کد خبر: ۷۴۷۲۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۴ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
شیراز بهشت زمین خواران؛

رونمایی از 2 پرونده بزرگ زمین خواری در شهرک صدرا و یکی از موسسات کشاورزی فارس

این تنها 2 نمونه از زمین خواری گسترده و شبکه ای در شیراز است که پس از سال ها پرونده های آن از پستو بیرون کشیده شده است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مدتی است که ماجرای زمین خواری در گردنه حیران، مسئولین نظارتی را سخت حیران کرده است. در یکی دو هفته اخیر روزی نیست که خبری از ابعاد مختلف این ماجرا نشنویم. هر چند در سال های اخیر مسئولین تلاش کرده اند روزنه های قانونی را بر روی زمین خواران ببندند اما سوء استفاده کنندگان هر روز راه جدیدی پیدا می کنند، البته این پدیده در همه نقاط کشور وجود دارد ولی نه به یک اندازه. شب گذشته رئیس سازمان امور اراضی کشور در شیراز گفت: گیلان، مازندران و تهران بالاترین آمار تغییر کاربری را در کشور دارند.

هر چند این مقام مسئول فارس را در زمره استان های رکورددار در زمینه زمین خواری ندانست اما واقعیت چیز دیگری است. در سال های گذشته مردم شیراز آن قدر درباره زمین خواری در این شهر شنیده اند که حتی می توانند به اسم زمین خواران را نام ببرند. همین دی ماه سال گذشته بود که کریمی رئیس امور اراضی استان فارس از 2 زمین خواری بزرگ در اطراف شیراز پرده برداشت. کریمی گفته بود: سنگین ترین پرونده مربوط به تغیییر کاربری هزار هکتاری در خالدآباد شیراز می شود در این پرونده که مربوط به زمین خواری از حدود یک تا دو دهه پیش است و هنوز هم ادارمه دارد، فردی با نام اختصاری «م.الف» هزار هکتار و یا به عبارتی 10 میلیون متر مربع از زمین های کشاورزی و ملی محدوده مذکور را تغییر کاربری غیرمجاز داده و با قطعه قطعه کردن این اراضی، آن را به مردم فروخته است که حتی اگر سود هر متر فروش زمین را  10 هزار تومان حساب کنیم این زمین خوار سود 100 میلیارد تومانی در این 10 سال به جیب زده است.

کریمی همچنین گفته بود: در پرونده دیگری که مربوط به فردی به نام "الف" است، وی هزار هکتار اراضی ملی و کشاورزی را از 15 سال پیش تاکنون در قلات تغییر کاربری داده و به مردم فروخته است و از این راه سود صدها میلیارد تومانی به جیب زده و حتی شنیده شده که هر متر آن را اخیرا 100 هزار تومان فروخته است.

امروز مسئولین کشوری از2 زمین خواری جدید دیگر در شیراز پرده برداشتند.

پرونده جدید زمین خواری پیچیده و میلیاردی در شیراز
امروز مشاور و نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ بیت‌المال در اراضی و منابع‌طبیعی از بررسی نهایی پرونده زمین‌خواری در شهر جدید «صدرا» با سفر هیاتی از وزارت راه و شهرسازی تحت‌عنوان ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد.

حسین معصوم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام جزئیات تخلفات در شهر جدید صدرا و حضور ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: یکی از اهداف این سفر، رسیدگی به پرونده تخلفات شهر جدید صدرا است، در عین حال بررسی پرونده‌های بزرگ زمین‌خواری و پیچیده میلیاردی نیز در اين سفر بررسی و به بحث گذاشته می‌شود که بخشی از آن تخلفاتي است که مربوط به شهر جدید صدرا مي‌شود و ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی برعهده دارد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این سفر که با همراهی آقایان؛ پالیزدار، مشاور معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد دبیرخانه هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، اعضای ستاد متشکل از بنده، آقاي پیروز حناچی، دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی، استاندار فارس و برخی دیگر از شخصیت‌های حقوقی صورت می‌گیرد وارد شهر جدید صدرا می‌شویم و از مکان‌هایی که تخلف در آنها صورت گرفته بازدید می‌کنیم.
معصوم جزئیات بیشتر از این پرونده را منوط به تشکیل جلسه دانست و از اطلاع رسانی در این باره در آینده ای نزدیک خبر داد.

