کد خبر: ۹۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۵

مدارس در ثبت نام دانش آموزان گلچین نکنند

سقایی مشاور تربیتی دانش آموزان گفت: اگر مدرسه ای دانش آموزی را که نمره پایین گرفته است ثبت نام نکند؛ به لحاظ شخصیتی بر روی او بسیار اثر گذار است و باعث می شود اعتماد به نفس و کارایی او در اجتماع از بین برود.
به گزارش شیرازه، بازهم با پایان یافتن فصل تابستان بوی مهر در شهرها و کوچه های کشورمان پیچیده است. و باز هم مدارس چشم به در دوخته اند و به انتظار نشسته اند تا سال تحصیلی جدید را همراه با دانش آموزان آغاز کنند. با آغاز سال تحصیلی در اول مهر، میلیون ها دانش آموز به شوق آموختن، روانه مدرسه می شوند. همه ساله با شروع ماه مهر کوچه ها و خیابان ها رنگ و بوی دیگری پیدا می کنند و شور و شوق دانش آموزان جلوه زیبایی به جامعه می بخشد، اما مشکلاتی هم وجود دارد که تعدادی از آن ها مورد بررسی قرارداده شده است.

سقایی مشاور تربیتی دانش آموزان گفت: بودجه مدارس کم است و دخل آنها به خرجشان نمی خورد، به همین دلیل مجبور به تامین آن از طرق مختلف هستند؛ یکی از آن روش ها کمک گرفتن از والدین دانش آموزان است، تا بتوانند مدرسه ای با کیفیت و امکانات مناسب دانش آموزان ارائه دهند، اما از طرفی همه ی اولیا توانایی  پرداخت کمک به مدارس ندارند، اگر هم پرداخت نکنند با دید دیگری به دانش آموز نگاه می شود و در نهایت بر روی شخصیت و شأن اجتماعی اواثر می گذارد.

 وی در ادامه گفت: یکی از مشکلات عمده آموزش و پرورش تفکیک مدارس به صورت خاص و عام است. مدارس خاص مانند: شاهد، تیزهوشان، استثنایی ،غیرانتفاعی و ... است هر پدر و مادری دوست دارد که فرزندش در مدرسه ای با کادر مجرب و با کیفیت ثبت نام کند، اما مدارس خاص ظرفیت محدودی دارند  و از طرفی در  مدارس خاص مرتبه دانش آموزان در یک حد است ودانش آموزان مهارت های اجتماعی از جمله کمک کردن به هم نوع را یاد نمی گیرند ، اما اگر مدارس یکدست باشند و معلمین دلسوز، امکانات مناسب در بین تمامی مدارس پخش شوند والدین با خیال راحت فرزند خود را به مدرسه نزدیک خانه خود می فرستند وبچه ها در محیطی که به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همه در یک مرتبه هستند تربیت می شوند. محیط و فرهنگ مدارس اگر خوب باشد هیچ پدر و مادری فرزندش را جابجا نمی کند.

سقایی در ادامه گفت :تبعاً هر معلمی علاقه دارد که در مدرسه خوب کار کند تا حقوقش بهتر شود ،با توجه به راندمان کلاس ها معلم ها جابجا می شوند و به مدارس بهتر انتقال داده می شوند. معلمی که کارایی بالا و تجربه بیشتری دارد بهتر می تواند در مدارسی که  به لحاظ اجتماعی و فرهنگی ضعیف تر هستند، کار کند؛ از طرف دیگر باید مزایایی را برای معلمی که در این نقاط کار می کنند در نظر گرفته شود تا معلمان و کادر آموزشی با رضایت و انگیزه ی بیشتری برای ارتقای فرهنگ جامعه تلاش کنند.

اگر از لحاظ عاطفی رابطه ی خوبی با دانش آموزان برقرار شود ،می توان تاثیرات مفیدی روی آن ها گذاشت، که این برقراری ارتباط خاص یک و یا چند نفر از کادرمدرسه نیست، حتی سرایدار یک مدرسه هم اگر رفتار خوبی نداشته باشد بر روی راندمان کل مدرسه اثر گذار است.

