کد خبر: ۵۲۴۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
مدیرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان فارس:

جلو زمین خواری گسترده در سپیدان را گرفتیم/ 89 هزار هكتار از جنگل‌های فارس در آستانه خشک شدن هستند

در 89 هزار هكتار عرصه جنگلي بلوط، آثار خشكيدگي ديده مي‌شود و وضعیت 15 هزار هكتار از جنگل‌های منطقه دشت‌برم در شهرستان كازرون بحراني است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه اعلام کرد: در سال 92 نسبت به سال قبل شاهد کاهش 22 درصدی تخلفات در حوزه منابع طبیعی بودیم که از دو هزار و 679 پرونده تصرف زمین در سال 91، به دو هزار و 372 پرونده در سال جاری کاهش یافته است.

به گزارش شیرازه، محمدكاظم بردبار در نشست خبري كه به‌مناسبت هفته منابع‌طبيعي و آبخيزداري برگزار شد، گفت: حدود 93 درصد آرای صادره برای پرونده‌های تشکیل شده به نفع منابع طبیعی بوده است به گونه‌ای که در سال 91 تعداد 923 پرونده و در سال جاری تعداد هزار و 518 پرونده به نفع منابع طبیعی مختومه شده است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 14 هزار و 800 پرونده در کمیسیون ماده واحده مطرح شده و رسیدگی به اعتراضات درمورد زمین‌هایی که در اختیار افراد بوده است، ادامه دارد.

بردبار با تصریح اینکه واگذاری زمین به پروژه‌های پتروشیمی یا موارد دیگر طبق قانون افزایش بهروه‌وری از سال 85 به حوزه امور اراضی واگذار شد، تاکید کرد: اگر واگذاری انجام اما پروژه پیشرفت مناسب نداشته باشد کمیسیون ماده 33 می‌تواند ورود پیدا کرده و واگذاری را لغو کند.

وی همچنین با اشاره به پدیده زمین‌خواری در اطراف سپیدان، راهکارهایی از قبیل احداث پارک‌های طبیعی را در جلوگیری از زمین‌خواری موثر دانست و گفت: با احداث پارک یادبود شهدا، جلوی توسعه باغ شهری‌ها به طرف سپیدان را گرفتیم و آن محدوده را نجات دادیم.

اراضی هزار روستا در فارس سنددار شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه مهم‌ترین اقدام این سازمان در سال 92 را ساماندهی اراضی حریم روستاها عنوان و اعلام کرد: حدود 2 هزار روستا در فارس بدون سند بودند که مشکلاتی را ایجاد کرده بود بنابراین با هماهنگی بنیاد مسکن در سال جاری هزار روستا سنددار شد و تا پایان سال 93 مشکل اسناد روستاهای فارس حل خواهد شد.

رفع اختلاف 350هزار هکتار از اراضی موقوفی

بردبار رفع اختلاف سازمان منابع طبیعی و اداره اوقاف درخصوص مالکیت350 هزار هکتار از اراضی در سطح استان فارس را از دیگر اقدامات مهم سال92 برشمرد و افزود: تمام موارد براساس مدارک و مستندات در قالب انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین دو سازمان رفع اختلاف شد که حدود نیمی از این 350 هزار هکتار با اثبات وقفیت زمین به اداره اوقاف واگذار شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تخلفات کارخانه‌های آلاینده اظهار کرد: متولی آلاینده، محیط زیست است. وظیفه ما استعدادیابی است و به عنوان دبیر، نظرات حدود 16 اداره را جمع و بررسی می‌کنیم که در نهایت در حوزه امور اراضی واگذاری‌ها انجام می‌شود.

بردبار ضمن بیان اینکه برخی فکر می‌کنند از صفر تا صد واگذاری‌ها در منابع طبیعی انجام می‌شود درصورتی که اینگونه نیست، گفت: سازمان منابع طبیعی فقط در جایی که مالکیت دولت است وارد می‌شود و پیگیر حق و حقوق معارضان دامدار و یا معارض قانونی در منطقه می‌شود اما سایر موارد در امور اراضی پیگیری می‌شود.