زمین خواری بزرگ در فارس با همکاری سه سازمان دولتی
روز گذشته هم سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی از پیگیری و بررسی یک پرونده زمین خواری در استان فارس خبر داد.
افضلی فرد گفت: در این پرونده سازمان جهاد کشاورزی، سازمان مراتع و جنگلبانی و بنیاد مسکن وقت دخیل هستند.
این نماینده مجلس می گوید: به دنبال شکایت یکی از نمایندگان اسبق استان فارس در مجلس در خصوص واگذاری‌های اراضی این استان کمیسیون تشکیل جلسه داد.

وی افزود: به موجب درخواست کمیسیون در خصوص این شکوائیه در مورد نحوه واگذاری اراضی استان فارس سازمان بازرسی کل کشور گزارشی را در این زمینه تهیه و در اختیار کمیسیون اصل 90 قرار داد که بر اساس مفاد این گزارش یکی از مؤسسات کشاورزی استان فارس با به عضویت درآوردن مدیران وقت استانی نسبت به دریافت اراضی ملی اقدام کرده است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس اضافه کرد: با توجه به اینکه در آن زمان عضویت مدیران در این موسسه منع قانونی نداشته مدیران از یک سو متقاضی اراضی و از سوی دیگر مرجع واگذاری بوده‌اند. اینگونه مؤسسات اراضی ملی مورد نظر را تصرف و سپس با حربه قانونی واگذاری‌های متعددی را از جمله به این مؤسسه انجام داده‌اند.

افضلی‌فرد ادامه داد: در واگذاری‌های انجام شده اولویت‌ها رعایت نشده و تناسبی هم با این واگذاری‌ها با موضوع کشاورزی که حوزه کار این موسسه است دیده نمی‌شود.

وی افزود:‌ در روند تغییر کاربری اراضی مذکور نیز فساد اخذ مجوز مبنی بر بلامانع بودن احداث باغ از سازمان جهاد کشاورزی برخلاف قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها اخذ و سپس اراضی به قطعات مختلف تفکیک و برخلاف قانون منع فروش اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن مبادرت به فروش قطعات به اشخاص کرده و در این اثنا اشخاص بدون مجوز تغییر کاربری انواع بناهای مسکونی و تفرجی را در این زمین‌ها احداث کرده‌اند.

افضلی‌فرد خاطرنشان کرد: در این پرونده سازمان جهاد کشاورزی سازمان مراتع و جنگلبانی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دخیل هستند و در مواقعی که جعل اسناد صورت گرفته سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید پاسخگو باشد و طبق جلسات انجام شده با سازمان‌های مذکور مقرر شده تا اقدامات لازم در رفع تصرف از این زمین‌ها انجام و گزارش آن به کمیسیون اصل 90 ارائه شود. در صورتی که اقدامات انجام شده برای رفع تصرف کافی نباشد موضوع به قوه قضائیه ارجاع داده خواهد شد.

این تنها 2 نمونه از زمین خواری گسترده و شبکه ای در شیراز است که پس از سال ها پرونده های آن از پستو بیرون کشیده شده است.

زمین خواران بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند
امیدواریم  خط و نشان های مکرر مقامات قضایی فارس برای زمین خواران و اختصاص شعبه ویژه قضایی برای مقابله و برخورد با این پدیده شوم، عملیاتی شود، چرا که این موضوع آن قدر اهمیت دارد که رهبر انقلاب اسفندماه سال گذشته پدیده زمین خواری و اخیراً کوه خواری و ساخت و ساز در ارتفاعات را از دیگر مسائل رنج آور و اسف بار دانستند و تأکید کردند: باید در قانون، اینگونه اقدامات جرم تلقی شوند و افراد سوءاستفاده کننده بی هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اگر  در دستگاهها نیز کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم بشدت برخورد شود.
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
عباس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
0
چرا در زمین خواری در شهرک گویم توسط «خ» هیچ چیز گفته نمی شود ، حدود 13 سال است از هزاران نفر مبلغ 6 میلیون گرفته که زمین مسکونی تحویل دهد و هر بار می گویند تا اخر ماه یا سال درست می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
0
متا سفانه مردم در خصوص مدیر کل ...فارس فریاد و تذکر داده بودند ولی گوش شنوایی نبود
جالب اینکه ایشان کاندید نمایندگی هم می باشد
قدرت الله
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۴
0
ملت بیچاره ازدست این دزدان کثیف یک مترزمین توبیا بان بایدبخرندیک یادوملیون تومان ازکجابیارندایاماتا ابدازدست اینهابایدمستعجرباشیم خداراضیه دولت گردن اینهارابایدخوردکنه عمرماتمام شدومستعجرموندیم،،،،،ازدست دذدهای نامردکثیف