کد خبر: ۷۱۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۴ - ۰۲ تير ۱۳۹۴
مدیرکل زندان‌های استان فارس:

حکم اعدام حافظان قرآن به حبس ابد تبدیل می شود/ زندان‌ عادل‌آباد به ظفرآباد منتقل می شود

حیات‌الغیب گفت: بیش از سه هزار خانواده زندانیان تحت پوشش انجمن‌های حمایت از زندانیان استان قرار دارند.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، سید حشمت‌الله حیات‌الغیب در نشست خبری تشریح فعالیت‌های اداره کل زندان‌های استان فارس گفت: در استان فارس 19 مرکز اصلاحی ـ تربیتی شامل 15 زندان، دو بازداشتگاه یک اردوگاه کارآموزی و کاردرمانی که زندانیان مواد مخدر در آن نگه‌داری می‌شوند و یک کانون اصلاح و تربیت مختص زندانیان زیر 18 سال وجود دارد.

وی افزود: فارس از نظر تعداد زندان اولین استان کشور محسوب می‌شود که 97 درصد از زندانیان استان مرد و 3 درصد خانم‌ها هستند و از نظر فراوانی جرائم مواد مخدر با 38 درصد و سرقت 28 درصد بالاترین فراوانی جرائم را تشکیل می‌دهند.
مدیرکل زندان‌های استان فارس بیان کرد: اصلاح و تربیت زندانیان، بازسازی شخصیت روحی، روانی و جسمی آنان و سالم‌سازی جهت بازگشت به آغوش خانواده و جامعه اسلامی از مأموریت‌های اصلی اداره کل زندان‌ها است که در زندان‌ها فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی گسترده‌ای انجام می‌شود.

ترویج فرهنگ و آموزه‌های دینی و اخلاقی با محوریت قرآن و نماز از مؤلفه‌های اصلاح و تربیت زندانیان است

حیات الغیب با اشاره به رویکرد اصلاح و تربیت در زندان‌ها گفت: ترویج فرهنگ و آموزه‌های دینی و اخلاقی با محوریت قرآن و نماز از مؤلفه‌های اصلاح و تربیت زندانیان است که در زندان‌های استان 42 نفر روحانی به صورت تمام وقت و نیمه وقت در برنامه‌های اصلاحی تربیتی فعالیت دارند و از بدو ورود به زندانیانی که به زندان معرفی می‌شوند یک بسته فرهنگی شامل یک جلد قرآن، مهر نماز، تسبیح، کتاب و ادعیه تحویل می‌شود.

هشت مدرسه قرآنی در اندرزگاه‌های استان فارس فعالیت دارند

وی افزود: هشت مدرسه قرآنی در اندرزگاه‌های استان فارس فعالیت دارند که چهار مدرسه قرآنی در زندان مرکزی شیراز و چهار مدرسه دیگر در زندان‌های نی‌ریز، مرودشت، مجتمع حرفه‌آموزی و کاردرمانی شیراز و داراب فعال است.

استان فارس جزو استان‌های برتر کشور در فعالیت‌های قرآنی زندان‌ها است

حیات‌الغیب تصریح کرد: استان فارس جزو استان‌های برتر کشور در فعالیت‌های قرآنی زندان‌ها است و در زندان‌های فارس 805 زندانی از یک جزء تا کل قرآن را حفظ هستند که به کسانی که موفق به حفظ کل قرآن می‌شوند، بسته به نوع جرمشان تخفیفاتی تعلق می‌گیرد به عنوان مثال اگر حکم آن‌ها اعدام باشد، تبدیل به حبس ابد می‌شود.

