کد خبر: ۷۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
رئیس دستگاه قضا در فارس:

خلع ید سه هزار و 58 هکتار از اراضی ملی فارس از چنگ زمین خواران/ 1003 زندانی چشم انتظار کمک های خیرین هستند

رئیس‌کل دادگستری فارس گفت: در برخورد با مفاسد اقتصادی و زمین‌خواری در سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و حکم‌هایی برای کسانی که تصرف در منابع طبیعی داشتند، صادر شده است.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، القاصی‌مهر در نشست خبری هفته قوه قضائیه گفت: در آستانه هفته قوه قضاییه هستیم و تقارن این ایام با ماه رمضان را تبریک می‌گویم، شهادت شهید مظلوم دکتر بهشتی و‌ 72 تن از یاران باوفای ایشان را تسلیت می‌گویم.

وی با بیان اینکه حادثه هفتم تیر هرچند فرصتی است که این ایام به نام شهدای این حادثه نام‌گذاری شده است، گفت: این هفته فرصتی است که از مجموعه زحمات کارکنان قضایی تقدیر شود و با الگوپذیری از شهید بهشتی خدمات قضا به مردم معرفی شود.

رئیس‌کل دادگستری فارس تصریح کرد: حادثه هفتم تیر باعث برداشته‌شدن چهره نفاق از دشمنان نظام اسلامی شد و و استکبار جهانی و صهیونیستم که پشت پرده از منافقین حمایت می‌کردند نقششان در این حادثه برملا شد و موجب شد جمهوری اسلامی حرکت صحیح خود را با شهادت اینها بیمه کند و ماهیت نفاق این دیوصفتان همیشه در تاریخ به ثبت برسد و مردم آگاه‌تر از هرزمان درک صحیحی از آرمان‌های انقلاب داشته باشند.

القاصی‌مهر بیان کرد: می‌بینیم هرسال گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان موجب تقویت آرمان‌های مردم در انقلاب می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های مجموعه دادگستری استان در سال گذشته در راستای پیاده‌سازی منویات مقام معظم رهبری که در هفته قوه قضاییه به یک سری برنامه‌ها به‌طور صریح اشاره کردند، گفت: دادگستری فارس تلاش وافری در جهت محقق ساختن آنها در دستور کار داشت، از منویات، بحث تسریع در دادرسی‌ها بوده که در سال گذشته تعداد 685 هزار و 363 فقره پرونده به واحدهای قضایی ما وارد شده که در پایان سال 702 هزار و 264 فقره مورد رسیدگی و مختومه شده یعنی نه تنها به همان میزان پرونده ارجاع شده به پرونده‌ها بلکه تعداد 16 هزار و 791 فقره هم از موجودی پرونده‌های سنوات قبل رسیدگی شده است.

رئیس‌کل دادگستری فارس ادامه داد: حدود 18.5 درصد کاهش موجودی پرونده‌های دادگستری را داشتیم که این نشان زحمات مضاعف کادر دادگستری است و این رشد حاکی از کاهش زمان رسیدگی به پرونده‌ها در واحدهای قضایی ماست.

القاصی‌مهر بیان کرد: در راستای تشریع در رسیدگی به پرونده‌ها اقدامات خوبی در استان شده، کمیته‌های جامعه اطاله دادرستی و رفع اطاله دادرسی را فعال کردیم که به‌طور مرتب جلسات آن در مرکز استان تشکیل شده است.

وی گفت: در سال گذشته حدود 70 جلسه با حضور مسئولین قضایی استان برگزار شده که نتیجه آن 180 مصوبه برای سرعت بخشیدن به رسیدگی‌های قضایی بوده است.

رئیس‌کل دادگستری فارس بیان کرد: در راستای ارتقای امنیت عمومی با دغدغه‌ای که داشتیم و برنامه‌ریزی و تدابیری که اتخاذ شد، تلاش کردیم ضریب امنیت در استان افزایش یابد.

رئیس دستگاه قضا در فارس اضافه کرد: در سال گذشته دستورالعمل مدیریت پرونده‌های مهم تصویب شد و 12 جرم که از حساسیت ویژه برخوردار بودند مثل آدم‌ربایی، اسیدپاشی، زمین‌خواری و جرائمی که مردم بیشتر رنج می‌برند مشخص کردیم تا فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها تحت نظارت مستقیم مسئولان قضایی قرار بگیرد و به محض وقوع هر یک از این جرائم امر تحقیق و بررسی آن به طور ویژه و خارج از نوبت شروع می‌شود.

القاصی‌مهر گفت: قاضی‌های ویژه‌ای برای این پرونده‌ها مشخص کردیم و ترتیبی اتخاذشده که در اسرع وقت و با رعایت جوانب قانونی برخورد شود.

وی افزود: در برخی موارد جرائم شاهدیم که فرایند بازرسی از زمان کشف جرم تا زمان جرم بعضاً به 50 روز نمی‌رسد و سعی کردیم در برخی موارد احکام را در ملأعام اجرا کنیم که رضایتمندی در مردم ایجاد شود و مردم ببینند حدود الهی در رابطه با جان و نوامیس مردم به اجرا درمی‌آید.

