کد خبر: ۸۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۸۹

اسد: عصر جديد با انقلاب ايران آغاز شد و مصر بخشي از آن است

رئيس‌جمهوري سوريه در مصاحبه با يك روزنامه آمريكايي با اشاره به تحولات در كشورهاي منطقه تأكيد كرد، اين يك عصر جديد است اين عصر جديد با انقلاب ايران آغاز شد.

"بشار اسد " رئيس‌جمهوري سوريه در مصاحبه با روزنامه آمريكايي "وال استريت ژورنال " تأكيد كرد كه تظاهرات "مصر "، "تونس " و "يمن " ورود به "عصر جديدي " در خاورميانه است و حاكمان عرب بايد اقدامات بيشتري را براي هماهنگ شدن با خواسته‌هاي اقتصادي و سياسي مردمان خود انجام دهند.

*نمي‌توان در خصوص تحولات بي‌طرف باشيم

رئيس‌جمهوري سوريه در خصوص تحولات مصر، الجزاير و اردن و تأثيرات آن بر سوريه خطاب به خبرنگار وال استريت ژورنال گفت: ما خارج از بحث تونس و مصر هستيم، ما اهل تونس يا مصر نيستيم زيرا ما نمي‌توانيم در خصوص اين موضوع بي‌طرف باشيم مخصوصا آنكه وضعيت هنوز در اين كشورها مبهم است و واضح نيست. وضعيت هنوز آرام نشده است. به همين خاطر هرآنچه كه شما در اين دوران درباره اين كشورها مي‌خوانيد و مي‌شنويد، خيلي واقع‌گرايانه و دقيق و بي‌طرفانه نيست.

*اعتراضات نمايانگر خشم مردم است

وي ادامه داد: اما من ‌مي‌توانم به جاي صحبت درباره تونس يا مصر درباره منطقه به طور كلي صحبت كنم زيرا ما در يك منطقه قرار داريم. ما مثل كشورهاي تونس و مصر نيستيم اما اشتراكات زيادي داريم بنابراين فكر مي‌كنم كه اين مسئله اعتراضات به نااميدي برمي‌گردد. هرزمان كه شورشي صورت مي‌گيرد، نمايانگر آن است كه شما خشمگين هستيد اما اين خشم از نااميدي تغذيه مي‌شود. نااميدي دو عامل دروني و بيروني دارد. عامل دروني همان چيزي است كه ما بعنوان كشورها و مقامات يك كشور مقصر هستيم و عامل بيروني آن چيزي است كه شما بعنوان قدرت‌هاي بزرگ يا هرآنچه كه شما در جامعه بين‌الملل غرب آن را مي‌ناميد، مقصر آن هستيد.

*20 سال از آغاز روند صلح گذشته و دستاوردي نداشته است

رئيس‌جمهوري سوريه تصريح كرد: در خصوص عامل داخلي، اعتراضات شامل درخواست براي تغيير است، تغيير جامعه و ما بعنوان يك كشور و نهاد بايد با اين تغييرات هماهنگ باشيم. شما بايد خود را مطابق با جامعه به روز كنيد. تا امروز شما اميدها و جنگ‌هاي جديدي داشتيد. شما افراد زيادي داريد كه بدون داشتن شغل به بازار كار مي‌آيند و جنگ‌هاي جديدي را مشاهده كرده‌ايد كه نااميدي به وجود مي‌آورد بنابراين يكي از مشكلات به مسائل داخلي و ديگر خارجي باز‌مي‌گردد. در خصوص مسائل داخلي، تغييرات بايد سياسي، اقتصادي و در خصوص نحوه اداره حكومت باشد. تغييراتي وجود دارد كه ما به آنها نياز داريم.

از نظر خارجي، هم‌اكنون 20 سال از آغاز فرايند صلح در سال 1991 مي‌گذرد. دستاورد آن، چه بوده است؟ شيوه ساده براي پاسخ به اين سوال ساده اين است كه آيا اوضاع بهتر شده يا بدتر؟ ما براي مثال مي‌توانيم بگوييم 5 درصد اوضاع بهتر از قبل شده است اما به صراحت مي‌توانم بگويم كه اوضاع بدتر از قبل شده است و اين دليلي است كه نااميدي بيشتري به وجود آمده است و اين نتيجه نهايي است.

*دموكراسي يعني داخل كردن مردم در تصميم‌گيري‌ها

مشكل غرب اين است كه با اصلاحات سياسي آغاز مي‌كنند كه به سمت دموكراسي پيش مي‌رود. اگه شما مي خواهيد به سمت دموكراسي حركت كنيد بايد مردم را در تصميم‌گيري‌ها دخيل دهيد نه اينكه دموكراسي ايجاد كنيد. دموكراسي فردي نيست بلكه براي كل جامعه است. بايد با مذاكره آغاز كرد.

بشار اسد تصريح كرد كه حاكميت سوريه تا حد بسيار زيادي به عقايد مردم خود نزديك است و نارضايتي عليه دولت سوريه وجود ندارد و نيازي به تغيير سياست‌ها در سوريه وجود ندارد.
وي تصريح كرد: زماني‌كه ميان سياست دولت و عقايد مردم هماهنگي وجود نداشته باشد، اختلالاتي به وجود مي ‌آيد.

*عصر جديد با انقلاب ايران آغاز شده است

اسد همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا با قدرت‌هاي جديدي چون تركيه و سوريه، ما به سمت عصر جديدي در حركت هستيم، گفت: اين يك عصر جديد است اين عصر جديد با انقلاب ايران آغاز شد اين مشكل ما است كه ما هميشه اين مسئله را فراموش مي‌كنيم. ما به ياد نمي سپاريم. ما فراموش كرديم كه در انقلاب ايران در سال 57 چه رخ داد زيرا مشابه آن تاكنون رخ نداده است اما هم‌اكنون همان عصر است اين يك انقلاب عليه هر آنكسي است كه مي‌خواهد با عقايد مردم مخالفت كند.

انتهای پیام/70

برچسب ها: بشاراسد
نظرات بینندگان