مدیرکل زندان‌های فارس با بیان اینکه جلسات تلاوت نور به صورت مستمر روزانه بعد از نمازهای جماعت برای زندانیان برگزار می‌شود، گفت: در پنج سال متوالی اداره کل زندان‌های فارس به عنوان دستگاه برتر در امر اقامه نماز در بین دستگاه‌های اجرایی استان معرفی شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی در زندان‌ها بیان کرد: کلاس‌های نهضت سوادآموزی به صورت اجباری برای زندانیان کم‌سواد و بی‌سواد برگزار می‌شود و ‌806 نفر از زندانیان با همکاری آموزش و پرورش در مقاطع راهنمایی، دبیرستان و هنرستان و تعدادی از زندانیان هم در دانشگاه علمی ـ کاربردی و پیام نور در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به امر ورزش به عنوان وجه دیگری از اصلاح و تربیت گفت: روزانه نیم ساعت بعد از بیدارباش ورزش صبحگاهی در زندان‌ها انجام می‌شود و زندانیان با توجه به امکانات ورزشی که فراهم شده است در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت مستمر دارند و حتی در مسابقات استانی و کشوری حضور فعال پیدا می‌کنند.

حیات‌الغیب بیان کرد: 17 کتابخانه در زندان‌های فارس وجود دارد که در آن‌ها 53 هزار و 319 جلد کتاب موجود است و زندانیان می‌توانند به راحتی به کتب مورد علاقه خود دسترسی پیدا کنند و علاوه بر این‌ها مسابقات مختلف کتاب و کتابخوانی نیز جهت تشویق و ترغیب زندانیان در مجموعه زندان‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: 122 هزار و 941 فقره روزنامه و مجله با 416 عنوان بین زندانیان در سال گذشته توزیع شد و 445 مسابقه فرهنگی کتابخوانی، مقاله‌نویسی و خاطره‌نویسی در بین زندانیان برگزار شد که 8480 نفر از زندانیان در آن‌ها شرکت کردند.

مدیرکل زندان‌های فارس بیان داشت: در بخش فعالیت‌های هنری تعداد قابل توجهی از زندانیان در رشته‌های هنرهای تجسمی، تئاتر، خوشنویسی، نقاشی و غیره فعالیت می‌کنند که در سطح استان و کشوری در مسابقات شرکت و حضور فعال دارند و زندانیان استان در این خصوص رتبه‌های خوبی نیز کسب کرده‌اند.

وی با اشاره به اشتغال و حرفه‌آموزی زندانیان و پر کردن اوقات فراغت آنان گفت: در بعد اشتغال با توجه به استعداد افراد زندانی با همکاری اداره فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی زندانیان در 30 رشته مختلف هم فنی و حرفه‌ای و هم صنایع دستی آموزش داده می‌شود و در پایان دوره گواهینامه‌های مهارت فنی بدون ذکر نام زندان به آن‌ها اعطا می‌شود.

بیش از چهار هزار نفر از زندانیان استان در کارگاه‌های اشتغال مولد و غیرمولد فعالیت دارند

حیات‌الغیب بیان داشت: بیش از چهار هزار نفر از زندانیان استان در کارگاه‌های اشتغال مولد و غیرمولد فعالیت دارند و در سال گذشته 7 هزار و 490 نفر زندانی در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کردند که تعداد 5 هزار و 747 آنان موفق به اخذ گواهینامه مهارت فنی شدند.

وی با اشاره به بحث طبقه‌بندی زندانیان به عنوان وجه دیگری از اصلاح و تربیت گفت: با وجود کمبود فضای فیزیکی، اما زندانیان ما بر اساس نوع جرم، سن و سابقه جدا می‌شوند.

مدیرکل زندان‌های فارس با اشاره به مشاوره و روان‌درمانی در زندان‌ها گفت: آموزش‌های مهارت‌های اساسی از جمله کنترل خشم، مقابله با استرس و قدرت نه گفتن به زندانیان آموزش داده می‌شود که این آموزش‌ها در بازگشت مجدد زندانیان بسیار می‌تواند مؤثر باشد و زندانیان بسیار از این قضیه استقبال داشته‌اند.

