کد خبر: ۹۳۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی:

پروا از خدا، شاخص کرامت برای انسان ها/ اقتصاد مقاومتی نسخه نجات بخش کشور

تولیت آستان قدس رضوی گفت: کرامت شخص، شهر، استان، کشور، نظام و امت اسلامی در گرو پیروی از کریمان و اهلبیت(ع) است که این مهم پیام دهه کرامت به همه است.

به گزارش شیرازه، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه دوشنبه در شب بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ (ع) در جمع زائران این حرم مطهر بیان کرد: اگر فرد و جامعه ما بخواهد به قله‌های کمال برسد باید راه کریمان عالم که همان اهل‌بیت (ع) هستند را دنبال کنند زیرا کریمان و اه بیت (ع) جلوه کرامت حق هستند.

وی افزود: امروز کرامت انسانی گمشده عالم است که دهه کرامت زمینه شناخت اهل‌بیت (ع)، امام رضا (ع)، سیره رضوی، حضرت احمدبن موسی (ع) و حضرت معصومه (س) را برای مردم فراهم کرده است.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: انسان‌ها برای برخورداری از نعمت کرامت و کریم شدن باید در مکتب امامان معصوم بیاموزند و عمل کنند که انسان دارای کرامت، امیر نفس خود و نه اسیر نفس خود می‌شوند و در مقابل دشمنان خروش می‌کند.

پروا از خدا، شاخص کرامت برای انسان‌ها

وی اضافه کرد: قرآن شاخص کرامت داشتن انسان‌ها را پروا از خدا عنوان کرده است که پروای از خدا به انسان کرامت نفس می‌دهد.

او ادامه داد: کرامت در فرهنگ دینی و قرآنی ما جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌توان گفت که کرامت به معنای بزرگی، بزرگواری و بخشندگی است که صفت کریم نسبت به ذات خداوند و انسان باهم متفاوت است.

آیت‌الله رئیسی عنوان داشت: انسان دارای کرامت ذاتی و اکتسابی است و تفاوت بین انسان با سایر موجودات عالم در کرامتی است که خداوند به او عطا کرده است که انسان‌ها باید بکوشند تا کرامت در پرتو خداوند را کسب کند.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: این کرامت در پرتو عمل به قرآن، توجه به انسان‌های باکرامت و کریمان عالم که همان اهل‌بیت (ع) و امام معصوم است، محقق می شود زیرا این عالمان و کریمان جلوه کرامت حق هستند.

وی گفت: کرامت انسان در پرتو وحی الهی، انسان را تا حدی بالا می برد که از ملائک نیز برتر می شود که کسب چنین کرامتی نیازمند زحمت، ترک فعل، اندیشه پاک، اخلاق فاضله و رعایت باید و نبایدهای الهی در زندگی است.

آیت الله رئیسی بیان کرد: کرامت انسان را از هر آنچه که غیر از خداوند باشد دور می کند به طوری که برخورداری انسان از کرامت نفس او را از برخورد با مال، رشوه، کژی در زندگی و ظلم به خود، افراد و هستی و طبیعت جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه تنها سنجش انسان کامل امام زادگان و امامان تربیت شده خداوند هستند اظهارداشت: انسان باید از تمام مواهب الهی که خداوند دراختیار او قرار داده، برای رشد و تعالی استفاده کند که دست یابی به قله های تعالی توسط انسان ها تنها در تاسی به کریمان امکان پذیر است.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: برخورداری انسان از کرامت روح انسان را بزرگ می کند و انسان تنها از خداوند می ترسد که شهدای ما انسان های با کرامتی بوده اند.

او ادامه داد: امروز نظام مقدس جمهورس اسلامی پرچم دار کرامت انسانی است و مردم بحرین و یمن در حال جنگ و دفاع برای کرامت انسانی هستند.

وی عنوان داشت: هر کسی که سفره انداخت، بخشید و کار خیر کرد کریم نیست بلکه کرامت در پرتو جلوه حق است و امروز بسیاری در جهان داعیه دار جقوق بشر هستند و این موضوع را مطرح می کنند که این یک سخن خالی است زیرا دگرخواهی تنها در پرتو خداوند ارزش دارد در غیر این صورت بی ارزش است.

آیت الله رئیسی افزود: امروز جبهه کریمان و کسانی که طرفدار کرامت انسانی هستند تشکیل شده است و در مقابل این، جبهه لعیمان وجود دارد که در این جبهه افراد کرامت انسان را بر نمی تابند و در جبهه لعیمان حکومت اسرائیل وجود دارد که حدود 70 سال است در مقابل کرامت انسانی ایستاده است.

وی گفت: حکومت های استکباری مانع از کرامت انسانی هستند و بزرگترین ظلم نظام استکباری به بشریت، ایستادگی در مقابل کرامت انسانی است که نه تنها به مردم جهان بلکه به مردم خود نیز ظلم می کند و نمی گذارد مردم خداپرست بوده و کرامت انسانی داشته باشند.

اقتصاد مقاومتی نسخه نجات بخش کشور

تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: وضعیت امروز کشور زیبنده مردم ما نیست و تنها راه برون رفت از این وضعیت عمل به اقتصاد مقاومتی است که نگاه به داشته ها و توانمندی های داخل یک کرامت برای انسان انقلابی است.

وی با بیان اینکه امروز گشایش ما در نسخه نجات بخش اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری آن را عنوان کرده اند اظهارداشت: اقتصاد مقاومتی در عمل راهی است که دشمنان ما با آن مقابله می کند و تلاش می کنند این راه را برای ما ببندند و ما باید این راه را با دستان توانمند جوانان ایران بگشاییم.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: رمز موفقیت مردم ایران اسلامی در اتکا به خداوند و اعتماد به نفس است و بر این باوریم که ملت ما می توانند بسیاری از مشکلاتی که دشمنان برای ما ایجاد کرده اند را پشت سر بگذارند.

او ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توانمندی های، نسخه گره گشای کشور ماست و ما نباید نگاهمان به دستان افراد در خارج از کشور باشد زیرا آنها مشکلی را از ما حل نمی کنند و این درحالی است که تاکنون خارجی ها تنها به فکر منافع خود هستند و هیچ کاری برای ملت ها و کشورها انجام نداده و نمی دهند.

آیت الله رئیسی با اشاره به شخصیت حضرت شاهچراغ (ع) عنوان داشت: حضرت احمدبن موسی شاهچراغ (ع) یکی از امامزادگان با کرامت در کشور است که الگوی پیروی از ولایت هستند.

در این آئین که با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و آیت الله سید علی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) برگزار شد، پرچم متبرک حرم مطهر امام رضا (ع) به حرم مطهر شاهچراغ (ع) اهدا شد.

از یکم ذیقعده سالروز تولد حضرت معصومه (س) تا یازدهم ذیقعده ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به عنوان دهه کرامت نام نهاده شده و روز ششم ذیقعده که در میانه این دهه قرار دارد به عنوان روز بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) نامگذاری شده است.

امسال اول ذی العقده سالرزو تولد حضرت معصومه (س) مصادف با چهاردهم مرداد بود، بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) برابر با نوزدهم مرداد و میلاد حضرت علی بن موسی الر رضا (ع) مصادف با بیست و چهارم مردادماه است.

حضرت سید امیر احمد (ع) ملقب به شاهچراغ و سیدالسادات الاعاظم، فرزند بزرگوار امام موسی کاظم (ع) و برادر بزرگتر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است.


نظرات بینندگان