این مقام مسئول همچنین درخصوص سرنوشت سد تنگ سرخ با اذعان به اینکه سازمان منابع طبیعی واگذار کننده زمین و یا مجری احداث سد تنگ سرخ نیست، گفت: این طرح در حوزه سازمان آب، شهرداری و ادراه راه و شهرسازی است زیرا در حوزه حریم شهر قرار گرفته است و براساس ماده 10 و 20 قانون راه و شهرسازی رسیدگی به این طرح بر عهده راه و شهرسازی است البته طبق ماده 8 قانون بهره‌برداری این مورد دوباره به سازمان منابع طبیعی برمی‌گردد اما چون تا کنون دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ نشده است در این خصوص اختیارات نداریم.

وی با اشاره به رهنمود مقام معظم رهبری که فرمودند منابع طبیعی را باید به معارف عمومی بدل کنیم؛ اظهار امیدواری کرد: فرهنگ حفظ منابع طبیعی در بین مردم و مسئولان ترویج و نهادینه شود.

بردبار با بیان اینکه اگر بتوانیم منابع طبیعی را حفظ کنیم بسیاری از مسائل زیست محیطی مانند پدیده خشکیدن درختان و آلودگی هوا کاهش می‌یابد، اضافه کرد: توسعه فعالیت‌های عمرانی و گاه بلایای طبیعی عامل نابودی منابع طبیعی شده و مسائلی مانند بیماری زغالی، خشکیدگی درختان و آفت بلوط را به وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: کارگروه خشکیدگی در حوزه سازمان جنگل‌ها و کارگروه‌های تخصصی دیگر با رویکرد تحقیقاتی و آموزشی با همکاری دانشگاه‌ها و سازمان جنگل‌ها تشکیل شده است.

توزیع رایگان 300هزار اصله نهال در فارس

بردبار از تولید 400 هزار اصله نهال از گونه‌های غیرمثمر بومی و غیربومی در سال گذشته خبر داد و افزود: 300 هزار اصله نهال در 29 شهرستان و مرکز استان فارس و همچنین ارگان‌های دولتی و اشخاص حقیقی که قصد توسعه منابع طبیعی را داشتند، توزیع شد.

وی با بیان اینکه برای تولید هر نهال حدود دو سال زمان نیاز است اما به صورت رایگان توزیع می‌شود، گفت: نهال‌ها در مکان‌هایی توزیع می‌شود که بتوان مراحل بعد از کاشت را رصد کرد.

بردبار درمورد علت عدم کاشت درختان مثمر در عرصه‌های طبیعی بیان کرد: کاشت زیتون و سایر درختان مثمر در حیطه وظایف سازمان جهاد کشاورزی است.

تنها 15 درصد از بودجه 92 تخصیص یافت

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان فارس گفت: امسال از كل 25 ميليارد تومان اعتبار مصوب بخش‌هاي ملي و استاني، تنها حدود 3 ميليارد تومان يعني 15 درصد محقق شده است و این در حالي است كه از حجم عرصه‌هاي تحت مديريت و نيازمند نظارت و كنترل، كم نشده است.

بردبار گفت: امسال يك درصد اعتبارات نفت و گاز تحت اختيار ستاد مديريت بحران استان به‌ميزان 500 ميليون تومان در اختيار سازمان قرار گرفت كه براي تامين تجهيزات اطفاء حريق در 9 شهرستان بحراني، استفاده شد و امیدواریم بتوانيم آمار آتش‌سوزی در جنگل‌ها را كاهش دهيم.

وی تصریح کرد: جزو معدود دستگاه‌هایی هستیم که کمترین بدهی را داریم و در سال جاری از اعتبارات قطره‌چکانی تمام دیون‌ها در حوزه آبخیزداری را پرداخت کرده‌ایم.

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان فارس با اعلام اینکه اعتبارات حوزه منابع طبیعی در بودجه سال93 در سطح ملی 22 درصد کاهش یافته است، گفت: بودجه سال آینده این سازمان را 30 میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم.