بیش از سه هزار خانواده زندانیان تحت پوشش انجمن‌های حمایت از زندانیان استان قرار دارند

وی با اشاره به حمایت از خانواده‌های زندانیان اضافه کرد: بیش از سه هزار خانواده زندانیان تحت پوشش انجمن‌های حمایت از زندانیان استان قرار دارند و 16 انجمن فعال در استان فعالیت می‌کنند، علاوه بر اینکه کمیته امداد مستمری به خانواده‌ها داده می‌دهد از طریق انجمن‌ها هم به خانواده‌ها مستمری پرداخت می‌شود.

مدیرکل زندان‌های فارس گفت: در بعد مسائل بهداشتی و درمانی کلیه خدمات به صورت رایگان انجام می‌شود و در این زمینه نیز توجه به بهداشت محیط در بهداشت فردی زندانیان صورت می‌گیرد ضمن اینکه هشت کلینیک مثلثی در زندان‌های استان فعال هستند که آموزش‌های لازم به زندانیان می‌دهند.

حیات‌الغیب عنوان کرد:‌ در بحث مرکز حمایت‌های اجتماعی و مراقبت بعد از خروج به زندانیان واجدالشرایط بعد از آزادی وام اشتغال پرداخت می‌شود ضمن اینکه درصد بازگشتی‌های زندان‌های فارس کمتر از 5 درصد است.

وی تصریح کرد: در بعد عمرانی مقدمات انتقال زندان‌های قدیمی و فرسوده داخل شهر جهت انتقال به خارج از شهر فراهم شده است البته این مصوبه مجلس است و اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است که به عنوان مثال زندان جهرم و کازرون در سنوات گذشته از داخل شهر خارج و به بیرون از شهر رفتند.

زندان‌های مرکزی عادل‌آباد، نورآباد و فیروزآباد نیز در اولویت انتقال قرار گرفته‌اند

مدیرکل زندان‌های فارس افزود:‌ زندان لار با ظرفیت 500 نفر در حال احداث است که تقریباً 85 درصد پیشرفت فیزیکی انجام شده است و زندان‌های مرکزی عادل‌آباد، نورآباد و فیروزآباد نیز در اولویت انتقال قرار گرفته‌اند و کار مطالعاتی پروژه‌های زندان‌های نورآباد و فیروزآباد انجام شده و اگر تأمین اعتبار صورت گیرد امسال شروع به کار می‌کند ضمن اینکه در سال گذشته زندان بوانات را راه‌اندازی کردیم و بازداشتگاه قیروکارزین هم آماده بهره‌برداری است.

حیات‌الغیب گفت: برای انتقال زندان مرکزی عادل‌آباد شیراز نیز زمینی در منطقه ظفرآباد پیش‌بینی شده بود که رایزنی کردیم و زمین 200 هکتاری آنجا را تثبیت کردیم که این انتقال در برنامه ششم توسعه قرار گرفته است.


وی افزود:‌ اندرزگاه 250 نفره مرودشت در حال احداث است و همچنین بند نسوان زندان کازرون در آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد ضمن اینکه فاز دوم زندان اقلید در فروردین‌ماه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

ستاد دیه زمینه آزادی 542 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم کرده است

مدیرکل زندان‌های فارس گفت: ستاد دیه زمینه آزادی 542 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد با مبلغ بدهی 863 میلیارد و 337 میلیون و 731 هزار و 693 ریال را فراهم کرده است؛ البته مبلغ 583 میلیارد و 353 میلیون و 371 هزار و 84 ریال از مبلغ بدهی که زندانیان داشتند توسط کمیته سازش و صلح ستاد دیه توانست تخفیف بگیرد.

حیات‌الغیب بیان کرد: در حال حاضر 941 نفر زندانی جرائم غیرعمد با مبلغ 203 میلیارد تومان در زندان به سر می‌برند و البته کمیته صلح و سازش ما در رابطه با بحث تحقیق پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد و امیدواریم که خیران استان نیز در جشن‌های گل‌ریزان کمک‌های خوبی جهت آزادسازی این زندانیان انجام دهند زیرا این افراد بزه‌کار نیستند بلکه بدهکار هستند.

نظرات بینندگان