کد خبر: ۹۲۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵

مبارزه با سرطان به کمک نان های سبوس دار

یک کارشناس تغذیه در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر اهمیت مصرف نان سبوس دار در مهار بیماری های قلبی عروقی، تاکید کرد.
به گزارش شیرازه، سینا دلاور با بیان اینکه تحقیقات بسیاری نشان داده است مصرف نان سبوس دار به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت و بیماری های قلبی عروقی، کمک می کند، افزود: مصرف نان های سبوس دار در مقایسه با نان های سفید، به آهستگی قند خون را بالا می برد و فرد دیرتر احساس گرسنگی می کند.  
او ادامه داد: این عامل می تواند در پیشگیری از بروز چاقی و به دنبال آن دیابت و بیماری های قلبی عروقی مؤثر باشد.  
دلاور مصرف نان سبوس دار را در افزایش حجم مدفوع و رانش مدفوع در طول روده کوچک و بزرگ موثر دانست و گفت: این عوامل نقش مهمی در مبارزه با یبوست و سرطان روده بزرگ دارند.
این کارشناس تغذیه افزود: مصرف منابع غذایی فیبردار از جمله نان سبوس دار بر کاهش چربی و کلسترول خون نیز تأثیر بسزایی دارد، به گونه ای که فیبرهای غذائی نامحلول با اتصال به اسیدهای صفراوی یا چربی ها از جذب کلسترول و چربی غذایی جلوگیری می کنند.  
او نان سبوس دار را به عنوان منبع خوبی از ویتامین های گروه B، به ویژه ویتامین B2 و نیاسین معرفی کرد که این ویتامین ها به عملکرد بهتر مغز کمک می کنند.
دلاور اضافه کرد: فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و غیر محلول تقسیم می‌شوند و سبوس گندم، جزو فیبرهای نامحلول است که نان‌های سبوس دار نیز از آن تهیه می‌شود.
کارشناس تغذیه در معاونت بهداشتی دانشگاه، گفت: یبوست و سرطان روده بزرگ نیز از جمله بیماری‌های شایع در جامعه است و مصرف منابع غذایی حاوی سبوس، به ویژه نان سبوس‌دار می‌تواند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کند.
او یادآور شد: با توجه به خواص مصرف نان های سبوس دار در سلامت، طرح افزایش سبوس در نان های سنگک، از امروز در حدود یکصد نانوایی نان سنگک شیراز آغاز شده است. 
نظرات بینندگان