طوری نمی‌شود و از اینجا بود که قطع‌نامه‌های شورای امنیت متولد شد؛ یکی گرفتیم که چرا تعلیق‌ها را برداشتیم؛ یکی برای غنی‌سازی 3.5 درصد و همین‌طوری هرسال یک‌جور قطع‌نامه می‌گیریم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: در جامعه گفته نمی‌شود چرا تحریم شدیم و قطع‌نامه شورای امنیتی گرفتیم، این‌ها ریشه‌هایش به قبل از 83 برمی‌گردد.

آژانس برای ما پرونده‌ای با اطلاعاتی که منافقین دادند، ساخته که 17 درصد تحریم‌ها به این موضوع برمی‌گردد

عباسی بیان کرد: آژانس برای ما پرونده‌ای با اطلاعاتی که منافقین دادند، ساخته که 17 درصد تحریم‌ها به این موضوع برمی‌گردد؛ بیش از 80 درصد تحریم‌ها مربوط به حقوق بشر و دفاع از تروریسم است؛ یعنی نگذاشتیم سوریه را تکفیری‌ها بگیرند.

وی گفت: پبرخی‌ها قدرت ایران و هسته‌ای را قبول ندارند و میگویند به درد نمی‌خورد و می‌گویند کیلووات ساعتی چند؟

این استاد دانشگاه اضافه کرد: من می‌پرسم چرا زحمت می‌کشیم فرزندانمان را بزرگ کنیم و چقدر هزینه می‌کنیم، جوان را آماده کار می‌کنیم و دودستی تقدیم کشورهای غربی می‌کنیم چون نمی‌توانیم جوانان خودمان را ارضای علمی کنیم و تکنولوژی پیشرفت نکرده است؛ وقتی تکنولوژی پیشرفت نداشته باشد فکر مهاجرت داریم و ژن هوشمند را از دست می‌دهیم، قیمت این چند است؟

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: با این وجود یعنی رژیم گذشته عقلش نمی‌کشید که به سراغ هسته‌ای رفت؟ حالا ما خیلی عقل کل شده‌ایم؟ برای امنیت انرژی داشتن باید تنوع انرژی داشته باشیم.

عباسی بیان داشت: چیزی که تا الآن هزینه کردیم نسبت به چیزی که تاکنون به دست اوردیم عقب هستیم.

وی گفت: برخی تبلیغ می‌کنند تا به مردم القا کنند هسته‌ای نقشی در زندگی مردم ندارد و باید رهایش کنیم، یعنی دستاوردهای 20 ساله ملت را بدهیم برود و این روحیه جوانان و اطمینانشان را تضعیف می‌کند.

اگر می‌خواهیم امنیت کشور را حفظ کنیم باید نسل‌های امروز ما دست‌به‌دست بدهند و در پروژه‌های راهبردی وارد شویم

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: اگر می‌خواهیم امنیت کشور را حفظ کنیم باید نسل‌های امروز ما دست‌به‌دست بدهند و در پروژه‌های راهبردی وارد شویم، دشمن تمام تلاشش را کرده تا از ورود ما به این حوزه‌ها جلوگیری کند و نتوانسته است و نباید توانمان را روی مذاکره بگذاریم؛ راه‌حل در رژیم صهیونیستی است؛ چون به خاطر شکست‌هایی که از رشد شیعیان در لبنان که از سال 61 شروع شده است، خورد؛ می‌توانیم آن را شکست دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اگر گلوی رژیم صهیونیستی را بفشاریم و بگذاریم مردم منطقه رشد کنند و از آنها حمایت معنوی بکنیم می‌توانیم آنها را شکست بدهیم، آنها هیچ غلطی هم نمی‌توانند بکنند و اگر می‌توانستند تاکنون کرده بودند.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران تصریح کرد: ما دیگر کشور ضعیفی نیستیم که رژیم صدام بتواند به ما حمله کند؛ تازه آن موقع هم ضعیف نبودیم انسجام نداشتیم؛ باید گلوی صهیونیسم‌ها را بفشاریم تا به آژانس فشار بیاورند و غربی‌ها را وادار کنند حقوق ما را بپذیرد.

عباسی گفت: از این پیچ تاریخی قدرت منطقه‌ای بالفعل و قدرت جهانی بالقوه باید عبور کنیم، باید به سمت تقویت دانایی و توسعه علم و دانش در کشور برویم، ما مؤلفه‌های قدرت جهانی را داریم.

وی در مورد مصاحبه با دانشمندان بیان کرد: من حاوی اطلاعاتم آیا تمام اطلاعات کشور را باید به بازرسان بدهم؟ یا اینکه آن‌ها روانشناس هستند و نگاه قیافه آدم می‌کنند ببینند من چگونه هستم، دانشمندان ما هم صادق هستند، به صلاح کشور نیست بازرسان با ما صحبت کنند ولی اگر نظام به ما بگوید انجام می‌دهم ولی برای مطامع دولت‌ها این کار را انجام نمی‌دهم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نیاز به 20 درصد غنی‌سازی گفت: این‌طور نیست که اصلاً به 20 درصد نیازی نداشته باشیم، ما نیاز به سوخت 20 درصد داشتیم، دولت فعلی پروژه شیراز را خوابانده است، احمدی‌نژاد هم حاضر بود بودجه را بدهد، می‌توانستیم از پتانسیل دانشگاهی شیراز استفاده کنیم، زمینه تحقیقات را فراهم کنیم.

