کد خبر: ۱۶۳۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۰ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
در سایه بی‌توجهی متولیان اَمر؛

بازدید موزه‌ جندی‌ شاپور برای عموم میسر نیست

بازدید از موزه جندی شاپور در شیراز برای عموم میسر نیست متأسفانه تا به امروز اداره کل میراث‌ فرهنگی فارس هیچ حمایتی از این موزه نکرده است که امیدواریم مدیرکل جدید حمایت‌هایی را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، نقش حیاتی موزه‌ها در جوامع بشری نقشی بدیع، ماندگار و مروج ناب‌ترین پدیده‌های فرهنگی است.

موزه‌ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و در حقیقت فرزندان هنر و تاریخ هستند. هر یک از این اشیا در عین بی‌زبانی به هزار زبان سخن می‌گویند؛ زیرا اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارائه می‌دهند. موزه کلمه‌ای یونانی است که از«موزه یون» به معنای مجلس فرشتگان الهام گرفته است.

موزه را نباید مکانی دانست که در آنجا صرفاً آثار تاریخی و باستانی به نمایش درمی‌آید، بلکه تمامی نمایشگاه‌های هنری، علمی، جانوری، پزشکی، نگارخانه‌ها، کتابخانه‌ها و آرشیوها و بیشتر بناهای تاریخی به‌نوعی موزه هستند. هر شیئی و اثر به نمایش گذاشته شده در موزه یا نمایشگاه زبان حالی دارد و با بیننده‌اش ارتباط برقرار می‌کند با تعمق و تفکر می‌توان زبان حال این آثار را دریافت و از دیدگاه‌های مختلف آن را بررسی نمود. یکی از مهم‌ترین وظایف یک موزه برقرارکردن ارتباط فرهنگی بازدیدکننده با شیئی به‌نمایش‌درآمده است.

به‌طورکلی موزه به مجموعه‌ای از آثار و اشیایی اطلاق می‌شود که در محل یا عمارتی نگه‌داری و در معرض نمایش گذاشته شوند. تاریخ تشکیل اولین موزه در ایران را باید در گنجینه‌های گران‌بهایی که باستان‌شناسان به دست آورده‌اند، جستجو کرد. ایرانیان برای رهایی از آسیب بیگانگان گاهی گنجینه‌های گران‌بهایی مانند کل وزر، کلماکره و مجموعه سفالی آبگینه گرگان را درون چاه‌ها و حفره‌ها پنهان می‌کردند.

اکنون موزه‌های زیادی در ایران و شیراز پایتخت فرهنگی و گردشگری ایران است که متأسفانه باید گفت با مشکلاتی روبه‌رو هستند.

خبرنگار این پایگاه تحلیلی خبری با حضور در موزه جندی‌ شاپور با رئیس این موزه به گفتگو پرداخت.

سحر فروزان پور مدیر موزه جندی شاپور و رئیس انجمن صنفی مرمت گران استان فارس با بیان اینکه ۲۰ سال است که در حوزه مرمت مشغول به کار هستم، گفت: فعالیت‌های مختلف پژوهشی، آموزشی، مجازی در موزه تاریخ جندی‌ شاپور انجام داده‌ایم.

موزه جندی‌شاپور سال ۹۷ افتتاح شد اشیا موجود در موزه آثار پیش از اسلام تا دوره پهلوی میباشد.

وی افزود: در این موزه چند هزار قطعه‌ شی وجود دارد و حدود ۴۰۰ شی را به نمایش گذاشته ایم.

به گفته فروزان پور بر روی بقیه آثار موجود در مخزن در حال پژوهش و مطالعه و مرمت هستیم تا بتوانیم به‌زودی به در معرض دید عموم قرار دهیم.

وی افزود: این موزه در ۵ سال گذشته بطور مداوم از طرف شورای بین المللی موزه‌ها در شاخصهای مرمت، استانداردهای موزه‌ای، فضای مجازی، پژوهش و آموزش مورد تقدیر قرارگرفته است. 

فروزان پورگفت: در سال ۱۴۰۲ بعنوان مدیر برتر موزه های کشور ، توسط وزارتخانه میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی تقدیر شدم.

وی ازسه‌ بُعدی سازی اشیاء تاریخی در فارس برای اولین‌بار در ایران خبر داد و گفت: حدود ۸۰۰ اثر این موزه سه‌ بُعدی شده است.

بازدید موزه‌ جندی‌ شاپور برای عموم میسر نیست

وی با بیان اینکه این موزه تجهیزات مرمتی بسیار مهم و گرانقیمتی دارد که می‌تواند به مرمت اشیای تاریخی کمک کند، تصریح کرد: مدیران سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تا به امروز هیچ قدمی برای موزه برنداشته‌اند که امیدواریم مدیرکل جدید حمایت‌هایی را انجام دهند.

فروزان پور با تصریح اینکه متأسفانه بازدید از موزه جندی‌ شاپور بدون هماهنگی امکان‌پذیر نیست و فقط با هماهنگی امکان بازدید وجود دارد، اظهار کرد: در این موزه دانشجویان رشته‌های مختلف و مرتبط با حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری، مرمت و باستان‌شناسی کاملا حمایت میشوند و در صورت نیاز به انجام کارهای آزمایشگاهی،موزه کلیه هزینه های آزمایشگاهی در خصوص پژوهش بر روی آثارش را تقبل میکند.

وی بیان کرد: اشیا موزه شامل اشیا فلزی، سفالی، البسه، نسخ خطی، آبگینه یا شیشه و… میباشد.

به گزارش شیرازه، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس با اینکه سه روز تا عید نوروز نمانده و مسافران بسیاری برای بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌های شیراز سفر می‌کنند این موزه بسیار زیبا با هزاران شی با کمبود فضا روبه‌روست همچنین بازدید از این موزه هم به دلیل فضایی که قرار دارند برای عموم میسر نیست موزه‌های فارس با آثاری ارزشمند را دریابید.

انتهای خبر/۲۲۴۲۲۴

نظرات بینندگان