بردبار با انتقاد از اینکه اعتبارات تخصیصی در استان با اعتبارات تخصیصی ملی تناسب ندارد، اظهار کرد: اگر این رقم‌ها به هم نزدیک می‌شد به ما در رفع مشکلات کمک می‌کرد.

بروز آثار خشكيدگي در 89 هزار هكتار از جنگل‌های فارس

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان فارس گفت: در 89 هزار هكتار عرصه جنگلي بلوط، آثار خشكيدگي ديده مي‌شود و وضعیت 15 هزار هكتار از جنگل‌های منطقه دشت‌برم در شهرستان كازرون بحراني است.

وي با بيان اينكه تمركز فعاليت‌ها در مسير كنترل و مبارزه با خشكيدگي بلوط در اين 15 هزار هكتار، قرار دارد، گفت: در 5 هكتار از اراضي جنگلي دشت‌برم، خشكيدگي درختان بين 75 تا 100 درصد بوده است.

بردبار با اعلام اینکه در 200 هكتار كه خشكيدگي از 75 تا 100 درصد بوده مجبور به قطع كامل درختان آفت زده شده‌ايم و تمام درختان را در محل سوزانده و تبديل به ذغال كرده‌ايم تا آفت به نقاط ديگر منتقل نشود، تصریح کرد: كار نهال‌كاري در اين 200 هكتار آغاز و تاكنون 50 هكتار نيز نهال‌ بلوط كاشته شده است و اميدواريم تا پايان امسال كل 200 هكتار، نهال‌كاری شود.

وي همچنين از افزایش 100درصدی حجم آتش‌سوزي در مراتع و جنگل‌هاي تحت پوشش در سال جاری نسبت به سال 91خبر داد و اظهار تاسف کرد که آمار آتش‌سوزی در جنگل‌ها از هزار و 400هکتار در سال91 به دو هزار و 800هکتار در سال 92 افزایش یافت.

بردبار با يادآوري اينكه در سال 89 نيز حجم آتش‌سوزي در فارس به 3هزار هكتار رسيد، گفت: در سال 90 براساس برنامه‌ريزي مدوني كه اجرا شد، اين ميزان را تا 90 درصد كاهش داديم كه استفاده از گروه‌هاي مردمي محلي و قرق‌بانان فصلي در اين امر بسيار تاثيرگذار بود.

بردبار همچنين درخصوص تعامل با دستگاه‌هاي اجرايي در عملياتي كردن طرح‌هاي عمراني و جلوگيري از وارد شدن آسيب‌هاي احتمالي به عرصه‌هاي منابع‌طبيعي، گفت: قاعدتا منابع‌طبيعي مانع اجراي پروژه‌هاي عمراني نيست، تعامل ما با دستگاه‌ها خوب است اما به‌جاي آنكه قبل از اجراي پروژه مطالعات لازم در خصوص مسائل زيست‌محيطي انجام شود، معمولا بعد از اجرايي شدن،‌ عنوان مي‌شود كه مطالعه در دستور كار قرار دارد.

مدير كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان خاطرنشان كرد: در پروژه‌ آزاد راه شيراز- اصفهان، حدود 100 كيلومتر از طول مسیر در عرصه‌هاي طبيعي عبور مي‌كند اما با توجه به آثار مثبت احداث آزاد‌راه،‌ اجازه این عبور را دادیم.

وي با بیان اینکه نبايد اقدامات موازي هم قرار گيرد بلكه بايد زنجيروار و تكميل كننده یکدیگر باشند، تصریح كرد: موضوع طرح مباحث زيست‌محيطي در پروژه‌هاي عمراني يك ضرورت است که باید با حساسيت لازم و مطالعه دقیق عمل کرد.

بردبار ضمن بیان اینکه اگر در مواردی پروژه‌ها به منابع طبیعی آسیب جدی وارد سازد، سازمان بازرسی می‌تواند وارد شده و دستگاه‌ها را به اجرای تعهدات ملزم کند بر ضرورت تهیه طرح آمايش سرزمینی فارس تاکید کرد.