اسلام دین تعادل است، میانه روی در هر چیزی بسیار لازم و ضروریست، باید حواسمان باشد که در هیچ کاری زیاده روی نشود، بچه ها شادی را دوست دارند واستفاده از مطالبی که باعث مکدر شدن روحیه آن هاست باید جلوگیری شود.محدودیت بی جا در بسیاری از مواقع باعث افسار گسیختگی دانش آموزان می شود، کار فرهنگی از کودکی شروع می شود در کودکی خمیر مایه وجودی دانش آموزان به هر صورت که شکل گرفت در بزرگسالی به سختی تغییر می کند، پس باید کودک را در خردسالی تربیت کرد.

 مشاور تربیتی اضافه کرد: یکی از مشکلات اساسی مدارس انتخاب دانش آموزان باتوجه به نمره آن هاست، بچه ای که نمره پایین گرفته است به هر حال مشکل خاصی دارد مدرسه ها نباید دانش آموزان را براساس نمره انتخاب کنند، اگر مدرسه ای دانش آموزی را که نمره پایین گرفته است ثبت نام نکند؛ به لحاظ شخصیتی بر روی او بسیار اثر گذار است و باعث می شود اعتماد به نفس و کارایی او در اجتماع از بین برود.

 وی با اشاره به اهمیت سلامت دانش آموزان گفت: باید ساعتی به عنوان زنگ تغذیه در شروع کلاس ها گذاشته شود تا معلمین و دانش آموزان ، در کنار هم و با خیال راحت تغذیه ی خود را مصرف کنند و با روحیه ی شاد و پر انرژی درس را شروع کنند .کارهای خیر مختص ساخت مدرسه ، مسجد و...نیست بسیاری از جزئیات هستند که به تبع اثرات بیشتری بر روی افراد جامعه می گذارد ، یکی از چیزهایی که خیرین می توانند در آن شرکت کنند دادن تغذیه به مدارس است اگر خیری این کار را تقبل کند علاوه براین که باعث به وجود آمدن خاطره خوبی برای دانش آموزان می شود بر روی حافظه و هوش آن هاهم اثر گذار است در نتیجه آثار مثبتی که بر روی افراد جامعه دارد گاهی اوقات بیشترازکارهای دیگر است.

کوله پشتی های امروزی برای بچه ها بسیار سنگین هستندکه اثرات و تبعات آن بر ساختار اسکلتی بدن کودکان بسیار زیان آور و مضراست باید برای بچه ها در مدارس کمد هایی گذاشته شود که احتیاجی به جابجایی روزانه وسایل نباشد.

دانش آموزان دغدغه آوردن و بردن پول نباید داشته باشند، اگر برای بچه ها حساب شخصی باز شود و اول سال یا به صورت ماهیانه مبلغی در این حساب گذاشته شود هر زمان که دانش آموز و یا کادر آموزشی مدرسه احتیاج به مبلغی پول دارد از حساب شخصی او کم می شود.

سقایی در ادامه گفت: طراحی و معماری مدارس ابتدایی با دبیرستان ها شبیه هم هستند اما کودکان بسیار پرانرژی اند مثلا برنامه تلویزیون مورد علاقه شان را ایستاده نگاه می کنند ونشستن پشت میز و صندلی برای دانش آموز کودک سخت و خسته کننده است فضای آموزشی برای کودکان باید تبدیل به فضای شاد و کاربردی شود ،که کودکان به صورت بازی عملی آموزش ببینند.

مدارس ابتدایی احتیاج به ساخت مکان هایی جدا از کلاس ها مانند اتاق اسباب بازی، و زنگ مخصوص آن ها دارند. بچه ای که در مدرسه خود احساس شادی و نشاط دارد بعد از تمام شدن ساعت کلاس ها هم دوست دارد بماند. چون متناسب با سن وشخصیت او این کار انجام شده است.

منبع: نسیم شیراز

نظرات بینندگان