کد خبر: ۷۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۸ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴
دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمد ابن موسی(ع):

پس از پنجاه سال به عضویت کمیته اجرایی بین المجالس درآمدیم/ 35 هزار گردشگر غیر مسلمان از مجموعه حرم شاهچراغ(ع) دیدن کردند

سید احمدرضا دستغیب عنوان کرد: رشد قارچ گونه مجتمع های تجاری موجب بروز مشکلات در اطراف حرم مطهر شاهچراغ می شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمد ابن موسی(ع)، در نشست خبری که عصر روز پنج شنبه 7 آبان ماه 94 در حاشیه دهمین جلسه هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی برگزار شد، عنوان کرد: در این جلسه که با حضور استاندار فارس، نماینده ولی فقیه در استان، رئیس کل دادگستری استان، تولیت حرم مطهر احمد ابن موسی(ع) و اعضای حقیقی و حقوقی هیئت امنای حرم برگزار شد، گزارش شورای معاونین هیئت امنا در خصوص عملکرد و برنامه وبودجه حرم ارائه شد.

سید احمد رضا دستغیب با بیان اینکه در هفته آینده مجموعه دارالتأمین حرم برای رفاه حال زائرین و برقراری امنیت افتتاح خواهد شد، گفت: در یک اقدام داوطلبانه تعداد 124 باب مغازه متعلق به حرم مطهر در ضلع جنوبی آن حد فاصل مسجد جامع عتیق تا دارالشفاء به منظور ارائه خدمات به زائرین و مسائل فرهنگی در اختیارمردم قرار گرفت.

دستغیب افزود: از دیگر طرحهای توسعه حرم افتتاح سالنهای ولایت و شهید دستغیب و دو سالن جانبی آنها برای همایش ها همچنین دارضیافه و دارالشفاء است که در زمان سفر آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دهه کرامت به استان فارس انجام شده است.

وی از قرار گرفتن بخشی از مجموغه حرم در اختیار دانشکده علمی کاربردی به منظور برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با فعالیت های حرم خبرداد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد مجتمع های تجاری در اطراف حرم و محدوده 360 هکتاری بافت تاریخی شهر موجب نگرانی هایی شده است، عنوان کرد: امیدواریم یک فاصله منطقی بین حرم مطهر و مجموعه های تجاری ایجاد شود. مجتمع های تجاری بین الحرمین، نیکان،مرجان ومجتمع های جدیدی که در حال احداث هستند موجب بروز مشکلات ترافیکی برای زائرین و همچنین رشد نامتوازن در بافت اطراف حرم می شوند.

وی افزود: مسأله رشد قارچ گونه مجتمع های تجاری در اطراف حرم در این جلسه مطرح شده و مقرر گردید تا در این خصوص بازنگری هایی صورت بگیرد.

دبیر هیئت امنای حرم احمد ابن موسی(ع) با اشاره به اینکه طرح 57 هکتاری توسعه حرم مصوبه شورای عالی شهر سازی است گفت: بعضی از کاربری عای این طرح نیاز به تغییر کاربری و جانمایی جدید دارد که کلیات آن در دهمین جلسه هیئت امنا به تصویب رسید و مردم نیز باید قبل از هرگونه سرمایه گذاری در این محدوده از مراجع ذیصلاح اطلاعات و استعلامات کافی را دریافت کنند.

دستغیب با اشاره به تدابیری که امسال جهت تسهیل عبور و مرور زائرین و هیئات مذهبی صورت گرفت، گفت: دیگر موضوعی که در دهمین جلسه هیئت امنای آستان احمدی و محمدی مورد بررسی قرار گرفت طرح جانمایی مکانهای مورد نیاز در طرح توسعه حرم بود.

دبیر هیئت امنای حرم شاهچراغ(ع) با ابراز اینکه زائرین سومین حرم اهل بیت(ع) نیازمند ارائه خدمات ازجمله زائر سراهای ارزان هستند،افزود: منازل و مکانهای تاریخی که نیازمند مرمت و نگهداری هستند توسط حرم خریداری و در سه فاز مرمت و به اقامتگاههای سنتی تبدیل خواهند شد.

دستغیب ابراز کرد: در شش ماهه گذشته 35 هزار زائر خارجی غیر مسلمان و غیر از اتباع کشورهای همسایه از مجموعه حرم دیدن کرده اند که روزانه بیش از 500 نفر گردشگرخارجی با استقبال 117 راهنمای گردشگری خادم حرم وارد حرم می شوند.

وی با بیان اینکه برای جذب گردشگر نیاز به ایجاد جاذبه های گردشگری جدید هست گفت: در راستای این امر در آینده نزدیک همه کارگاه های هنری مرتبط با نگهداری حرم را در مرکز بین الملل حرم متمرکز می کنیم تا هم به علاقمندان آموزش داده شود و هم یک جاذبه گردشگری باشد همچنین فضای موزه حرم دو برابر می شود و آثار تاریخی تازه کشف شده و آثار موجود در گنجینه حرم در معرض دید عموم قرار می گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ابلاغ تأییده مشروط برجام توسط مقام معظم رهبری، گفت: این نامه موجب ایجاد آرامش در گروه های مختلف جامعه شد وآنچه که مهم است مردمند وباید فارغ از گرایشات سیاسی به فکر خروج از رکود اقتصادی و معاش مردم باشیم.

وی درادامه با بیان اینکه در بحث دیپلماسی پارلمانی موفقیتی که کسب کرده ایم معادل سی و چند سال دیپلماسی پارلمانی است، گفت: ما توانستیم بعد از پنجاه سال به عضویت کمیته اجرایی بین المجالس درآییم و به موازات کارهایی که در دولت در شش ماهه گذشته صورت گرفته ما هم توانستیم کارهای بزرگی در زمینه دیپلماسی پارلمانی انجام دهیم.

نظرات بینندگان