کد خبر: ۹۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۳ مهر ۱۳۹۵
ابتکار:

برای مبارزه با ریزگردها بودجه نداریم

رئیس سازمان محیط زیست ایران با تاکید بر اینکه حدود۷۰ درصد از گرد و غبار در ایران «منشأ خارجی »دارد، اعلام کرد که به دلیل نبود بودجه کافی، در مقابله با این پدیده« پیشرفت لازم» رخ نداده است.

به گزارش شیرازه، معصومه ابتکار گفت: منشأ حدود ۷۰ درصد از گردوغبار در ایران کشورهای خارجی از جمله عراق و عربستان هستند.

وی اضافه کرد: «متاسفانه اخیرا نیز گرد و غبار ازکانون‌های کشورهای ترکمنستان و افغانستان، استان خراسان رضوی را نشانه گرفته‌اند».

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد که تا زمان ادامه ناامنی در منطقه، گرد و غباری که منشأ خارجی دارد در ایران ادامه خواهد یافت.

وی اضافه کرد: «در سال ۹۲ در جهت آغاز کنترل کانون‌های تولید گرد و غبار راهی عراق شده و در آنجا اقدام به نهال کاری کردم ولی متاسفانه این روند ادامه نیافته و متوقف شد».

خانم ابتکار پیش از این اعلام کرده بود که ۲۳ استان در فصول مختلف درگیر ریزگرد‌ها هستند که منشاء خارجی آن کشور عراق است و اردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگرد‌ها به ایران دخیل هستند.

وی تاکید کرده بود که به دلیل قدرت گرفتن گروه داعش در سوریه و عراق امکان همکاری مشترک با این کشورها درباره این موضوع وجود ندارد و برای این کشورها «اولویت‌های دیگری مطرح است».

در همین حال محمد درویش، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست، روز شنبه، ۲۹ خرداد، ترکیه و عربستان سعودی را متهم کرده بود که باعث «تشدید» پدیده ریزگرد‌ها در کشورهای منطقه شده‌اند.

نظرات بینندگان