کد خبر: ۷۷۷۰۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۲۰ مهر ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

پذیرایی شهر شیراز از مسافران با بوی فاضلاب!/ ورودی شرق شیراز بوی بهار نارنج نمی دهد

شهردار منطقه هفت شیراز از مسئولین آب و فاضلاب خواستار تسریع در اجرای شبکه فاضلاب و تکمیل تصفیه‌خانه شد.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، «ورودي» شهرها، اولین سکانس یک شهر است که در ذهن هر کسی که وارد آن می شود نقش می بندد. هر چه این مبداء، زیباتر باشد می تواند، به شایستگی فضای طبیعی خارج از شهر به فضای مصنوعی داخل شهر متصل کند. در برخی از شهرها به این موضوع اهتمام ویژه ای می شود و شهرداری ها همه توان خود را بکار می گیرند تا فرهنگ و هویت اصیل مردم خود را از همان ابتدای ورود مسافران به آن ها معرفی کنند.

در سومین حرم اهل بیت(ع) اما علی رغم همه تلاش ها، وقتی مسافری از طرف شرق وارد شیراز می شود، اولین چیزی که خاطر او را می آزارد، بوی نامطبوع فاضلابی است که به مشامش می خورد به طوری که مجبور است شیشه های خودرو را به سرعت بالا دهد و یا اینکه با افزایش سرعت، سریعتر از این منطقه عبور کند.

سالهاست مسئولین شهری و اداره آب و فاضلاب شیراز می خواهند، با احداث تصفیه خانه و لوله گذاری و تسطیح بستر رودخانه، به ورودی شهر شیراز شان و منزلتی ببخشند، ولی کار به آرامی پیش می رود.

سعید معصومی شهردار منطقه 7 شیراز در این باره به خبرنگار شیرازه می گوید: رودخانه چنارراهدار از قدیم‌الایام برای سیلاب پیش‌بینی شده است و در چنین مواقعی از سال نباید در آن آبی باشد و باید از مسئولین شرکت آب و فاضلاب پرسید که چرا فاضلاب شهر را تصفیه نکرده و در این رودخانه رها می‌کنند که سبب معضلات و مشکلاتی شده است.

معصومی ضمن تصریح اینکه لایروبی این رودخانه وظیفه شرکت آب منطقه‌ای است، در عین حال گفت: سال گذشته بخاطر اینکه معضل بوی بد رودخانه برطرف شود رودخانه چنارراهدار که در نقاطی عرض 9 و 12 متر داشت را تا دریاچه نمک لایروبی کردیم که لایروبی بعد از حدود 12 سال انجام و نی‌ زارها جمع شد و عرض رودخانه افزایش یافت که سبب تسریع در حرکت آب شد.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه پنج شیراز نیز با شرکت آب منطقه‌ای همکاری کرد و مسیر را لوله‌گذاری کرده‌اند تا در فصل‌های کم‌آب، فاضلاب از داخل لوله حرکت کند و موقتا بوی نامطبوع به مشام نرسد.

شهردار منطقه هفت شیراز از مسئولین آب و فاضلاب خواستار تسریع در اجرای شبکه فاضلاب و تکمیل تصفیه‌خانه شد.

رضا محمدیان هم عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اظهار تأسف از اینکه شیراز در مقایسه با سایر کلانشهرها کم‌ترین حجم تصفیه فاضلاب را دارد، تصریح کرد: قابل تأمل است که اعتبار دولتی کلانشهرهایی مانند تهران، مشهد و اصفهان برای تصفیه فاضلاب چندین برابر شیراز است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در گفتگو با خبرنگار شیرازه با بیان اینکه اکنون حجم فاضلابی که در تصفیه خانه شیراز تصفیه می‌شود حدود 20 میلیون مترمکعب است، گفت: اگر نمایندگان مجلس و مدیران مربوطه پیگیری و سماجت بیشتری برای اختصاص اعتبار مناسب جهت احداث و تکمیل تصفیه خانه شیراز انجام دهند به نتایج مطلوب‌تری خواهیم رسید.

وی خاطرنشان کرد: فاضلاب هم از سمت بلوار مدرس و هم از سمت کمربندی ضلع جنوبی وارد زمین های فرودگاه می‌شود که به سمت پل فسا، رودخانه فصلی و درنهایت به دریاچه نمک هدایت می‌شود.

