کد خبر: ۸۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

وزن کشی برای کسب صندلی ریاست/ عارف یا لاریجانی؛مسئله این نیست!

به عقیده کارشناسان و صاحب نظران، مواردی چون اقتصاد مقاومتی، بهبود وضع معیشتی مردم باید در صدر برنامه های مجلس دهم باشد.
به گزارش شیرازه، ماراتن تعیین ریاست مجلس دهم میان محمدرضا عارف و علی لاریجانی به اوج خود رسیده به نحوی که یارگیری از میان منتخبان جدید ملت میان این دو به شدت بالا گرفته است.

محمدرضا عارف طی فراخوان گسترده ای، کلیه نفرات راه یافته از لیست امید به مجلس شورای اسلامی را به نشست تشکیل فراکسیون امید فراخواند که طی آن، 158 نفر در آن شرکت کردند.

در طرف دیگر ماجرا، بر اساس فراخوان علی لاریجانی از اصولگرایان و بسیاری از مستقلان راه یافته به مجلس دهم،  181 منتخب مجلس دهم رسماً از فراکسیون فراگیر اصولگرایان اعلام حمایت کرده و بیش از 150 تن هم در نشست حضور داشته‌اند.این در حالی است که تعداد نمایندگان مجلس قریب 290 نفر است و بر این اساس، می توان نتیجه گرفت بالغ بر ده نماینده، با هر دو فراکسیون و جریان سیاسی بیعت کرده اند!

همانطور که پیشتر نیز اشاره کرده ایم، تا روز برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و تشکیل فراکسیون ها و کمسیون ها، به درستی نمی توان وزن طرفین را به لحاظ کمی به درستی تبیین کرد.

اما طرح این مساله که سرانجام عارف بر مسند کرسی ریاست مجلس می نشیند و یا لاریجانی، نشان از آن دارد که با تداوم روند فعلی احتمالا مجلس دهم مجلسی سیاسی و با اختلافات سیاسی در موضوعات مختلف میان دو فراکسیون عمده آن خواهد بود.

مسئله اصلی این روزهای کشور که مردم را نیز بیش از پیش به خود درگیر کرده، مسئله اقتصاد، تورم و اشتغال جوانان است که حال با جبهه گیری های سنگین سیاسی آن هم در روزهایی که هنوز مجلس دهم آغاز به کار نکرده، از هم اکنون می توان نگران آینده آن بود.

به عقیده کارشناسان و صاحب نظران، مواردی چون اقتصاد مقاومتی، بهبود وضع معیشتی مردم باید در صدر برنامه های مجلس دهم باشد و اگر مجلس دهم راه دیگری در پیش گیرد، مردم به زودی از لیست هایی که در این انتخابات نسبت به آنها اقبال داشته اند رویگردان می شوند.

مسئله مهم دیگری که علی لاریجانی رئیس مجلس نهم نیز به آن اشاره کرده، آن است که مجلس دهم نیازی به سایه گروه‌های بیرون از مجلس و دخالت آنها در کار نمایندگان ندارد و استقلال نمایندگان و دخالت های احتمالی جریان های سیاسی خارج از مجلس، از چشمان تیزبین افکار عمومی دور نخواهد ماند.

حال باید صبر و مشاهده کرد که مجلس دهم طرحی نو درخواهد انداخت و یا به سرنوشت تلخ مجالسی چون مجلس ششم دچار می شود؟
نظرات بینندگان