رئیس‌کل دادگستری فارس بیان داشت: در راستای تکریم ارباب‌رجوع و حقوق شهروندی هر هفته یک روز کاری را برای ملاقات چهره به چهره مردمی اختصاص دادیم که فاصله‌ای بین مردم و مسئولین قضایی نباشد و نه‌تنها در سه‌شنبه‌ها بلکه اگر روزهای دیگر هم مراجعه شود سعی بر این است دستور رفع مشکلات آنها مستقیماً از مقام قضایی صادر شود.

رئیس دستگاه قضایی گفت: از سال گذشته دو هزار و 554 نفر مسائل و مشکلات خود را مستقیم مطرح کرده‌اند که به‌صورت ویژه موردبررسی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در بحث نظارت‌های قضایی هیئت‌هایی را به کلیه حوزه‌های قضایی اعزام کرده‌ایم تا عملکرد و نوع خدمت‌رسانی به مردم را ارزیابی کنند و نقاط ضعف را مشخص کنند و برنامه‌ریزی کردیم اگر موانعی در خدمت‌رسانی به مردم وجود دارد برطرف کنیم که دستگاه قضایی به بهترین وجه ممکن انجام دهند؛ در حال حاضر هیئت‌های باز‌رسی ما در شیراز مشغول هستند.

القاصی‌مهر گفت: سعی کردیم اوقات رسیدگی به پرونده‌ها پایین بیاید و با افزایش تعداد اوقات این مهم انجام شود.

وی گفت: در بحث حوزه‌های پیشگیری هم برنامه‌های متنوعی را در حوزه‌های مختلف اعم از قضایی و اجتماعی و فرهنگی در دستور کار قرار داده‌ایم که مجموعه این اقدامات نقش مؤثری در کاهش دعاوی در سطح استان داشته است، در سال 93، 20 درصد کاهش وقوع سرقت داشتیم و این در حالی است که در سایر استان‌ها این مورد افزایش داشته است.

رئیس‌کل دادگستری فارس بیان کرد: دادگستری استان در بحث پیشگیری از جرم جز استان‌های برتر کشور بوده است و فعالیت‌های پیشگیری از وقوع جرم استان رتبه ممتاز را در کل کشور کسب کرده است.

وی تصریح کرد: دادگستری استان در بحث امتیازات عملکرد اداری و قضایی، رتبه نخست را در حوزه فناوری اطلاعات کسب کرده و هرماه بر اساس گزارش ماهیانه مرکز آمار و فناوری قوه قضایی در بحث امتیازات عملکردی اداری و قاضی‌ رتبه نخست را داشتیم.

القاصی‌مهر گفت: به‌موازات اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و حساسیت در برخورد با جرائم، سعی کردیم از ظرفیت شورای حل اختلاف برای مصالحه استفاده کنیم، یک‌سوم از پرونده‌های وارده به شورای حل اختلاف منجر به مصالحه شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 430 شعبه فعال شورای حل اختلاف با دو هزار و 242 کادر اداری و 242 قاضی مشغول فعالیت هستند و در سال 93، هزار و 656 فقره از پرونده‌های موجودی شورای حل اختلاف کاسته شده است، 1354 پرونده به صلح و سازش ختم شده که 32 درصد از پرونده‌های مختومه شده را شامل می‌شود.

رئیس‌کل دادگستری فارس افزود: در 14 شعبه ویژه زندان‌های شورای حل اختلاف، هزار و 219 فقره به صلح و سازش منجر که 385 زندانی آزاد شده است و 27 درصد از مجموع پرونده‌های وارده را تشکیل می‌دهد.

القاصی‌مهر بیان کرد: در برخورد با مفاسد اقتصادی و زمین‌خواری در سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و حکم‌هایی برای کسانی که تصرف در منابع طبیعی داشتند، صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: سه هزار و 58 هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی که توسط کسانی که غیرقانونی تصاحب کرده بودند به ارزش 576 میلیارد و 744 بازپس‌گیری شده است.

رئیس‌کل دادگستری فارس گفت: در بحث آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد و اقتصادی اقداماتی انجام شده که با جذب خیرین و کمک‌های حوزه ستاد دیه در سال گذشته زمینه آزادی‌ 565 نفر فراهم شده است و 353 مرود مسائل مالی و 731 نفر هم مربوط به دیه بوده است که مجموعه بدهی افراد 863 میلیارد و 337 میلیون بوده است.

القاصی‌مهر گفت: با اقدامات سازشی گذشت افراد به بخشی از این بدهی کسب شده است کهاین اقدامات در حوزه کاهش جمعیت کیفری و کمک به افراد نیازمند ستاد دیه اقدامات خوبی انجام داد؛ تعداد پرونده‌های ستاد دیه در سال 93، 1064 پرونده بوده که 69 درصد آن منجر به تشکیل پرونده و کمک به مددجویان شده است.

وی بیان کرد: هزار و سه نفر در زندان داریم به خاطر جرائم غیر عمد که با جذب کمک‌های خیرین و جشن گل‌ریزان بتوانیم فرصت آزادی این‌ها را فراهم کنیم.

نظرات بینندگان