کد خبر: ۷۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۰ - ۱۲ تير ۱۳۹۴
اوج سخاوت شیرازی‌ها در سالروز میلاد کریم اهل‌بیت:

از کمک 100میلیون تومانی یک خیر تا آزادی پدر شش کودک/ بانوی 29 ساله ای که اشک همه را درآورد

سنت حسنه‌ آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد از 25سال قبل توسط شهید لاجوردی بنیانگذاری شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، رئیس‌کل دادگستری استان فارس با اشاره به آیات قرآن کریم، انفاق و کمک به نیازمندان را از وظایف اصلی هر فرد در جامعه اسلامی دانست و گفت: ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد است و براساس آموزه‌های دین اسلام هرکس به اندازه توانمندی که دارد، باید در برابر کمبودهای نیازمندان پاسخگو باشد.

علی القاصی‌مهر در نهمین مراسم جشن گلریزان که همزمان با میلاد کریم اهل‌بیت(ع) در هتل شیراز برگزار شد، تعداد زندانیان جرائم غیرعمد در فارس را هزار و 73نفر اعلام و اظهار کرد: این افراد مجرم نیستند و به دلیل محکومیت‌های مالی، چک بلامحل، قرض، دیه و خسارات ناشی از تعهداتی که داشته‌اند، در زندان به‌سر می‌برند.

وی تصریح کرد: امیدواریم در مراسم معنوی جشن گلریزان که همزمان با شیراز در 16شهرستان استان فارس برگزار می‌شود، بتوانیم مبالغ مورد نیاز آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را پرداخت کنیم.

رئیس کل دادگستری استان فارس جمع کل بدهی سال گذشته که مورد مطالبه شکات بوده است را 86میلیارد و 337میلیون تومان اعلام کرد و افزود: در سال 93با گذشت شکات و از طریق منابع مختلف از جمله وام بانک عامل، پرداخت‌های بیمه و برپایی جشن‌های گلریزان توانستیم 69درصد از مجموع پرونده‌های متقاضیان را رسیدگی و زندانیان را آزاد کنیم.

القاصی‌مهر در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح اهمیت انفاق و آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد پرداخت و گفت: افراد غنی و ثروتمند به وسیله دارایی‌هایی که دارند مورد آزمایش الهی قرار می‌گیرند و بر همین اساس است که اگر کمک به افراد نیازمند و درمانده با خلوص نیت و با هدف جلب رضایت خداوند انجام شود، آثار و برکات زیادی هم در دنیا و هم پاداش اُخروی دارد.

وی با بیان اینکه انفاق در آموزه‌های دینی و کلام خداوند ارزش و جایگاه والایی دارد، گفت: خداوند در آیه 274 سوره بقره به ستایش و تحسین کسانی می‌پردازد که در شب یا روز به صورت پنهان و آشکار به افراد نیازمندکمک می‌کنند و این فرضیه را در ردیف جهاد فی‌سبیل‌الله قرار داده است.

مقام ارشد قضایی استان فارس زندانیان جرائم غیرعمد را یکی از نیازمندترین و گرفتارترین افرادی که استحقاق کمک دارند، توصیف و اظهار کرد: افرادی که به دلیل محکومیت‌های مالی در زندان هستند از نظر مفاهیم حقوقی هم به معنای واقعی مجرم نیستند و از اعتبار و آبروی اجتماعی و خانوداگی برخودارند که به دلیل نابسامانی‌های اقتصادی گرفتار زندان شده‌اند.

القاصی‌مهر با تاکید بر اینکه رسیدگی به نیازمندان وظیفه آحاد جامعه است، گفت: نباید نسبت به کسانی که دچار گرفتاری شده‌اند، بی‌تفاوت باشیم چراکه نسبت به همنوعان خود تکلیف داریم.

وی با بیان اینکه هم زندانی هم شاکی و هم خانواده آنان در معرض آسیب‌های بسیاری هستند، خاطرنشان کرد: چه بسا افرادی که در صحنه تصادف قدرت امرار معاش را از دست داده و گرفتار آسیب شده و خروجی آن موجب ایجاد ارتکاب جرم در جامعه خواهد شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس زندان را یکی از آسیب‌های جامعه معرفی کرد و افزود: باید مسئولین برای حل مشکل زندانیان و خانواده آنان فکر اساسی کرده و راهکارهای لازم را اتخاذ کنند.

القاصی‌مهر تاکید کرد: آسیب‌ها و پیامدهای منفی زندانی شدن افراد برای خانواده‌ها و جامعه، تکلیف و مسئولیت ما را دوچندان می‌کند و باید به عنوان یک اولویت در حوزه اجتماعی در این بحث ورود کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود حتی جرم افرادی که مخل نظم و امنیت جامعه هستند را معلول نابسامانی‌های جامعه دانست و گفت: در علت‌یابی و آسیب‌شناسی جرم‌ها مشخص شده که در برخی موارد جرم افراد معلول ومحصول عملکرد نادرست دیگر نهادها و دستگاه‌ها است.

بنابراین گزارش رئیس کل دادگستری استان فارس در جشن گلریزان مبلغ 50میلیون ریال برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کرد.