عباسی بیان کرد:20 درصد را برای راکتور تهران و غیره نیاز داریم، بین 45 تا 56 درصد برای زیردریایی‌ها نیاز داریم. ما وارد آب‌های بین‌المللی شدیم، هم ناوگان تجاری و هم نظامی ما و آنها هم برای همین ما را تحریم می‌کنند؛ یعنی کشتی ساختیم که کالاها را خودمان منتقل کنیم آمدند بیمه کشتی‌ها را تحریم کردند؛ بیمه ساختیم؛ حالا کشتی‌های ما را به سواحل راه نمی‌دهند.

وی گفت:90 درصد را هم برای تحقیقات روی سیستم‌های اندازه‌گیری نیاز داریم، الآن در اصفهان یکی داریم سوختش 90 درصد است اما فقط یک کیلو سوخت داریم، همه رقم غنی‌سازی ما نیاز داریم.

مذاکرات از موضع افراد شکست‌خورده است و از موضع قدرت نیست

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه مذاکرات از موضع افراد شکست‌خورده است و از موضع قدرت نیست، عنوان کرد: بنده به عنوان کسی که سال‌ها در عرصه انرژی اتمی کار کردم و در بخش تخصصی تیم مذاکره‌کننده را تا حدی راهنمایی کردم از اطلاعات محرومم و هرکس هم با من تماس بگیرد خطم را کنترل می‌کنند و با وی برخورد می‌کنند.

وی اضافه کرد: دانشگاه شیراز به ما اطلاعات خوبی داده و نیاز نداریم از کارشناسان انرژی اتمی چیزی بپرسیم و اطلاعاتمان هم از خارجی‌ها می‌گیریم تا حالا از تیم مذاکره‌کننده داخلی نتوانستم اطلاعات بدرد بخوری را در بیاورم و اطلاعاتم بیشتر از منابع خارجی است.

این دانشمند هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه تحریم‌های ما به خیلی چیزها گره‌خورده و اصلش به خاطر پیروی از اسلام و اصول انقلابی است، گفت: تحریم‌ها را به نظر آژانس منوط کردند که آژانس هم گفته ایران از برنامه هسته‌ای خودانحراف دارد و ما را مجرم شناخته است و حالا چطور می‌روند بیانیه لوزان می‌نویسند من نمی‌دانم.

شاید در آینده آگهی بدم که مردم برای کمک به هسته‌ای نفری هزار تومان بدهید

وی گفت: هرچه دولت سعی کرده پول ندهد ما باز با چنگ و دندان اجلاس‌های هسته‌ای را برگزار می‌کنیم شاید در آینده آگهی بدم که مردم برای کمک به هسته‌ای نفری هزار تومان بدهید.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران با بیان اینکه مطالبی که در تلویزیون می‌گویند مصرف داخلی دارد، تصریح کرد: ما کاری به پارچین نداریم، از زمان رضاشاه مرکز تولید مهمات کشور بود و بعد از جنگ سرمایه‌گذاری زیادی روی آن شد، حالا دارند به ما اتهام می‌زنند که دارید آنجا کار هسته‌ای نظامی می‌کنند درحالی‌که ماهواره‌هایشان هر ساعت آنجا را رصد می‌کنند.

پروتکل الحاقی یعنی لو رفتن تمام تحقیقاتی که ما در کشور انجام می‌دهیم

عباسی گفت: با پروتکل الحاقی می‌خواهند بگویند هرجا ما مشکوک بودیم باید برویم بگردیم، اماکن دولتی ما هم از این بازرسی‌های مصون نیستند، این یعنی لو رفتن تمام تحقیقاتی که ما در کشور انجام می‌دهیم، حالا این دوستان خیلی راحت میایند همچنین چیزی را امضا می‌کنند.

وی افزود: رژیم گذشته چقدر از دستاوردهای هسته‌ای دفاع کرده و طی چهار سال مذاکره با امریکا حاضر نشده چیزهایی را که آنها می‌خواهند به آن‌ها بدهد، اگر وزارت خارجه راست می‌گوید این‌ها را منتشر کند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه آیا می‌گذارند دانشجوهای بنده بروند راحت کارخانه سوخت را ببینند؟ جلوی بازدید دانشجویانی که رشته مرتبط با هسته‌ای دارند را می‌گیرند و اجازه نمی‌دهند بازدید کنند به اسم اینکه محرمانه است، گفت: واقعیت دنیا این است که تا ابزار قدرت نداشته باشیم کارمان در مجامع بین‌المللی پیش نمی‌رود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴
0
احسنت دکتر جان...