توجه به ظرفیت اکوتوریسم در فارس

وي با بيان اينكه فارس ظرفيت توسعه اكوتوريسم ‌خوبي دارد، خاطرنشان كرد: توسعه اكوتوريسم به‌معناي مداخله در طبيعت و احداث جاده و ساختمان نيست، بلکه به معنای برنامه‌ريزي براي جذب گردشگران به محيط‌هاي بكر طبيعي بدون دست‌بردن در اين عرصه‌ها است.

اجرای 120 برنامه در هفته منابع طبیعی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز هفته منابع‌طبيعي و آبخيزداري از روز 15 اسفندماه، برنامه‌هاي مختلف در اين هفته را تشریح و اعلام کرد: شعار امسال هفته منابع طبیعی و آبخیزداری که از پنج‌شنبه 15 اسفند با روز درختکاری آغاز می‌شود، «منابع طبیعی با مردم برای مردم» است.

بردبار از اجرای 120 برنامه متنوع در سراسر فارس به مناسبت هفته منابع طبیعی خبر داد و گفت: در اين هفته 4 پروژه آبخيزداري در شهرستان‌هاي جهرم، قير و كارزين و ممسني با 7 ميليارد ريال اعتبار افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه هفته منابع طبیعی با نواختن زنگ طبیعت در یکی از مدارس شیراز آغاز می‌شود، تصریح کرد: متاسفانه شورای عالی آموزش و پرورش زنگ طبیعت را در شمار زنگ‌های رسمی قرار نداده و جزو زنگ‌های مصوب نیست اما پیگیر هستیم که ثبت شود.

بردبار افزود: به سبب آن که بدنه آموزش و پرورش برگزاری مراسم نواختن زنگ طبیعت را در راستای فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان مفید می‌دانند لذا همکاری می‌کنند.

به گفته وی، روز شنبه 17 اسفندماه جاری که روز بسیج درختکاری نامگذاری شده با همکاری سپاه فجر و بسیج سازندگی در پادگان امام حسین(ع) کاشت نهال انجام می‌شود.

این مقام مسئول افزود: روز دوشنبه 19 اسفند روز «درختکاری و صنعت» نامگذاری شده که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی در محدوده شهرک صنعتی درختکاری انجام می‌شود.

بردبار در ادامه بیان کرد: افتتاح یک نهالستان با ظرفیت 50 هزار نهال در زندان مرکزی شیراز، سخنرانی کارشناسان و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در مدارس، تجلیل از خبرنگاران فعال حوزه منابع طبیعی، درختکاری در محل پروژه پارک کوهستان، نهال‌كاري در گلزار شهدا و میثاق با آنان، توزيع نهال، پياده‌روي عمومی، شركت و سخنرانی در نماز جمعه برخی از دیگر برنامه‌هایی است که به مناسبت هفته منابع طبیعی در دستور کار قرار دارد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
یدملت
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲
0
جنگلهای بلوط بخاط خجالت از عدم فعالیت مطلوب من وتو امروزخشک میشوند..
کاهش روزی از هفته منابع طبیعی بنام گریه بر طبیعت نامگذاری میشد...
اینجوری نباشد که مساحت هفت درصد که بنفع دولت رای صادر نشده مساحتی بیشتر از 93 درصد باقی داشته باشد
تشکیل کمیسیون ماده واحده وادامه فعالیت آن تفکر کسانی بود که از زمین وحقوق حقه دولت ابدا مطلع نبوده وتاکنون هم نیستند چرا که دولت در زمان وزرات تعاون و امور روستاها اسبق تمام اراضی دولتی را مشخص و حتی معین نموده بود......
بیشترین خسارت به عرصه منابع طبیعی از جانب خود دولت است وادامه هم خواهد یافت.(جاده ها و سایر مواصلات وغیره)ودلیل اصلی ان عدم درک مناسب از طبیعت ومنطق اوست.....
اقای مدیر کل:هیچ درخت نامثمری در دنیا وجود ندارد....وحق متولیان منابع طبیعی است کارخانه دار که سهله...هر کس به عرصه های منابع طبیعی به هر نحو لطمه وارد کند .....بان برخورد نماید...ما بایستی بدانیم ایجاد سد سرخ ایا بنفع زیست و طبعت است ویاخیر.....و هزاران واو دیگر...........