آزادی 563 زندانی جرائم غیرعمد در سال گذشته

مدیرعامل ستاد دیه استان فارس هم با بیان اینکه در سال گذشته 563 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد آزاد شدند، گفت: از این تعداد 542 نفر مرد و 23نفر زن بودند که 352نفر محکومیت مهریه و نفقه و 213نفر در پرداخت دیه محکوم شده‌اند که جمع بدهی این افراد 86میلیارد و 337 میلیون تومان بوده است که 58 میلیارد تومان از این بدهی توسط شورای حل اختلاف مستقر در ستاد دیه استان تخفیف گرفته شده است.

مدیرعامل ستاد دیه استان فارس با بیان اینکه استان فارس موفق به کسب رتبه برتر در زمینه تخفیف شکایت شده است، عنوان کرد: تهران، اصفهان و خراسان رضوی پس از استان فارس قرار دارند.

اسکندری با بیان اینکه هزار و 73 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد در زندان های استان فارس نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: بدهی این زندانیان دو هزار و 310 میلیارد ریال است.

وی پیش‌بینی کرد: امسال در جشن گلریزان در سراسر استان فارس 30 میلیارد ریال جمع‌آوری شود که با این رقم زمینه آزادی نزدیک به 500 نفر از زندانیان جرائم غیرعمد فراهم می‌شود.

به گزارش خبرنگار شیرازه، در مراسم جشن گلریزان بیش‌ترین مبلغ کمک مربوط به یکی از خیرین نیک‌اندیش به نام «معارف» به مبلغ 100میلیون تومان بود که وی طی سه سال گذشته نیز 300میلیون تومان به ستاد دیه کمک کرده است. معارف که خیر مدرسه‌ساز نیز است با ساخت تعداد 7مدرسه، بیشترین تعداد مدرسه را در استان فارس ساخته است. خانواده معارف هم پس از پخش گزارشی از وضعیت خانواده‌های زندانیان مبلغ 4میلیون تومان دیگر کمک کردند.

مهوش اژدری، پرستار بازنشسته علوم پزشکی شیراز که مبلغ دو میلیون تومان کمک کرده است، در گفتگو با خبرنگار ما گفت: کار خداپسندانه‌ای است و امیدوارم خدا از ما قبول کند هرچند این مبالغ در مقابل گرفتاری‌هایی که وجود دارد خیلی ناچیز است.

عذار جهرمی دیگر خیر نیک اندیشی که بازنشسته آموزش و پرورش است هم گفت علاوه بر آموزه‌های دینی انسانیت حکم می‌کند که به همنوعانی که گرفتار شده‌اند کمک کنیم.

یکی از شاکیان که خانمی از تهران بود می‌گفت براساس دستور خداوند در سوره بقره که می‌فرماید می‌توانید قصاص کنید اما اگر ببخشید بهتر است، فرزندانم را راضی کرده‌ام که از حکم اعدام دونفر که مسبب کشته شدن شوهرم شدند، بگذرند هرچند برایمان سخت است اما چون حکم خداست به آن عمل می‌کنیم و خوشحالم که اقدامات اولیه انجام شده است و دو نفر دوباره فرصت زندگی پیدا می‌کنند.

بنابراین گزارش، ستاد دیه کشور مبلغ 20میلیون تومان، اتاق اصناف و اتحادیه‌های شیراز 50میلیون تومان، کمیته امداد امام خمینی(ره) 200میلیون تومان، فرمانده انتظامی استان فارس 5میلیون تومان به آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد کمک کردند و مبالغی از طرف سایر خیرین و شرکت‌ها جمع‌آوری شد.

یادآور می‌شود سال گذشته در مراسم جشن گلریزان استاندار فارس و نماینده ولی‌فقیه در فارس نیز حضور داشتند و هریک مبالغی را کمک کردند اما نهمین جشن گلریزان به دلیل تغییرات مدیریتی استان بدون حضور استاندار برگزار گردید.

سنت حسنه‌ آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد که از 25سال قبل توسط شهید لاجوردی بنیانگذاری شد در شیراز نیز به مناسبت گرامیداشت میلاد امام حسن مجتبی(ع) برگزار  گردید و جشن گلریزان با استقبال پرشور و گرم خیران و نیک‌اندیشان برگزار شد به‌گونه‌ای که به اذعان مسئولان برگزاری جشن تعداد حاضرین بیش از مدعوین بود!

در این جشن که برخی مسئولین استان و هنرمندانی از جمله علی ضیاء، هادی قندی و مجید اخشابی نیز حضور داشتند چند کلیپ از وضعیت تاسف‌بار خانواده زندانیان پخش شد که همه تحت تاثیر قرار گرفتند.

در پایان برنامه نیز از بانوی 29 ساله سروستانی وشش فرزند خردسال او خواسته شد به روی سن بیایند؛ پدر این خانواده به دلیل محکوم شدن به پرداخت دیه در زندان به‌سر می‌برد و با کمک خیرین به زودی آزاد می‌شود. هرچند پس از شنیدن سخنان این بانویی که با فرزند خردسالی در بغل، سر خود را به‌زیر انداخته و با گریه از وضعیت اسفناک خود و فرزندان پس از زندانی شدن شوهرش گفت، تحت تاثیر فضای عاطفی مبالغ کمک خیرین افزایش یافت اما این درحالی است که باید به حفظ شخصیت و عزت نفس مددجویان و کسانی که به هردلیل گرفتار شده‌اند بیشتر توجه شود.


نظرات بینندگان