کد خبر: ۹۱۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۳۰ تير ۱۳۹۵
جهانگیری معاون اول رئیس جمهور:

دولت با کنترل تورم آینده اقتصادی پیش‌بینی شده ای برای فعالان اقتصادی ترسیم کند

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت باید با کنترل تورم آینده اقتصادی قابل پیش‌بینی برای فعالان این عرصه ترسیم کند.
به گزارش شیرازه؛ جلسه اقتصاد مقاومتی استان فارس با حضور استاندار فارس، نمایندگان مجلس خبرگان رهبری و شورای اداری استان برگزار شد.

اسحاق جهانگیری به عنوان میهمان ویژه و سخنران این جلسه اظهار داشت: فارس در مقایسه با دیگر استان ها؛ به دلیل وسعت، جمعیت، شرایط تاریخی و فرهنگی و همچنین زیارتی مورد توجه است و مسائل موجود دراین استان درحقیقت مسئله ملی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رسیدگی به مسئله آب، کشاورزی و انرژی مورد توجه مسئولان استانی است بیان کرد: فارس یکی از استان های مهم در حوزه انرژی است و درجلساتی که داشتیم تصمیم گرفته شد تا مشکلات زیست‌محیطی پالایشگاه دوم شیراز برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل استان فارس در بخش آب بسیار مهم و جدی است و نباید اجازه دهیم آینده استان فارس در خطر باشد ادامه داد: تأمین آب شرب اولویت نخست دولت است و در سال گذشته تنها موردی که صندوق توسعه برداشت و به ریال تبدیل شد برای آبرسانی بود.

جهانگیری به میزان صادرات و واردات ازگمرک استان فارس هم پرداخت و گفت: فارس در زمینه واردات از نظر ارزی 13 درصد و از نظر ارزشی 27 درصد نسبت به سال گذشته کاهش واردات داشته و در زمینه صادرات از نظر وزنی 45 میلیون تن صادرات با افزایش 31 درصد ارزشی صورت گرفته است.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: این جلسه که با عنوان اقتصاد مقاومتی شکل گرفته مانند تمامی سفرهای استانی من از ابتدای امسال برای پیگیری اقدامات انجام شده در استانها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده است و در واقع برای حساب کشی بوده تا بدانیم چه اقداماتی دراین زمینه انجام شده و استان ها درچه وضعیتی هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه درباره اقتصاد مقاومتی صحبت شده و موضوع روشن است اما عده ای آن را بهانه ای برای انتقام گیری سیاسی می کنند افزود: هیچ کاری نمی‌تواند خط قرمز منافع ملی کشور را در معرض خطر قرار دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور به مشکلات و ناامنی های موجود در کشورهای منطقه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در چنین شرایطی کشور در وضعیت ویژه ای قرار دارد و خوشبختانه با وجود دشمنی ها،در ایران از نظر امنیتی هیچ مشکلی ایجاد نشده است.

وی افزود: البته از این مورد نباید به سادگی گذشت و با وجود نیروهای امنیتی و انتظامی کشور که بسیار قوی هستند؛ اجازه نمی‌دهیم به منافع ملی کشور آسیب وارد شود.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی از جمله خطوط قرمز است خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی تنها برای مقابله با تحریم‌ها نیست اما هدف مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر هر تکانه و تنش خارجی از جمله تحریم است.

وی به نقش صدا و سیما و رسانه ها در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی نیز پرداخت و تصریح کرد: باید برای تضمین آینده ایران از امروز وارد عمل شویم چرا که به حرکت درآوردن چرخ تولید و اقتصاد کشور و خارج کردن آن از چاله‌ رشد منفی 6 درصد به طور حتم نیاز به این حرکت جدی دارد.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: دولت باید با کنترل تورم آینده اقتصادی قابل پیش‌بینی برای فعالان این عرصه ترسیم کند و با توجه به اهمیت سیاست های بین المللی کشور برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی امن باشد.

وی با بیان اینکه نقش دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی راه اندازی واحدهای تعطیل و بنگاه داری است و بانک ها نیز باید به مسئولیت‌ها و وظایف خود عمل کنند اظهار داشت: بانکها سال گذشته 417 هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های مختلف داده‌اند که امسال رقم تسهیلات به بالاتر از این می‌رسد و هیچ مدیر بانکی نباید به راحتی این طرح‌ها را رد کند.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: 100 هزار واحد تولیدی مجوزدار در کشور فعالیت دارند که ممکن است 10 یا 20 هزار مورد  مشکل داشته باشند و در این زمینه نباید سیاه‌نمایی کرد.

جهانگیری به مسئله قاچاق هم اشاره کرد وگفت: بحث قاچاق و منهدم کردن کالاهای قاچاق در قانون به صراحت آمده و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری موضوع قاچاق در کشور جدی است.

نظرات بینندگان