کد خبر: ۹۸۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۵

22مهرماه روزی برای اسرا و مفقودان

آزادگان را وارثان شهدا می نامند، وارثانی که ماندند تا نام شهدا را گرامی بدارند و راهشان را ادامه دهند،آزادگان، گنجینه های ارزشمندی هستند که در درون آنها، فرهنگ انسان ساز دوران اسارت نهفته است،آنان که در سال های درد و فراق، دور از دیار به سر می بردند، کوله باری از خاطرات تلخ و شیرین به همراه دارند که هرکدام از آن ها، درس بزرگی از استقامت و آزادگی است.

امام راحل عظیم الشان (ره) چه زیبا و شایسته در توصیف فرزندان خود(آزادگان) فرموده اند: «اسرا در چنگال دژخیمان خود سرود آزادی اند و آزادگان جهان آن را زمزمه می کنند». آری، آنان نه تنها اسیر نبودند؛ بلکه آن ها دور از هرگونه وابستگی ها و دل بستگی ها بودند و ندای آزادمردی را به گوش همه جهانیان رساندند.

مقام معظم رهبری نیز چنین می فرماید: «شما ذخیره بزرگ الهی و یک ثروت عظیم انسانی هستید که در دست دشمن غصب شده بودید. خدای متعال شما را به ملّت و به این کشور اسلامی برگرداند».

به گزارش شیرازه، روز 22 مهرماه در تقویم رسمی کشورمان بنام روز تجلیل از اسرا و مفقودان نامگذاری شده، به همین مناسبت سیروس بیابانی مشاور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس در گفت و گو با شیرازه گفت: 2 هزار و 200 آزاده سرافراز در استان فارس زندگی می کنند که از این تعداد 1800 نفر از آنان آزادگان هشت سال دفاع مقدس و بقیه نیز آزادگان سیاسی یا آزادگانی هستند که در خارج از کشور اسیر بودند و بعد از آزادی به استان برگشته اند که آنان عمدتا از دانشجویان پیرو خط امام هستند.

وی با بیان این که از میان آزادگان هشت سال دفاع مقدس سه نفر بانو نیز حضور داشتند، تصریح کرد: دو نفر از این بانوان بر اثر جراحت ناشی از دوره اسارت به رحمت ایزدی پیوسته اند و یک نفر نیز در قید حیات است و به زندگی خود ادامه می دهد که این بانوان خرمشهری بوده اند اما بدلیل مهاجرت خانواده هایشان در زمان جنگ به استان فارس و شهر شیراز بعد از آزادی، آنان نیز به شیراز منتقل شدند.

مشاور مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان فارس ابراز داشت: هنوز هم اطلاعات دقیق و مشخصی از سرنوشت تعدادی از اسرا در دست نیست که ممکن است این تعداد یا پناهنده یا شهید شده باشند که تاکنون پیکر شهدا شناسایی نشده است.

بیابانی در بخش دیگری از سخنانش به شناسایی شهدای گمنام اشاره کرد و گفت: با توجه به پیشرفت های علم پزشکی و فناوری های پیشرفته، در حال حاضر شناسایی شهدای گمنام با استفاده از آزمایش DNA انجام می شود.

نظرات بینندگان