کد خبر: ۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۸۹

موج تونسی در الجزایر /ادامه اعتراضات ضد دولتی

بیش از ده هزار نفر در شهر بجایه در شمال شرق الجزایر علیه دولت این کشور تظاهرات کردند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات شعارهایی شبیه شعارهای مردم تونس سر می دادند.

محمد اخروان از نمایندگان پارلمان الجزایر و عضو حزب "مبارزه برای فرهنگ و دموکراسی" در این باره گفت : یکی از شعارهای مهم تظاهرات کنندگان، درخواست به وجود آمدن تغییرات بنیادی در رژیم الجزایر بود.

سعید سعدی رهبر حزب "مبارزه برای فرهنگ و دموکراسی" و از سازمان دهندگان این تظاهرات نیز گفت : "در این تجمع اعتراض آمیز بیش از ده هزار نفر شرکت کردند.

هر چند نیروهای پلیس در همه جا حضور داشتند، اما تظاهرات به آرامی برگزار شد و پایان یافت.

این در حالی است که یک گروه حامی دموکراسی در الجزایر به نام "شورای حمایت از حقوق بشر" نیز اعلام کرد قصد دارد در تاریخ دوازدهم ماه فوریه (23 بهمن) در الجزیره، تظاهرات جدیدی را برگزار کند.

مخالفان دولت در الجزایر معتقدند ، دولت در سرمایه گذاری درآمدهای حاصل از فروش انرژی برای رفاه عمومی ناتوان است و این امر باعث تحمیل محدودیت هایی بر احزاب سیاسی و قدرت گرفتن نظامیان شده است.

این تظاهرات در پی اقدام مشابه سه شهروند این کشور به خودسوزی به دلیل بیکاری و نداشتن مسکن برگزار شد . 

در حالی كه انقلاب تونس با خودسوزی جوانی در اعتراض به بیكاری آغاز شد،  دامنه آن یمن ، الجزایر، اردن ، مصر و سودان را نیز فراگرفت.

در همین حال پایتخت تونس همچنان شاهد بزرگترین تظاهرات مردمی پس از سقوط دولت بن علی رئیس جمهور مخلوع و فراری این كشور است .

معترضان در تونس خواستار برکناری  الغنوشی نخست وزیر دولت موقت این کشور و وزرای وابسته به حکومت بن علی هستند.

در همین حال مردم یمن نیز تظاهرات گسترده ای را علیه دولت علی عبدالله صالح رئیس جمهوری یمن برگزار کردند و خواستار تغییر در این کشور شدند.

همچنین شدت گرفتن اعتراض ها در اردن ، نگرانی هایی را میان مقامات این کشور در خصوص احتمال تکرار شدن آنچه در تونس رخ داد ، تشدید کرده است .

با کشیده شدن موج اعتراض ها در اردن به دومین هفته پیاپی ، بسیاری از اردنی ها ، وضع کشورشان را به تونس شبیه می دانند .

انتهای پیام/70

برچسب ها: الجزایر
نظرات بینندگان