کد خبر: ۹۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵
گزارشی از آماری که نقض شد؛

دولت روحانی در ارائه آمار نجومی بگیران هم رفوزه شد

آمار منتشر شده از سوی دیوان محاسبات در خصوص حقوق های نجومی آمار دولت را در این خصوص نقض کرد.
به گزتارش شیرازه، حقوق های نجومی در دولت یازدهم یکی از بزرگترین نقاط ضعف جدی در حوزه مدیریتی محسوب می شود که انتقادها به آن هنوز ادامه دارد و به نظر می رسد که به این زودی ها هم تمام شدنی نیست.

  جدای از انتقادات به بحث میزان این پرداخت ها برخورد دولتی ها با این مسئله دیگر موضوعی است که بر میزان انتقاد ها به دولت افزود. تفاوت در تعداد اعلام شده از سوی دولت و دیوان محاسبات در این حوزه یکی از مسائلی است که تاکنون مورد بحث جدی قرار گرفته است.

  حجت الاسلام محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه چندی پیش از آماری که دولت در خصوص حقوق های نجومی اعلام کرده است، خبر داده بود.

  سخنگوی قوه قضاییه در این خصوص بیان کرد: آنچه که در رابطه با اقدامات دولت نقل شده این است که گفته اند ما 15 نفر را عزل و جابجا کردیم و یکسری هم استعفا دادند و البته یک مصوبه ای را هم دولت گذراند و متعاقب آن بخشنامه برای تعدادی از مدیران کرد تا سقفی را تعیین کند و از این به بعد مبلغ اضافی کسی دریافت نکند که این کار مثبتی بود.

  محسنی اژه‌ای در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه ما گزارش رسمی و غیررسمی در این جهت که فردی از ناحیه دولت در رابطه با این موضوع خلاف کرده باشد و به قوه قضاییه معرفی شده باشد نداشته‌ایم، ادامه داد:  آیا واقعا این 15 نفر بودند که حقوق غیرشرعی و غیرقانونی دریافت می‌کردند؟ این سئوال برای من هم وجوددارد که فقط این 15 نفر بوده اند. 

  محسنی اژه‌ای افزود: اگر فقط مبلغ بالا بود و گفته شده ماهانه این افراد حدود 40 تا 50 میلیون دریافت می‌کردند که از چند هیأت مدیره حق جلسه می گرفتند، مسلما بیش از 15 نفر بوده اند. اگر ملاک این بوده که حقوق و مزایا که زمینه وام های سنگین با بهره یک درصد بوده است باز هم بیش از 15 نفر هم هستند؛ لذا واقعا روشن نیست اگر 15 نفر جهت خاصی را داشته اند و دیگران نداشته‌اند، آن جهت چه بوده است. (1)

  نوبخت: 13 مدیر عزل شدند

  محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت چندی پیش در جریان یک مصاحبه تلویزیونی با اشاره به اصلاح نظام پرداخت بازنشستگان اظهار کرد: حقوق و مزایای کسانیکه پیش از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، بازنشسته شده بودند با افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته شدند متفاوت است؛ بنابر این دولت در لایحه بودجه 95 برای رفع این تبعیض و تفاوت تدابیری را اندیشیده است.

  وی در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون موضع دولت در قبال حقوق های نجومی و اقداماتی که برای بازستاندن حق مردم در این رابطه صورت گرفته است، گفت: این امر بررسی شده و مدیرانی که پرداخت ها و دریافت های غیرعادلانه در مورد آنها اعمال شده بود مورد شناسایی قرار گرفتند و تا کنون 13 نفر عزل شدند.(2)

 

 گزارشی که آمار دولت را نقض کرد

  گزارش اعلام شده از سوی دیوان محاسبات نشان می دهد که آنچه که دولتی ها اعلام کرده اند صحت ندارد بلکه تعداد  دریافت کنندگان حقوق های نجومی چیزی بسیار بیشتر از آن 15 نفری است که اعلام کرده اند.

  بر اساس این گزارش دیوان محاسبات اعلام کرده است که نزدیک به 400 نفر حقوق های نجومی را دریافت کرده اند.

  در این گزارش آمده است: (3)

  کل مبلغ پرداخت شده مازاد بر 200 میلیون ریال به 397 نفر از مقامات و مدیران فوق الذکر 233 میلیارد و 627 میلیون و 873 هزار و 350 ریال بوده است.

  1. کل وام پرداخت شده مازاد بر 800 میلیون ریال به 104 نفر 240 میلیارد و 403 میلیون و 425 هزار و 371 ریال بوده است.

  به گزارش مرصاد، حال باید منتظر ماند و دید که دولتی ها در خصوص این آمار چه واکنشی نشان می دهند. آیا همان روال سابق را مبنی بر تطهیر دریافت کنندگان حقوق های نجومی با عناوین ذخایر نظام ادامه خواهند داد و یا اینکه برای پاسخ به خواست افکار عمومی نسبت به برخورد جدی اقدام خواهند کرد.

  محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از سید صفدر حسینی به عنوان یکی از ذخیره های نظام یاد کرد و افزود: گذشته از ارادت شخصی بنده به دکترحسینی، سایر اعضاء هیأت عامل سابق صندوق توسعه ملی نیز از بزرگان اقتصاد کشور هستند و الحق در دوران مسوولیت خود امانتداران بزرگی برای کشور بودند.(4)

  مراجع:

1- اظهارات محسنی‌اژه‌ای درباره «فیش‌های حقوقی»

2-   13 مدیر نجومی بگیر عزل شدند

3- گزارش سازمان دیوان محاسبات کشور در باره حقوق‌ها و پرداختی‌های نامتعارف

4- نوبخت: "صفدرحسینی" یکی از ذخایر نظام و امانت‌دار بزرگ کشور است

انتهای پیام/
منبع: مرصاد
نظرات بینندگان