محمدیان با اشاره به وجود بوی نامطبوع در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب بخاطر کانال‌های روباز فاضلاب اظهار کرد: با پیگیری‌های شورای شهر طی دو سال گذشته کانال‌های فاضلاب در مجتمع نیروی هوایی واقع در بلوار مدرس و فرودگاه سرپوشیده شدند که معضل بهداشتی در این قسمت برطرف شد.

این عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: اداره آب و فاضلاب هم طی چندماه آینده کار احداث خط انتقال فاضلاب به تصفیه‌خانه را به طول حدود 20 کیلومتر آغاز خواهد کرد که اگر این خط لوله احداث شود فاضلاب به سمت رودخانه فصلی نمی‌رود اما اگر تصفیه‌خانه تکمیل نشود بازهم همین معضلات کنونی وجود خواهد داشت و فقط معضل را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال داده‌ایم.

وی تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره دو شیراز را راه‌حل معضل بهداشتی جنوب شیراز دانست و افزود: با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه حدود 80 میلیون مترمکعب آب در شیراز تصفیه می‌شود و به مدار استفاده در صنعت، کشاورزی و فضای سبز بازمی‌گردد که هم از نظر زیست محیطی و بهداشتی موثر است و هم در راستای اقتصاد مقاومتی است چراکه اکنون این آب ضمن اینکه به هدر می‌رود معضلات دیگری را هم ایجاد کرده است.

محمد حق‌نگر، نائب رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و بهداشت شورا نیز به شیرازه گفت: به خاطر ناتمام بودن تصفیه خانه، فاضلاب‌ها آلودگی محیطی ایجاد کرده و بوی نامطبوع سبب سلب آسایش و رفاه مردم منطقه جنوب شده است و گاهی نیز دیده می‌شود که از این آب‌های آلوده برای سبزی‌کاری و کاشت صیفی‌جات استفاده می‌شود که این موارد موجب شد کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز را مکلف کند تا برای تکمیل تصفیه خانه مشارکت نماید.

وی به مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز در اواخر سال گذشته اشاره و اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری ملزم به مشارکت در تکمیل تصفیه‌خانه شماره دو شیراز شده است و در قبال این مشارکت، از خروجی پسماند فاضلاب برای تامین آب پایدار فضای سبز شیراز استفاده کند.

این عضو شورای شهر با اشاره به برگزاری جلسات مشترک مسئولین شهرداری و اداره آب و فاضلاب گفت: بین شهرداری و اداره آبفا تفاهم‌نامه‌ای بسته شده که شهرداری از آب تصفیه‌خانه شیراز برای فضای سبز استفاده کند و در تکمیل پروژه روی زمین مانده تصفیه‌خانه نیز مشارکت داشته باشد.

به گفته وی، اداره آب و فاضلاب اگر اراده کند با استفاده از امکانات دولتی و مشارکت شهرداری می‌تواند یکی از پروژه‌هایی که دغدغه مردم جنوب و شرق شیراز شده است را به سرانجام برساند.

حق‌نگر همچنین خاطرنشان کرد: در سفر هیئت دولت به فارس اختصاص بودجه برای تکمیل تصفیه‌خانه شیراز به عنوان یکی از پروژه‌های مصوب بوده است تا تصفیه‌خانه شیراز نیز به تبع تصفیه‌خانه شماره6 تهران راه‌اندازی شود.

وی اظهار کرد: براساس گزارش‌های رسیده، اداره آبفا با پیمانکار خارجی مذاکره کرده و کار تکمیل تصفیه‌خانه امسال شروع می‌شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمدعلی سیروس زنجانی
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴
0
با سلام و تحیت؛ احتراما و ضمن تشکر از ارائه این مطلب به استحضار می رساند که این مطلب هنوز حوالی بلوار مدرس مخصوصا درمانگاه جانبازان و مسجد رسول اعظم آزار دهنده است لطفا پیگیری بیشتر ی بنمایید متشکرم .
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴
0
با سلام
ضمن تشکر از شیرازه به خاطر پیگیری
لازم به ذکر است که اهالی منطقه شهرک دستغیب و محراب هر روز از شدت بوی فاضلاب رنج می برند اما متاسفانه پس از پیگیری های مکرر پس از چند سال اما اقدامی در این خصوص انجام نمی گیرد.
امید است مسئولین مربوطه خود را جای مردم آن منطقه گذاشته و دلسوزانه عمل نمایند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴
0
والا ما از هر طرف وارد شیراز می شیم بوی فاضلاب استشمام می کنیم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۴
0
والا ما از هر طرف وارد شیراز می شیم بوی فاضلاب استشمام می کنیم.